A polifonia na escrita: rastros, riscos e experiência
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.92298Keywords:
psicologia social, narrativa ficcional, escrita acadêmica, experimentação metodológica.Abstract
O texto propõe uma experimentação metodológica, com o intuito de colocar em operação a narrativa ficcional em forma de contos, utilizando o cenário urbano e o estilo literário para dar visibilidade ao engendramento de linhas e forças que compõem tanto um texto, quanto um mapa ou um desenho de trajetos na cidade. Trata-se da aposta em tocar um campo de virtualidade que desenha fluxos visíveis e invisíveis no espaço urbano, por meio do relato de percursos e personagens, da exploração de ritmos e da explicitação de ressonâncias. Nas bordas da escrita acadêmica, o texto busca produzir a transgressão das generalidades que estabelecem a lei do conceito e, com base na filosofia da diferença, compartilha a tentativa de abrir espaço na página escrita para o que dizem os sons, cores, histórias, rastros e riscos, organizados em verbetes-experiência, que desobedecem a ordem alfabética e provocam a reflexão acerca da descrição de conceitos na construção de conhecimento.
Downloads
References
Butler, J. (2008). Qué es la critica? Un ensayo sobre la virtud de Foucault. In: Producción cultural y prácticas instituyentes. Líneas de ruptura en la crítica institucional (pp. 141-167). Madrid: Editorial Traficantes de Sueños, Colección Mapas.
Dorfles, G. (1959). Il divenire delle arti. Torino: Editora G. Einaudi.
Deleuze, G. (2006). Diferença e Repetição. São Paulo: Graal.
Deleuze, G. (2004). A ilha deserta e outros textos. Trad. Hélio Rebello Cardoso Júnior. São Paulo: Iluminuras.
Deleuze, G., Parnet, C. (1998). Diálogos. Trad. Eloisa A. Ribeiro. São Paulo: Editora Escuta.
Deleuze, G. (2013). Conversações. 3a Ed. São Paulo: Editora 34.
Foucault, M. (1978). Conversazione con Michel Foucault. Il Contributo, v. 4, n. 1, p. 23-84, jan. /mar. 1980.
Foucault, M. (1978). O que é a crítica? Conferência.
Foucault, M. (2000). Ditos e Escritos II. Editora Forense Universitária.
Guattari, F. (2012). Caosmose: um novo paradigma estético. Tradução de Ana de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 2ª ed.
Kandinsky, W. (1992). Ponto e linha sobre plano. Lisboa. 12ª edição. Edições 70.
Lima, E. M. F. A.; pelbart, P. P. (2007). Arte, clínica e loucura: um território em mutação. (pp. 709-735). História, Ciências, Saúde, Manguinhos, v.14, n.3.
Pelbart, P. P. (2013). O avesso do niilismo: cartografias do esgotamento. São Paulo: N-1 Edições.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: