The university libraries and the post-modernity challenges
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245243.152-176Keywords:
University libraries. Post-modernity. Scientific memory.Abstract
This paper discuss about university libraries and the current challenges they are facing. It's objective is to look for the possible functions and roles of these institutions in the post modernity. It addresses the topic of post-modernity and the university libraries’ educational challenges. It also shows the importance of libraries and their significance throughout the history of mankind. It points out that to meet the challenges presented by postmodernity, university libraries must adopt pluralist approaches related to the type and the age of the documents in their collections, offer learning support and research opportunities, as well as offer autonomous learning. Finally, libraries need to be a place that preserves the scientific memory of mankind.Downloads
References
ALMEIDA, M. C. de. Ciências da complexidade e educação: razão apaixonada e politização do pensamento. Natal: EDUFRN, 2012.
ANDERSON, P. As origens da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1999.
ANZOLIN, H. H.; CORRÊA, R. L. T. Biblioteca universitária como mediadora na produção de conhecimento. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 25, p. 801-817, set./dez. 2008.
BARBOSA, W. V. Tempos pós-modernos. In: LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. 8. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 2004.
BATTLES, M. A conturbada história das bibliotecas. São Paulo: Planeta do Brasil, 2003.
BAUMAN, Z. Desafios educacionais da modernidade líquida. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 148, p. 41-58, jan./mar. 2002.
BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BEILLEROT, J. A sociedade pedagógica. Porto: Rés, 1985.
BERNHEIM, C. T.; CHAUÍ, M. S. Desafios da universidade na sociedade do conhecimento: cinco anos depois da conferência mundial sobre educação superior. Brasília: UNESCO, 2008.
BORGES, J. L. A biblioteca de Babel. In: BORGES, J. L. Ficções. Rio de Janeiro: Globo, 1999.
BURKE, P. Uma história social do conhecimento II: da enciclopédia à wikipédia. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.
CALVINO, I. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
LEÃO, E. C. O livro da linguagem. Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n.142, p.7-13, 2000.
CARVALHO, I. C. L. A socialização do conhecimento no espaço das bibliotecas universitárias. Rio de Janeiro: Interciência, 2004.
CASTRO, C. A. Biblioteca como lugar de memória e eco de conhecimento: um olhar sobre o Nome da Rosa. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 4, n. esp., p.1-20, 2006.
CHARTIER, R. A aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP, 1999.
CONNOR, S. Cultura pós-moderna: introdução as teorias do contemporâneo. São Paulo: Loyola, 1993.
CRUZ, C. H. de B. Pesquisa e universidade. In: STEINER, J. E.; MALNIC, G. (Org.). Ensino superior: conceito e dinâmica. São Paulo: USP, 2006. p. 30-45.
DARNTON, R. A questão dos livros: passado, presente e futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
DELORS, J. et al. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI. São Paulo: Cortez, 1998.
DERRIDA, J. O livro por vir. In: DERRIDA, J. Papel-máquina. São Paulo: Estação Liberdade, 2004. p. 19-34.
ECO, U. Todos os livros que não lemos. In: ECO, U.; CARRIÈRE, J. C. Não contem com o fim do livro. Rio de Janeiro: Record, 2010.
FISCHER, S. R. História da leitura. São Paulo: Unesp, 2006.
GADOTTI, M. Conclusão: desafios da Educação pós‐moderna. In: GADOTTI, M. Histórias das ideias pedagógicas. São Paulo: Ática, 1993.
GIDDENS, A. As consequências da modernidade. São Paulo: UNESP, 1991.
HARVEY, D. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 1993.
JACOB, C. Prefácio. In: BARATIN, M.; JACOB, C. (Org.). O poder das bibliotecas: a memória dos livros no Ocidente. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008a. p. 9-17.
JACOB, C. Ler para escrever: navegações alexandrinas. In: BARATIN, M.; JACOB, C. (Org.). O poder das bibliotecas: a memória dos livros no Ocidente. 3. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008b. p. 45-73.
JENCKS, C. What is post-modernism? 3. ed. London: Academy Editions, 1989.
JOHNSON, P. Fundamentals of collection development & management. 3. ed. Chicago: ALA, 2014.
KUMAR, K. Da sociedade pós-industrial à pós-moderna: novas teorias sobre o mundo contemporâneo. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
LATOUR, B. Redes que a razão desconhece: laboratórios, bibliotecas, coleções. In: BARATIN, M.; JACOB, C. (Org.). O poder das bibliotecas: a memória dos livros no Ocidente. 2. ed. Rio de Janeiro: UFRJ, 2006. p. 21-44.
LEMKE, A. B. Gabriel Naude and the ideal library. Syracuse University Library Associates Courier, Syracuse, v. 26, n, 1, p. 27-44, Spring 1991.
LYOTARD, J. F. A condição pós-moderna. 8. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2004.
MANGUEL, A. A biblioteca à noite. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
MARTINS, W. A palavra escrita: história do livro, da imprensa e da biblioteca. São Paulo: Ática, 2002.
MENDONÇA, A. W. P. C. A universidade no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.14, p. 131-150, maio/ago. 2000.
NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, dez. 1993.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Política de mudança e desenvolvimento do ensino superior. Rio de Janeiro: Garamond, 1999.
PEREIRA, E. M. A. Pós-modernidade: desafios à universidade. In: PEREIRA, E. M. A. et al. (Org.). Escola e universidade na pós-modernidade. Campinas: Mercado de Letras, 2000. p. 163-200.
POURTOIS, J. P.; DESMET, H. A educação pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1999.
POZO, J. I. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Pátio: revista pedagógica, Porto Alegre, v. 8, n. 31, p. 8-11, ago./out. 2004.
RANGANATHAN, S. R. As cinco leis da biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos, 2009.
ROBERTSON, T. D. The postmodern shift in library instruction. Faculty Publications, New York, paper 10, 2013.
SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Afrontamento, 1994.
SANTOS, F. S.; ALMEIDA FILHO, N. de. A quarta missão da universidade. Brasília: UNB, 2012.
SILVEIRA, F. J. N. Biblioteca, memória e identidade social. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 67-86, set./dez 2010.
VERGUEIRO, W. Desenvolvimento de coleções. São Paulo: Polis: APB, 1989.
WEITZEL, S. R. Desenvolvimento de coleções: origem dos fundamentos contemporâneos. TransInformação, Campinas, v. 24, n. 3, p. 179-190, set./dez., 2012.
YODER, A. R. The cyborg librarian as interface: interpreting postmodern discourse on knowledge construction, validation, and navigation within academic libraries. Portal: libraries and the academy, Baltimore, v. 3, n. 3, p. 381-392, Jul. 2003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Em Questão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.