Innovation trends in university library services: case study of the CRAI – Universitat Pompeu Fabra, Barcelona

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245271.430-455

Keywords:

Innovation. University libraries. CRAI. Pompeu Fabra University

Abstract

This case study analyzes digital-based products and services offered by the Learning and Research Resources Center (CRAI) of the Universitat Pompeu Fabra in Barcelona, Spain. We carried out a comparative, bibliographical, and documentary research, collecting data from the New Media Consortium reports – NMC Horizon Report: 2015 Library Edition and NMC Horizon Report: 2017 Library Edition – and from the webpage of the Learning and Research Resources Center of the Universitat Pompeu FabraCRAI of the Universitat Pompeu FPF. Data were also coleted through non-participant observation carriatn that Learning and Research Resources Center many of the trends presented by the New Media Consortium reports, especially those related to the use of simpler technology. The results demonstrate the presence of many of the trends presented in New Media Consortium NMC reports, especially those using more according to the needs of the researchers and the offered allow customization contents via electronic devices such as mobile phones. A little more timidly, it is also possible to observe the customization of some services according to the needs of the researchers, as well as the offer of tools 2.0 that allow customization according to the purpose of its use as well as the delivery of contentsfound. We conclude that efforts are underway to ensure the constant implementation of digital digital-based services and products, and although more sophisticated technological advances are still to be found, it is possible to identify an approximaton by the NMC Horizon reports

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisa Cristina Delfini Corrêa, UDESC

Docente do Departamento de Biblioteconomia e Gestão da Informação

Doutora em Sociologia Política

Miguel Ángel Marzal García-Quismodo, Universidad Carlos III de Madrid

Doutor Ph.D.

Associate Profesor 

Profesor Titular Biblioteconomia y Documentación

Facultad de Humanidades, Comunicación, Documentación

 

References

ANGLADA, Lluís. Bibliotecas universitarias: cabalgando la tecnología, siguiendo al usuario. El profesional de la información, [s.l.], v. 1, n. 6, p. 553-556, 2012.

BECKER, Samantha Adams et al. NMC Horizon Report: 2017 Library Edition. Austin: The New Media Consortium, 2017.

CABO RIGOL, M. El camino recorrido hacia el CRAI en la Universitat Pompeu Fabra. In: COLOQUIO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECARIOS, 12., 2005, Guadalajara. Anais [...]. Guadalajara: Universidad de Guadalajara, 2006. p. 141-53.

CASTRO FILHO, Claudio Marcondes de. O modelo europeu do Centro de Recursos para el aprendizaje y investigación (CRAI) e as bibliotecas universitárias brasileiras: convergências e divergências. 2008. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

CASTRO FILHO, Claudio Marcondes de; VERGUEIRO, Waldomiro. Convergências e divergências do modelo europeu do Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI) em relação às bibliotecas universitárias brasileiras. Biblioteca Universitária, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 31-40, 2011.

CORRÊA, Elisa Cristina Delfini. Usuário, não! Interagente: proposta de um novo termo para um novo tempo. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 19, n. 41, p. 23-40, 2014.

EDUCAUSE. New Media Consortium (NMC). [S. l.], 2019. Disponível em: www.nmc.org. Acesso em: 20 out. 2018.

GARCÍA-QUISMONDO, Miguel Angel Marzal. La irresistible ascensión del CRAI en universidad. Ponto de Acesso, Salvador, v. 2, n. 1, p. 72-97, 2008.

GAVILÁN, César Martín. Bibliotecas universitárias: concepto y función los CRAI. [S. l.: s. n.], 2008. No prelo.

GUIES BBTIC. UPF. Gestió de dades de recerca: suport en la planificació i difusió. [S. l.], [2019]. Disponível em: guiesbibtic.upf.edu/data. Acesso em: 20 out. 2019.

MOREIRA, Luciana de Albuquerque. As bibliotecas universitárias de Portugal e do nordeste do Brasil: estudo sobre o impacto e mediação das tecnologias. Natal: EDUFRN, 2018.

NEVES, Jonatas Jony Furtado. A inovação nas bibliotecas universitárias brasileiras: identificando o potencial inovador. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós Graduação em Ciência da Informação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.

SILVEIRA, Nalim Ferreira. Evolução das bibliotecas universitárias: information commons. Revista ACB, Florianópolis, v. 19, n.1, p.69-79, 2014. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/923/0 Acesso em: 20 mar. 2019.

TAMMARO, A. M.; SALARELLI, A. A biblioteca digital. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

UPF. Biblioteca/CRAI del Poblenou. Barcelona. Disponível em: https://www.upf.edu/web/biblioteca-informatica/poblenou. Acesso em: 25 mar. 2019.

UPF. Biblioteca i Informàtica. Barcelona, [2019]. Disponível em: https://www.upf.edu/web/biblioteca-informatica. Acesso em: 25 mar. 2019.

ZANINELLI, Thais Batista; NOGUEIRA, Cibele Andrade; PERES, Ana Luísa Moure. Bibliotecas universitárias: uma perspectiva teórica sobre inovação em serviços informacionais. Revista Digital Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 17, e019012, p. 1-20, 2019. Disponível em: http://web.archive.org/web/20200531185620/https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8652821 Acesso em: 10 ago. 2020.

Published

2020-12-22

How to Cite

CORRÊA, E. C. D.; GARCÍA-QUISMODO, M. Ángel M. Innovation trends in university library services: case study of the CRAI – Universitat Pompeu Fabra, Barcelona. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 430–455, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245271.430-455. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/98522. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article