LANGUAGE NUANCES AND RESONANCES OF PHYSICAL EDUCATION IN SECONDARY EDUCATION

Authors

  • Denise Grosso da Fonseca Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física. Porto Alegre, RS
  • Roseli Belmonte Machado FURG
  • Natacha da Silva Tavares
  • Sandro Machado
  • Luan Abel Pereira Pujol
  • Viviane Dulius de Lima

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.68963

Keywords:

Physical education. Language. Education, primary and secondary.

Abstract

The inclusion of Physical Education in the Languages Area has generated several debates. From that perspective, this study aims to understand how high school Physical Education teachers and school supervisors carry out such integration. A study from a post-structuralist perspective was developed in public schools in Porto Alegre. This paper is organized in five sections, as follows: investigative direction; legal documents guiding the debate; reflection on language; analysis of teachers’ and supervisors’ positions; and final considerations. Interpretations indicate that teachers interviewed seem to have different perceptions on Physical Education’s role in the new curriculum. The idea of language as communication and expression prevails, challenging us to reflect on the possibilities of expanding the discussion in initial and continuing teacher training.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Grosso da Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Escola de Educação Física. Porto Alegre, RS

Professora Adjunta 2 da Escola de Educação Física da UFRGS, licenciada em Educação Física pela UFSM, Mestre em Educação pela UFRGS e doutora em Educação Pela UNISINOS. Coordenadora do Grupo de Estudos em Didática e  Avaliação em Educação Física Escolar.

Roseli Belmonte Machado, FURG

Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestre em Educação com ênfase nos Estudos Culturais pela Universidade Luterana do Brasil, ULBRA/Canoas (2010). Pós-graduada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul na Escola de Educação Física em Biomecânica ESEF/UFRGS (2007). Graduada em Educação Física - Licenciatura Plena - pela Universidade Luterana do Brasil ULBRA/Canoas (2006).

Natacha da Silva Tavares

Graduada em Educação Física/Licenciatura-UFRGS. Mestranda em Ciências do Movimento Humano PPGCMH

Sandro Machado

Graduado em Educação Física Licenciatura- IPA. Especialização em Estudos Culturais-UFRGS. Graduando em Pedagogia-UFRGS.

Luan Abel Pereira Pujol

Graduando em Educação Física- Licenciatura UFRGS.

Viviane Dulius de Lima

Graduanda em Educação Física- Licenciatura UFRGS

Published

2017-06-21

How to Cite

FONSECA, D. G. da; MACHADO, R. B.; TAVARES, N. da S.; MACHADO, S.; PUJOL, L. A. P.; LIMA, V. D. de. LANGUAGE NUANCES AND RESONANCES OF PHYSICAL EDUCATION IN SECONDARY EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 661–674, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.68963. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/68963. Acesso em: 23 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles