Dance, Physical Education and heteronormativity

body frames e performative subversions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.124843

Keywords:

Body, Homossexuality, Gender, Sexuality

Abstract

In this study I tried to recognize, through an autoetnographic narrative, how gender and sexuality were experienced in the midst of power relations in dance, paying attention to the way they defied heteronormativity in the school context. Through this self-reflective exercise, I sought to produce story lines that resulted in the organization of analyzes aimed at heteronormative body frameworks and performative subversions, which contributed to analyzes about the power relations that operate in the materialization of the body, sometimes through reiteration, sometimes through normative subversion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vitor Hugo Marani, Universidade Federal de Mato Grosso - Campus Universitário do Araguaia

Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM-UEL (2021) e Licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2012). Docente da Universidade Federal de Mato Grosso e do Programa de Pós-Graduação em Educação Física (PPGEF/UFMT). Seus interesses acadêmico-científicos estão voltados à área Sociocultural da Educação Física a partir da tematização do corpo e das práticas corporais em suas dimensões histórico-sociais, filosóficas e culturais, com atenção ao viés estético-expressivo, lúdico e performático. 

References

ANDREOLI, Giuliano Souza. Representações de masculinidade na dança contemporânea. Movimento, v. 17, n. 1, p. 159-175, mar. 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.16175

ANDREWS, David L. Kinesiology’s inconvenient truth: the physical cultural studies imperative. Quest, v. 60, n. 1, p. 45-62, 2008. DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.2008.10483568

ANDREWS, David L.; SILK, Michael L. Physical cultural studies on sport. In: GIULIANOTTI, Richard (ed.). Routledge Handbook of the Sociology of Sport. Londres: Routledge, 2015. p. 83-93.

BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Revista Estudos Feministas, v. 19, n. 2, p. 549-559, ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200016

BRASILEIRO, Lívia Tenorio. Dança – educação física: (in)tensas relações. 2009. 224f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2009. DOI: https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.2009.447116

BRASILEIRO, Lívia Tenorio. O ensino da dança na educação física: formação e intervenção pedagógica em discussão. Motriz, v. 14, n. 4, p. 519-528, out./dez. 2008. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2140. Acesso em: 14 jan. 2022.

BURT, Ramsay. The male dancer: bodies, spectacle, sexualities. 2. ed. Londres: Routledge, 2007.

BUTLER, Judith. Corpos que importam: os limites discursivos do “sexo”. São Paulo: Crocodilo Edições, 2019.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 16. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2018.

BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CHAVES, Elisângela. O ensino de dança na educação física: prescrições históricas e escolarização. Arquivos em Movimento, v. 15, n. 2, p. 69-85, jul./dez. 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/27837/pdf. Acesso em: 14 fev. 2022.

CLANDININ, Jean; CONNELLY, Michael. Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage, 2000.

CLARKE, Gill. Difference matters: sexuality and physical education. In: PENNEY, Dawn (ed.). Gender and physical education. London: Routledge, 2002. p 41-56.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 21. ed. São Paulo: Loyola, 2011.

GARD, Michael. Aesthetics, athletics and art: a study of men who dance. 2001. 288f. Thesis (Doctor of Philosophy) – Faculty of Education, University of Wollongong, Wollongong, 2001. Disponível em: https://ro.uow.edu.au/theses/1767/. Acesso em: 15 mar. 2022.

GOELLNER, Silvana Vilodre. O método francês e a Educação Física no Brasil: da caserna a escola. 1992. 215f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) – Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1992.

HANNA, Judith L. Dança, sexo e gênero: signos de identidade, dominação, desafio e desejo. Rio de Janeiro, Rocco, 1999.

HICKEY, Christopher. Physical education, sport and hyper-masculinity in schools. Sport, Education And Society, v. 13, n. 2, p. 147-161, maio 2008. https://doi.org/10.1080/13573320801957061

LEHIKOINEN, Kai. Stepping queerly? Discourses in dance education for boys in late 20th-century Finland. Oxford: Peter Lang, 2006.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

MARKULA, Pirkko; DENISON, Jin. Sport and the personal narrative. In: ANDREWS, David L.; MASON, Daniel S.; SILK, Michael L. (org.). Qualitative methods in sports studies. Oxford: Berg, 2005. p. 165-184.

MARKULA, Pirkko; SILK, Michael L. Qualitative research for physical culture. Londres: Palgrave Macmillan, 2011.

MISKOLCI, Richard. Teoria queer: um aprendizado pelas diferenças. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

OLIVE, Rebecca. The political imperative of feminism. In: SILK, Michael L.; ANDREWS, David L.; THORPE, Holly (Ed.). Routledge Handbook of Physical Cultural Studies. Londres: Routledge International Handbooks, 2017. p. 51-60.

PAVLIDIS, Adele. Writing Resistance in roller derby: making the case for auto/ethnographic writing in feminist leisure research. Journal of Leisure Research, v. 45, n. 5, p. 661-676, nov. 2013. https://doi.org/10.18666/jlr-2013-v45-i5-4368

RAY, John. The postqualitative turn in Physical Cultural Studies. Leisure Sciences, v. 41, n. 1-2, p. 91-107, fev. 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/01490400.2018.1539681

RISNER, Doug. Critical social issues in dance education research. In: BRESLER, Liora (ed.). International Handbook of Research in Arts Education. Dordrecht: Springer, 2007, p. 965- 984. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/226771132_Critical_Social_Issues_in_Dance_Education_Research. Acesso em: 21 jan. 2022.

SBORQUIA, Silvia Pavesi. A dança no contexto da educação fisica: os (des)encontros entre a formação e a atuação profissional. 2002. 199f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Fisica, Campinas, 2002.

SILK, Michael L.; ANDREWS, David L. Toward a Physical Cultural Studies. Sociology of Sport Journal, v. 28, n. 1, p. 4-35, 2011. DOI: https://doi.org/10.1123/ssj.28.1.4

SILK, Michael L.; ANDREWS, David L.; THORPE, Holly. Introduction. In: SILK, Michael L.; ANDREWS, David L.; THORPE, Holly (ed.). Routledge Handbook of Physical Cultural Studies. Londres: Routledge, 2017. p. 1-12.

SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes européias e Brasil. Campinas: Autores Associados, 1994.

SPRY, Tami L. Performing autoethnography: an embodied methodological praxis. Qualitative inquiry, v. 7, n. 6, p. 706-732, dez. 2001. DOI: https://doi.org/10.1177/107780040100700605

SPRY, Tami L. Some ethical considerations in preparing students for performative autoethnography. In: DENZIN, Norman K.; GIARDINA, Michael D. (org.). Qualitative inquiry and human rights. Walnut Creek: Left Coast Press, 2010. p. 158-170.

THORPE, Holly; BARBOUR, Karen; BRUCE, Toni. “Wandering and Wondering”: theory and representation in feminist physical cultural studies. Sociology of Sport Journal, v. 28, n. 1, p. 106-134, 2011. DOI: https://doi.org/10.1123/ssj.28.1.106

THORPE, Holly; MARFELL, Amy. Feminism and the Physical Cultural Studies assemblage: revisiting debates and imagining new directions. Leisure Sciences, v. 41, n. 1-2, p. 17-35, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/01490400.2018.1539684

Published

2022-12-27

How to Cite

MARANI, V. H. Dance, Physical Education and heteronormativity: body frames e performative subversions. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28079, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.124843. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/124843. Acesso em: 6 may. 2025.

Issue

Section

Essays