“BODY EDUCATION”: READING AN AGENDA UNDER CONSTRUCTION

Authors

  • Guilherme Gonçalves Baptista Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, RJ
  • Sílvia Maria Agatti Lüdorf Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Educação Física e Desportos. Rio de Janeiro, RJ

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.59274

Keywords:

Physical Education. Human Body. Concept formation. Humanities.

Abstract

This paper examines the meanings and senses of “body education” in Brazilian scientific literature, given their more common use in recent years. Through systematic review in distinct databases, 51 articles were analyzed. Its use has been found to occur mainly in the humanities and social sciences, with emphasis on historical works. There are also diffuse meanings and senses according to the studies’ theoretical support.  In conclusion, there is a concept about the term even though at an early theorizing stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme Gonçalves Baptista, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, RJ

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Pesquisador do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pegagógicos em Educação Física e Desportos (NESPEFE).

Sílvia Maria Agatti Lüdorf, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Educação Física e Desportos. Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora Associada da Escola de Educação Física e Desportos/UFRJ. Coordenadora do Núcleo de Estudos Sociocorporais e Pedagógicos em Educação Física e Esportes – NESPEFE.

Published

2016-08-15

How to Cite

BAPTISTA, G. G.; LÜDORF, S. M. A. “BODY EDUCATION”: READING AN AGENDA UNDER CONSTRUCTION. Movimento, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 723–738, 2016. DOI: 10.22456/1982-8918.59274. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/59274. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles