PHENOMENOLOGY, HUMAN MOVEMENT AND PHYSICAL EDUCATION.

Authors

  • Aguinaldo Cesar Surdi Universidade do Oeste de Santa Catarina - Videira
  • Elenor Kunz UFSC

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.16075

Keywords:

Phenomenology. Human movement. Physical education.

Abstract

Phenomenology has its fundamental principle of "return to things themselves" this is back to the pre-reflective, or even the very subject of knowledge. This article aims to show that phenomenology as a philosophical foundation, helps to broaden the understanding of human movement as a significant factor for humans. The phenomenological theory allows us to understand human movement as a dialogue between man and the world, considering the lived world of people as a fundamental way to build a range of significant opportunities for man to create and recreate their movement. This movement has the characteristics essential to the educational process, where human beings have effective participation in its construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aguinaldo Cesar Surdi, Universidade do Oeste de Santa Catarina - Videira

Graduação em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Maria (1995); Graduação em Filosofia, pela Universidade do Oeste de Santa Catarina (2004); Mestrado em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008) e Doutorado em Educação Física, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Docente da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, no Departamento de Educação Física. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física e Coordenador do Curso de Licenciatura em Educação Física. Experiência na área de Educação Física e Filosofia, atuando principalmente com temas relacionados ao "brincar e o se-movimentar" na escola, filosofia do movimento humano, formação continuada de professores de Educação Física e discussões relacionadas ao lazer e ao trabalho.

Elenor Kunz, UFSC

Possui doutorado em Instituto de Ciências do Esporte pela Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover(1987) e pós-doutorado pela Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover(1996). Atualmente é Membro de corpo editorial da Motrivivência (0103-4111), Membro de corpo editorial da Pensar a prática (1415-4676), Revisor de periódico da Revista Brasileira de Ciências do Esporte (0101-3289), Revisor de periódico da Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (1807-5509), Revisor de periódico do Movimento (Porto Alegre) (0104-754X), Revisor de periódico da Motrivivência (0103-4111), Membro de corpo editorial do Movimento (Porto Alegre) (0104-754X), Revisor de periódico do Educação em Revista (UFMG. Impresso), Revisor de periódico da Pensar a Prática (UFG. Impresso), Revisor de periódico da Kinesis (Santa Maria), Revisor de periódico da Motriz : Revista de Educação Física (Online), Revisor de periódico da Revista Portuguesa de Educação, Revisor de periódico da Revista da Educação Física (UEM. Impresso) e Revisor de periódico da Ágora para la Educación Física y el Deporte. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Ciências do Esporte.

Published

2010-12-01

How to Cite

SURDI, A. C.; KUNZ, E. PHENOMENOLOGY, HUMAN MOVEMENT AND PHYSICAL EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 16, n. 4, p. 263–290, 2010. DOI: 10.22456/1982-8918.16075. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/16075. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Essays

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.