Production of knowledge in Physical Education in research with qualitative approaches

knowledge and thematic areas

Authors

  • Sanderson Soares Silva Universidade Federal da Paraíba; Departamento de Educação Física; Programa Associado de Pós-graduação em Educação Física; Grupo de Estudos em Epidemiologia da Atividade Física (GEPEAF) https://orcid.org/0000-0001-6266-1566
  • Cleene Tavares Souza Universidade Federal da Paraíba; Departamento de Educação Física; Programa Associado de Pós-graduação em Educação Física; Grupo de Estudos em Atividade Física e Desfechos em Saúde (GEADES) https://orcid.org/0000-0001-5987-5387
  • Maria Maciele Gomes Barros Universidade de Pernambuco https://orcid.org/0000-0003-4838-0199
  • Ana Raquel Mendes Santos Universidade de Pernambuco; Escola Superior de Educação Física; Programa Associado de Pós-graduação em Educação Física; Grupo de Estudos Socioculturais em Educação Física (GESEF/UPE) https://orcid.org/0000-0002-3436-3622
  • Adriana Faria Gehres Universidade de Pernambuco; Escola Superior de Educação Física; Programa Associado de Pós-graduação em Educação Física; Grupo de Estudos Socioculturais em Educação Física (GESEF/UPE) https://orcid.org/0000-0003-1274-2514

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.118375

Keywords:

Physical Education, Qualitative research, Review, Brazil.

Abstract

The objective was to identify the knowledge areas and to understand research themes with qualitative approaches in Physical Education in Brazil, based on documental research and the following criteria: Brazilian studies; studies in collaboration with Physical Education researcher; original studies indexed in the SciELO database; elaborated texts; and published between January/2008 and August/2020. In total, 191 articles were analyzed. The results showed that the qualitative research concentrates its production within the areas of sociocultural and the pedagogical one. In the sociocultural area were identified the themes: sport, corporal practices, physical activity and physical exercise. In the pedagogical area were identified the themes: initial formation; continuous formation; trainer´s formation; researchers’ formation; basic education. In conclusion, qualitative studies in Physical Education concentrate in the sociocultural and pedagogic area only, with diverse thematic, but within the specificity of knowledge areas, in order to meet the Physical Education.

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Published

2022-07-23

How to Cite

SILVA, S. S.; SOUZA, C. T.; BARROS, M. M. G.; SANTOS, A. R. M.; GEHRES, A. F. Production of knowledge in Physical Education in research with qualitative approaches: knowledge and thematic areas. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28033, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.118375. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/118375. Acesso em: 13 may. 2025.

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