The Book Structure as a Matrix of Arrangement of Knowledge

Authors

  • Igor Soares Amorim Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Elaine Rosangela de Oliveira Lucas Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Daniella Camara Pizarro Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Antônio Carlos Picalho Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245250.264-287

Keywords:

History of the book. Non-object book. Bibliography. Organization of knowledge.

Abstract

We intend to discuss the notion of books and what this artifact implied in the construction of Modernity, in the sense of the understanding of knowledge and the circulation of information. The research is bibliographical and exploratory and focused on the history of the book between the end of the Middle Ages and the present. With a bibliographical survey, we established relationships of the elements by identifying significant events that boosted the consolidation of Modernity, in order to identify effects which the structure of books coproduced in the socio-historical trajectory in this period. As a theoretical foundation, we started off with the conception that the book is not only an object, but an element that articulates with the world. In this sense, the book is neither mere informational support nor a mere compound of content and form. The simplifying chain data-information-knowledge is questioned, because it is an instrumental division, conditioned by a mechanistic view of reason. This way, the concept of books argues that a book, before having a subject (author) and an object (topic), contains informative matters of different speeds, and is defined primarily by its materiality and exteriority. This understanding displaces any documentary or informational gesture, because categories such as author, subject or format lose relevance in relation to the correlations that a book is composed of. Therefore the need to think about such correlations, in order to broaden the traditional approaches that predominate in the areas that share interest in the book. It is necessary to think of links between the book and the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Igor Soares Amorim, Universidade Federal de Santa Catarina e Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutorando em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor no Departamento de Biblioteconomia da Universidade do Estado de Santa Catarina

Elaine Rosangela de Oliveira Lucas, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de São Paulo. Professora adjunta do Departamento de Biblioteconomia e Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

Daniella Camara Pizarro, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora adjunta no Departamento de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação da Universidade do Estado de Santa Catarina.

Antônio Carlos Picalho, Universidade do Estado de Santa Catarina

Graduando em Biblioteconomia e bolsista de Iniciação Científica pela Universidade do Estado de Santa Catarina

References

BUSH, V. As we may think. The atlantic monthly, v. 176, n. 1, p. 101-108, 1945.

DARNTON, R. A questão dos livros: passado, presente e futuro. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. 231 p.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2. São Paulo: Editora 34, 2011. v.1.

ESCARPIT, R. A revolução do livro. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, Instituto de Documentação; INL, 1976. 156 p.

FISCHER, S. R. História da leitura. São Paulo: UNESP, 2006. 337 p.

FEBVRE, L.; MARTIN, H-J. O aparecimento do livro. São Paulo: Edusp, 2017.

MASSIEU, J-B. Instruction pour procéder à la confection du catalogue de chacune des bibliothèques sur lesquelles les directoires ont dû ou doivent incessamment apposer les scellés. 1791. Disponível em: https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k64658219/f5.image. Acesso em: 23 abr. 2019.

MCKENZIE, D. F. Bibliografia e a Sociologia dos Textos. São Paulo: Edusp, 2018.

MELOT, M. Livro. São Paulo: Ateliê Editorial, 2012.

NAUDÉ, G. Conselhos para formar uma biblioteca. Brasília: Briquet de Lemos, 2016.

OTLET, P. Tratado de documentação: o livro sobre o livro teoria e prática. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2018.

PANIZZI, A. 91 Rules for Compilation of the Catalogue. In: Catalogue of Printed Books in the British Museum, v. 1. Londres: Department of Printed Books at the British Museum, 1841. p. iii – iv.

RASTELI, A. A evolução da palavra escrita e o acesso às novas formas de construção de sentido. Páginas a&b: arquivos e bibliotecas, p. 102-116, 2015. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/1000/902. Acesso em: 23 abr. 2019.

SCHREIBER, M. R. Antonio Panizzi (1797-1879). Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, v. 8, n. 2, 1979. Disponível em: www.brapci.inf.br/index.php/article/download/16110. Acesso em: 23 abr. 2019.

Published

2019-10-17

How to Cite

AMORIM, I. S.; LUCAS, E. R. de O.; PIZARRO, D. C.; PICALHO, A. C. The Book Structure as a Matrix of Arrangement of Knowledge. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, p. 264–287, 2019. DOI: 10.19132/1808-5245250.264-287. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/92374. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Fórum Internacional A Arte da Bibliografia

Most read articles by the same author(s)