Researching “Within the Embrace” Old Ages, Feminisms, and Memory Politics

Authors

  • Maria Laura Medeiros Bleinroth Universidade Estadual Paulista https://orcid.org/0000-0002-1143-9196
  • Érika Cecília Soares Oliveira Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22456/2238-152X.145402

Keywords:

feminismos, memoria, cartas, escrita

Abstract

In this article, the memory is the primary material of the research process. In it, the researcher sends letters to her grandmother, Aurora, an old woman resident of Queimados, a small farm located in the rural area of the Alagoas forest zone. From the researcher’s memory work – her wanderings trough the interior, the smell of candies in the small store, the bougainvillea flowers – she connects herself with the memories, less accessible now, from the grandmother who experiences an insanity associated with Parkinson. A memorialistic network arises in the intertwine of memories:  the researcher’s, the grandmother’s and the female interlocutors’ of the research. The bet on this text lies in the gesture of memory and writing decolonization, so close to the feminisms, which invest in the production of counter-fictions responsible for misaligning the normativities of life.

Keywords: Feminisms; Memory; Letters; Writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Laura Medeiros Bleinroth, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp - Assis/SP). Mestre em Psicologia e graduada em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Suas pesquisas concentram-se em Psicologia Social, com ênfase em processos psicossociais, gênero, envelhecimento, educação, arte e políticas de escrita.

Érika Cecília Soares Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Graduação em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Mestrado em Educação para a Ciência (UNESP) e Doutorado em Psicologia (UNESP). Atualmente, é professora adjunta no Departamento de Fundamentos Pedagógicos da Universidade Federal Fluminense (FEUFF) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal Fluminense, trabalhando com temas como feminismos, políticas de escrita, gênero e psicologia da educação.

References

Anzaldúa, G. (2000). Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo. Estudos Feministas, 8(1), 229-236.

Anzaldúa, G. (2021). A vulva é uma ferida aberta & outros ensaios. A Bolha Editora.

Cabrera, M. (2016). Corpografías: Foto-ensayo. Espacialidades feministas – Boletina Actual, 5, 64-71. Escuela de Estudios de Género.

Collins, P. H., & Bilge, S. (2021). Interseccionalidade (R. Souza, Trad.). Boitempo.

Mãe, V. H. (2019). As mais belas coisas do mundo. Biblioteca Azul.

Nascimento, L. (2021). Transfeminismo. Editora Jandaira.

Oliveira, E. C. S., Bleinroth, M. L. M., & Silva, Y. M. (2021). Desobediências epistêmicas e pesquisas monstruosas em psicologia social. In L. R. Cruz, B. Hillesheim, & L. M. Eichherr (Orgs.), Interrogações às políticas públicas: sobre travessias e tessituras do pesquisar (pp. 13-32). ABRAPSO.

Streck, D. R. (2006). A educação popular e a (re)construção do público. Há fogo sob as brasas? Revista Brasileira de Educação, 11(32), 272-284. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000200006

Published

2025-08-06

How to Cite

Medeiros Bleinroth, M. L., & Soares Oliveira, Érika C. (2025). Researching “Within the Embrace” Old Ages, Feminisms, and Memory Politics. Revista Polis E Psique, 15, e025001. https://doi.org/10.22456/2238-152X.145402

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.