Da arte figurativa à arte abstrata: uma análise psicológica
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.89440Keywords:
arte, psicologia, subjetividadeAbstract
Este estudo analisa o surgimento da pintura abstrata que se consolida no século XX como um acontecimento que demarca uma ruptura com o projeto comunicacional da arte. Como referencial teórico, será utilizada a interface entre Arte, Psicologia e Filosofia da Diferença que caracteriza a pintura figurativa como um tipo de representação. As referências aos seres do mundo, que dominaram a pintura por milênios, são gradativamente abandonadas e emergem registros das intensidades vividas. A pintura abstrata incide sobre a subjetividade de um modo radicalmente diferente, relacionado com a variação de potência do sujeito que vê a obra. O estudo foi dividido em dois momentos: Primeiramente, será realizada uma explanação sobre a passagem da arte figurativa à arte abstrata. Em seguida, serão consideradas as rupturas que esta passagem implicou. Como conclusão, pode-se dizer que a produção artística contemporânea já absorveu, ao menos em parte, as rupturas subjetivas provocadas pela emergência do abstrato.
Downloads
References
Almeida, E. A. A. & Goés, F. (2015). Entre a figura e o abstrato: instâncias do pensamento.
Interface - Comunicação, Saúde, Educação. 19(52) Jan-Mar. Doi: 10.1590/1807-57622014.1298.
Deleuze, G. (2006). A Ilha deserta. São Paulo: Iluminuras.
Deleuze, G. & Guattari, G. (1995). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 2. Rio de Janeiro: Editora 34.
Deleuze, G. & Guattari, G. (1996). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. Rio de Janeiro: Editora 34.
Deleuze, G. & Guattari, G. (1997). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. São Paulo: Editora 34.
Deleuze, G. & Guattari, G. (2010). O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34.
Franceschin, E. & Fonseca, T. M. G. (2017). Arte e loucura como limiar para outra história. Psicol. USP. 28(1). São Paulo Jan./Apr. Doi: 10.1590/0103-656420160022.
Gombrich, E. H. (1972). História da arte. São Paulo: Círculo do Livro.
Guattari. F. (2006). Capitalismo e esquizofrenia. Em: Deleuze, G. A ilha deserta. São Paulo: Iluminuras.
Lazzarato. M. (2014). Signos, máquinas, subjetividades. São Paulo: Edições Sesc e N – 1 Edições.
Naffah Neto, A. (2014). A psicanálise e a herança de Nietzsche sob a forma de dez mandamentos. Em: Paulon, S. M. (Org.). Nietzsche psicólogo: a clínica à luz da filosofia trágica. Porto Alegre: Editora Sulina, p. 145-165.
Parente, A. (Org.) (1993). Imagem máquina: A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34.
Rolnik, S. (2018). Esferas da Insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N – 1 Edições.
Silva, A. L. P. & Viana, T. C. (2017). Caracterização da Produção Brasileira em Artigos Científicos sobre Arte e Psicologia (2004-2014). Psico-USF. 22(1). Itatiba Jan./Apr. Doi: 10.1590/1413-82712017220110
Vivar. R. D. & Kawahala, S. E. (2017). A potência de viver: Deleuze e a arte. Psicologia & Sociedade. 29. Belo Horizonte. Doi: 10.1590/1807-0310/2017v29157570
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: