Re-signification of the memory of the city of Recife in the frevo lyrics of the conductor Nelson Ferreira
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245261.210-236Keywords:
Information Science, Social memory, Affective memory, Place of memory, Frevo.Abstract
This paper approaches the lyrics of frevo music as a document and it studies its relation with social and affective memory; therefore, it’s an exploratory and documentary research, whose main objective was to consider, from the frevo lyrics of the maestro pernambucano Nelson Ferreira, the relevance of the musical information for the reconstitution of Recife’s memory. To do so, we established as the corpus the musician’s songs and lyrics, recorded in two collections of the extinct Rozenblit records factory: O que eu fiz e você gostou... from 1959 and O que faltou e você pediu... from 1968, adopting the qualitative evaluation of Content Analysis method. Thus, the 39 frevos demonstrated, through four thematic categories, that the lyrics are a product of their time, but that they are also a product of the point of view and experience of a man in his time. This experience was then massified through the phenomenon of reproducibility of information and it was perpetuated for almost 100 years, repeating itself through the narratives of the songs that activate this memory when reproduced, bringing it into the present and diluting the individual memory, creating sound links.Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BELFORT, A. Nelson Ferreira: o dono da música. Recife: Comunigraf, 2009.
BERGSON, H. Matéria e memória. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BEZERRA, E. M. B. L. O. et al. Música, documento e informação: a canção inscrita, os gêneros musicais e suas variantes como objeto de estudo da Ciência da Informação (CI) no Brasil no período de 1989 a 2014. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE BIBLIOMETRIA E CIENTOMETRIA, 5., 2016, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2016. p. A41.
BRIET, S. Qu’est-ce que la documentation? Paris: Édit, 1951.
BUCKLAND, M. K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science and Technology, New York, v. 45, n. 5, p. 351-360, 1991.
CAFÉ, L. M. A.; BARROS, C. M. Panorama da produção nacional e internacional sobre informação musical. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 26, n. 2, p. 107-119, maio/ago. 2016.
CALVINO, I. As cidades invisíveis. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CANEVACCI, M. A cidade polifônica: ensaio sobre a antropologia da comunicação urbana. 2. ed. São Paulo: Studio Nobel, 2004.
CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 12, n. 1, p. 148-207, 2007.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
CORBOZ, A. Le territoire comme palimpseste et autres essais. Paris: l'Imprimeur, 2001.
CRIPPA, G. O patrimônio cultural como documento: reflexões transdisciplinares para novos horizontes na Ciência da Informação. Transinformação, Campinas, v. 21, n. 3, p. 207-223, set./dez., 2009.
DODEBEI, V. Cultura Digital: novo sentido e significado de documento para a memória social? DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, sem paginação, 2011.
DODEBEI, V.; STORINO, C. As cidades e o Patrimônio cultural. In: ABREU, R.; CHAGAS, M. S.; SANTOS, M. S. (org.). Museus, coleções e patrimônios: narrativas polifônicas. Rio de Janeiro: Garamond, 2007.
ESCARPIT, R. Théorie générale de l’information et de la communication. Paris: Hachette, 1976.
ESTIVALS, S. R. La bibliologie: introduction à une science de l'écrit. Paris: Société de bibliologie et schématisation, 1978.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense, 2014.
FRANCO, M. L. P. B. O que é análise de conteúdo. São Paulo: PUC, 1986.
FREITAS, M. F. Museu de cidade: entrecruzando patrimônio e cidades. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 4, n. 1, p. 1-8, mar. 2014.
FROHMANN, B. O caráter social, material e público da informação. In: FUJITA, M. S. L.; MARTELETO, R. M.; LARA, M. L. G. (org.). A dimensão epistemológica da Ciência da Informação e suas interfaces técnicas, políticas e institucionais nos processos de produção, acesso e disseminação da informação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2008. p. 17-34.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LARA, M. L. G.; ORTEGA, C. D. Para uma abordagem contemporânea do documento na Ciência da Informação. In: CONGRESO ISKO, 10., 2011, Ferrol. Anais [...]. Ferrol: ISKO, 2011. p. 371-387.
LIMA FILHO, M. F. A cidade como objeto: ressonâncias patrimoniais. In: ABREU, R.; CHAGAS, M. S.; SANTOS, M. S. (org.). Museus, coleções e patrimônios: narrativas polifônicas. Rio de Janeiro: Garamond, 2007.
LUND, N. W. Document theory. Annual Review of Information Science and Technology, Medford, v. 43, n. 1, p. 339-432, 2009.
MAFFESOLI, M. Elogio da razão sensível. Rio de Janeiro: Vozes, 1998.
MAIA, J. Michel Maffesoli e a cidade partilhada. FAMECOS, Porto Alegre, v. 12, n. 26, p. 77-85, abr. 2005.
MARTÍNEZ-COMECHE, J. A. The nature and qualities of document in archives, libraries and information centres and museums. Journal of Spanish Research on Information Science, Madrid, v.1, n.1, p. 5-10, 2000.
MASSONI, L. F. H. et al. As narrativas da cidade no aplicativo Porto Alegre Guide. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 27, n. 1, p. 147-160, jan./abr. 2017.
MENEZES, J. Cultura do ouvir e ecologia da comunicação. São Paulo: Uni, 2016.
MEYRIAT, J. Document, documentation, documentologie. Schéma et Schématisation, Noyers-sur-Serein, n. 14, p. 51-63, 1981.
MORIGI, V. J.; BONOTTO, M. E. K. A narrativa musical, memória e fonte de informação afetiva. Em Questão, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p. 143-161, jan./jun. 2004.
MORIGI, V. J.; ROCHA, C. P. V.; SEMENSATTO, S. Memória, representações sociais e cultura imaterial. Morpheus, Rio de Janeiro, v. 9, n. 14, p. 182-191, 2012.
ORTEGA, C. D.; LARA, M. L. G. A noção de documento: de Otlet aos dias de hoje. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, sem paginação, abr. 2010.
OTLET, P. Tratado de documentação: o livro sobre o livro teoria e prática. Brasília: Briquet de Lemos / Livros, 2018.
RABELLO, R. A dimensão categórica do documento na Ciência da Informação. Encontros Bibli, Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 131-156, 2011.
ROJAS, R. M. A. Bases teóricas y filosóficas de la bibliotecologia. 2. ed. México: Unam, 2005.
SAGREDO FERNÁNDEZ, F.; IZQUIERDO ARROYO, J. M. Reflexiones sobre “documento”: palavra/objeto. Boletín Millares Carlo, [s. l.], n. 5, p. 161-197, 1982.
SALDANHA, G. O documento e a “via simbólica”: sob a tensão da “neodocumentação”. Informação Arquivística, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 65-88, jan./jun. 2013.
SALDANHA, L. V. Frevendo no Recife: a música popular urbana do Recife e sua consolidação através do Rádio. 2008. Tese (Doutorado em Música) ‒ Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
SOUZA, W. E. R. de; CRIPPA, G. O Patrimônio como processo: uma ideia que supera a oposição material-imaterial. Em Questão, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 237-251, jul./dez. 2011.
TELES, J. O frevo rumo à modernidade. Recife: Fundação de Cultura Cidade do Recife, 2008.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Memorial Denis Bernardes. Recife: UFPE, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Renata Jeane de Santana, Fabio Assis Pinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.