Less Physical Education, less human education, less comprehensive education
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.125819Keywords:
Physical Education, Basic Education, School Curriculum, Public PolicyAbstract
In this essay we reflect on one of the effects of the New High School [(NEM) (Federal Law nº 13.415/2017)] in Rio Grande do Sul. In other words, we specifically deal with the progressive phasing out of school Physical Education and the Human Sciences in general in the "Curriculum Matrix" of the State of Rio Grande do Sul (RS) implemented in the SEDUC ordinance 350/2021 issued by the State Management in the exercise of the 2019–2022 term of office. To achieve the objective, we carried out an analysis of the documents related to what we call curriculum counter-reform. In the end, we concluded by repealing the state regulations and the law that supports the (NEM) in chorus with important national scientific entities.
Downloads
References
APPLE, Michel. Educação a direita: mercados, padrões, Deus e desigualdades. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.
AZEVEDO, José Clovis. Gratidão e trajetória: a medalha e os “farrapos” da rede estadual gaúcha, 2022. Mimeografado.
BERNARDI, Guilherme B. “A palo seco”: a autonomia docente na sociedade neoliberal. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/230834. Acesso em 21 out. 2022.
BERNARDI, Guilherme B. Proletarização do trabalho docente: implicações na educação física escolar. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/101489. Acesso em 21 out. 2022.
BRACHT, Valter. Educação Física & ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Unijuí, 1999.
BRACHT, Valter. EF & Ciência: novas cenas de um casamento (in)feliz. 2011. Mimeografado.
BRASIL. Lei Nº 13.415 De 16 de fevereiro de 2017 - Altera A Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional e dá outras providências. Brasília, D.O.U, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm
BRASIL. Resolução nº 2, de 30 de janeiro 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação, 2012. Disponível em: http://pactoensinomedio.mec.gov.br/images/pdf/resolucao_ceb_002_30012012.pdf. Acesso em 29 de junho de 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Guia de atividade física para a população brasileira. Brasília: MS, 2021. Disponível em: guia_atividade_fisica_populacao_brasileira.pdf (saude.gov.br). Acesso 1 jul. 2022.
COMITÊ Editorial. Autoritária e regressiva reforma: o novo ensino médio. Retratos da Escola, v. 16, n. 34, p. 7-12, jan./abr. 2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1542/1089. Acesso em 29 jun. 2022.
CONCEIÇÃO, Victor Julierme S. A construção da identidade docente de professores de educação física no início da carreira: um estudo de caso etnográfico na rede municipal de ensino de Porto Alegre. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/99038. Acesso em 21 out. 2022.
DALLA FONTE, Sandra S. Formação humana em debate. Educação e Sociedade, v. 35, n. 127, p. 379-395, abr./jun. 2014. Disponível em https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000200003. Acesso em 29 jun. 2022.
DUBET, François. O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 123, p. 539-555, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/jLBWTVHsRGSNm78HxCWdHRQ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 21 out. 2022.
GONZALES, Fernando Jaime; FRAGA, Alex Branco. Afazeres da Educação Física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Anos finais do ensino fundamental, v.3. Erechim, RS: Edelbra, 2012.
GONZALES, Fernando Jaime; SCHWENGBER, Maria Simone V. Práticas Pedagógicas em Educação Física: espaço, tempo, corporeidade. Anos iniciais do ensino Fundamental, v.9. Erechim: Edelbra, 2012.
HABERMAS, Jurgen. Teoría de la acción comunicativa, I: Racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987.
INEP – Resumo técnico do Estado do Rio Grande do Sul – Censo escolar da educação básica 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/estatisticas-e-indicadores-educacionais/resumo-tecnico-do-estado-do-rio-grande-do-sul-censo-da-educacao-basica-2021. Acesso em: 3 nov. 2022.
KUHN, Simone. S. A reforma do ensino médio e suas implicações para a Educação Física na rede estadual de ensino do Rio Grande do Sul: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2021.
LOPES, Rodrigo A.; WITTIZORECKI, Elisandro S.; MOLINA NETO, Vicente. Sobreviver aos evangelhos, esgotar as metafísicas: trabalho docente em Educação Física no transcurso de implantação das políticas educativas contemporâneas no estado do Rio Grande do Sul. : FONSECA, Denise G. (org).Trabalho docente em Educação Física: questões contemporâneas. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2021.
MOLINA NETO, Vicente. Grupo de pesquisa: um lugar para fazer ciência e pensar o que os professores e as professoras de Educação Física fazem nas escolas. In: FONSECA . Trabalho docente em Educação Física: questões contemporâneas. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2021
MOLINA NETO, Vicente . A Educação Física no Ensino Médio ou para entender a Era do Gelo. Revista Motrivivência, v. 29, n. 52, p. 87-105, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p87
RAMOS, Marise N.; FRIGOTTO, Gaudêncio. “Resistir é preciso, fazer não é preciso”: as contrarreformas do ensino médio no Brasil. Cadernos de Pesquisa em Educação, n. 46, p. 26-47, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/index.php/educacao/article/view/19329/
SAMPAIO, Maria das Mercês S.; MARIN, Alda J. Precarização do trabalho docente e seus efeitos sobre as práticas curriculares. Dossiê: “Globalização e educação: precarização do trabalho docente”. Educação e Sociedade, v. 25, n. 89, dez. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000400007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
