Belonging as a teacher

reflections on the singularities of the experiences of school physical education teachers

Authors

  • Bruno Vasconcellos Silva Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Vitória, ES, Brasil
  • Zenólia Christina Campos Figueiredo Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Vitória, ES, Brasil https://orcid.org/0000-0001-9637-4581

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.131782

Keywords:

Belonging, Recognition , Philosophy, Teacher-training, Physical Education-school

Abstract

This article aims to analyze, through Arendtian categories, the manifestations of the aspects of belonging to the profession of physical education teacher in their knowledge/doings. It mobilizes the (auto)biographical method and narrative research with six collaborating teachers from two Public Education Networks. The narratives helped to provoke a reflection about the singularity of the teaching experience, understanding how their knowledge is incorporated and constitutes the person and the teacher, pointing out that such dimensions need to be intensified in the training process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Vasconcellos Silva, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Vitória, ES, Brasil

Professor Doutor Bruno Vasconcellos Silva, atua na Educação Básica nas Redes de Ensino Municipal de Cariaccia e Vila Velha, Espírito Santo.

Zenólia Christina Campos Figueiredo, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Vitória, ES, Brasil

Professora Doutora Zenólia Christina Campos Figueiredo, do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo.

References

ALMEIDA, Vanessa Sievers de. Amor mundi e educação: reflexões sobre o pensamento de Hannah Arendt. 2009. 193 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2009.

ALVES, Rubem. A alegria de ensinar. Indaiatuba: ARS Poética Editora, 1994.

ARENDT, Hannah. La promessa de la política. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2008.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectivas, 2016a.

ARENDT, Hannah. A condição humana. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016b.

BAUMAN, Zygmunt. A arte da vida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2009.

FERRAROTTI, Franco. Sobre a autonomia do método autobiográfico. In: NÓVOA, Antonio; FINGER, Matthias (org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2. ed. Natal: Edufrn, 2014. p. 29-55.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKELL, George (org.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. p. 90-113.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, v. 41, n. 1, p. 67-86, jan./abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9267

SOUZA, Elizeu Clementino de. Territórios das escritas do eu: pensar a profissão: narrar a vida. Educação, v. 34, n. 2, p. 213-220, mai./ago. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/8707. Acesso em: 20 jan. 2021.

Published

2024-10-28

How to Cite

VASCONCELLOS SILVA, B.; CHRISTINA CAMPOS FIGUEIREDO, Z. Belonging as a teacher: reflections on the singularities of the experiences of school physical education teachers. Movimento, [S. l.], v. 30, p. e30032, 2024. DOI: 10.22456/1982-8918.131782. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/131782. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles