Sport for Development and Peace in brazilian academic journals

an integrative literature review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.121670

Keywords:

Sport for Development and Peace, Sports Social Projects, Integrative literature review

Abstract

In this article, we carry out an integrative literature review in four databases widely used in the Brazilian academic environment, using the descriptors: “Sport and Social Development”, “Sport Social Project” and “Sports Social Projects”. We found 341 articles, which were, later and according to inclusion/exclusion criteria, reduced to 60 works to be analyzed. Here we present results referring to the categories “Field of action”, “Year of publication”, “Journals” and “Research results”. The methodology followed the steps suggested by Whittemore and Knafl (2005): (a) problem identification, (b) literature search, (c) data evaluation, (d) data analysis and (e) presentation. The results of our research deal with variations that we considered significant in the context of the categories chosen and suggest interpretations for such variations. In addition, finally, we reflect on the limits of our research and the implications of this work for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Billy Graeff, Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Educação, Rio Grande, RS

Possui graduação em EDUCAÇÃO FÍSICA pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em sociologia do espotre pela Loughborough University (UK) (2018).  Atualmente (desde 2009) é docente do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande - Curso de Educação Física, no qual leciona as disciplinas de Sociologia do Esporte, Futebol, Estágio I e II, História e organização da Educação Física Brasileira, Esportes, Relações de Trabalho e Futebol de Sete.

References

ALMEIDA, Bárbara Schausteck; GRAEFF, Billy; TRINDADE, Nadyne Venturini. Sport and development in Brazil: lessons from multiple sport mega-event hosting and sporting programmes in disadvantaged communities. In: TINAZ, Cem; KNOTT, Brendon. Sport and Development in Emerging Nations. London: Routledge, 2021. p. 13-28.

BLACK, David R. The challenges of articulating ‘top down’ and ‘bottom up’ development through sport. Third World Thematics: A TWQ Journal, v. 2, n. 1, p. 7-22, 2017.

BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, mai./ago. 2011.

BRASIL. Ministério da Cidadania. Programa Segundo Tempo. Disponível em: http://arquivo.esporte.gov.br/index.php/institucional/esporte-educacao-lazer-e-inclusao-social/segundo-tempo. Brasília, 2019. Acesso em: 16 set. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Escola Aberta. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secretaria-de-regulacao-e-supervisao-da-educacao-superior-seres/195-secretarias-112877938/seb-educacao-basica-2007048997/16739-programa-escola-aberta. Brasília, 2021. Acesso em: 2 out. 2021.

CARON, Ana Elisa; MARCHI JUNIOR; Wanderley; MORAES E SILVA, Marcelo. O mapeamento da produção científica sobre projetos esportivos no Brasil. Licere, v. 21, n. 2, jun. 2018.

COLLISON, Holly et al. (ed.). Routledge handbook of sport for development and peace. London: Routledge, 2018.

COSTA, Jonatas Maia da; MASCARENHAS, Fernando; WIGGERS, Ingrid Dittrich. O lazer eclipsado: registros sobre o programa “Escola Aberta”. Motriz, v. 17, n. 4, p. 569-578, out/dez, 2011.

CURRY, Mary Jane; LILLIS, Theresa (ed.). Global academic publishing: policies, perspectives and pedagogies. Bristol: Multilingual Matters, 2017.

DUDFIELD, Oliver. SDP and the sustainable development goals. In: COLLISON, H. et al. Routledge handbook of sport for development and peace. Oxon, New York: Routledge, 2019. p. 116-127.

GONÇALVES, Victor Lana; SILVA, Dirceu Santos; MARINS, João Carlos B. Avaliação do Programa Segundo Tempo Universitário na Universidade Federal de Viçosa. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 27, n. 1, p.150-163, 2019.

HECKTHEUER, Luiz Felipe Alcantara; SILVA, Méri Rosane Santos da. Projetos sociais esportivos: vulnerabilização e governo. Movimento, v. 17, n. 3, p.115-132, jul./set., 2011.

KALINOSKI, Angélica Xavier; JUNG, Laura Garcia; HAX, Gabriela Padilha; MARQUES, Alexandre Carriconde Marques; XAVIER, Gabriela Brisolara. Núcleo especial do Programa Segundo Tempo na ESEF-UFPel. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, v.18, n. 2, p. 236-241, mar. 2013.

KEELING, Ralph. Gestão de projetos. São Paulo: Saraiva Educação SA, 2017.

KRAVCHYCHYN, Claudio; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. Projetos e programas sociais esportivos no Brasil: uma revisão sistemática. Movimento, v. 21, n. 4, p. 1051-1065, out./dez., 2015.

LANG, Dwight. Education, stratification, and the academic hierarchy. Research in Higher Education, v. 21, n. 3, p. 329-352, 1984.

MACHADO, Paula Xavier; CASSEPP-BORGES, Vicente; DELL'AGLIO, Débora Dalbosco; KOOLER, Silvia Helena. O impacto de um projeto de educação pelo esporte no desenvolvimento infantil. Revista da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 11, n. 1, p. 51-62, 2007.

MARIANO, Fabio Antonio Muller; SILVA FILHO, Luiz Sérgio Pereira da. Craque do amanhã: sports, schools, and family. Gestión y Politica Pública, volume temático, p.139-169, 2015.

PENA, Bianca Gama; MULLER, Talita; PARENTE, Luisa; RIBEIRO, Carlos Henrique de Vasconcelos. Atividade física com crianças e adolescentes: percepção de professores de Educação Física em projetos sociais esportivos sociais. Salusvita, v. 30, n. 3, p. 133-148, 2011.

SANTOS, Ana Paula Maurília dos; ROSA NETO, Francisco; PIMENTA, Ricardo de Almeida. Avaliação das habilidades motoras de crianças participantes de projetos sociais/esportivos. Motricidade, v. 9, n. 2, p. 51-61, abr. 2013.

SANTOS, Edmilson Santos do; STAREPRAVO, Fernando Augusto; MENEZES, Vilde Gomes de; MELO, Esdras Henrique Rangel de. Municípios e propostas vulneráveis: uma análise do edital 2013 do Programa Esporte e Lazer da Cidade (PELC). Pensar a Prática, v. 22, p. 1-11, 2019.

SCHMIDT, João Pedro. Para estudar políticas públicas: aspectos conceituais, metodológicos e abordagens teóricas. Revista do Direito, n. 56, p. 119-149, 2018.

SCHULENKORF, Nico; ADAIR, Daryl (ed.). Global Sport-for-Development: Critical Perspectives. New York: Palgrave Macmillan, 2014

SCHULENKORF, Nico; SHERRY, Emma; ROWE, Katie. Sport for development: an integrated literature review. Journal of Sport Management, v. 30, n. 1, p. 22-39, 2016.

SECCHI, Leonardo. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage Learning, 2014.

SMITH, Robyn et al. ‘Like, what even is a podcast?’ approaching sport-for-development youth participatory action research through digital methodologies. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, v. 13, n. 1, p. 128-145, 2021.

TEIXEIRA, Marcelo Resende; MATIAS, Wagner Barbosa; ATHAYDE, Pedro Fernando Avalone; MASCARENHAS, Fernando. Política social de esporte e lazer no Governo Lula: o programa esporte e lazer da cidade. Licere, v. 17, n. 3, p. 134-161, set. 2014.

WHITTEMORE, Robin; KNAFL, Kathleen. The integrative review: updated methodology. Journal of Advanced Nursing, v. 52, n. 5, p. 546-553, 2005.

Published

2022-10-09

How to Cite

FREITAS, G. da S.; SILVA MIGUEL, I. G.; FERNANDES, D. V.; REIS, M. C. dos; MORTOLA DIAS, T.; SARAIVA BORGES, D.; DE SOUZA RODRIGUES, L.; COTTING TEIXEIRA, J.; GRAEFF, B. Sport for Development and Peace in brazilian academic journals: an integrative literature review. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28045, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.121670. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/121670. Acesso em: 6 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles