The contribution of indexing to the search engine ranking process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1808-5245.29.124785

Keywords:

subject indexing, Search Engine Optimization, Web, search engines, SEO

Abstract

Subject indexing is responsible for representing the content of information resources, so that it can be retrieved by users in an information retrieval system. The present work presents the importance of indexing in the search engine ranking process and aims to verify how the elements of indexing theory and practice can contribute to information retrieval. The research seeks to identify whether Search Engine Optimization techniques are close to the elements of subject indexing. Considering the lack of investigations dedicated to the dialogue between the two themes, the literature review was used as a methodology, in order to contextualize the current research scenario on both themes. The results indicate few works that approach the themes of Search Engine Optimization and Indexing together. It is concluded that there is an integration between indexing practices and Search Engine Optimization techniques, and it is described which elements of indexing can contribute to ranking in the search engine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Camossi, Universidade Estadual Paulista

Doutorando em Ciência da Informação - Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Mariângela Spotti Lopes Fujita, Universidade Estadual Paulista

Docente permanente de pós-graduação (Ciência da Informação).

Roberta Cristina Dal'Evedove Tartarotti, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutora em Ciência da Informação pela Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade
Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP)

Cecilo Merlotti Rodas, Centro Universitário de Vo´tuporanga - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)

References

AQUINO, I. S.; AQUINO, I. S. Análise sobre a forma da escrita de palavras-chave em artigos científicos na área de ciências agrárias publicados no período de 1999-2011. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da informação, v. 18, n. 37, p. 227–238, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2013v18n37p227/25334. Acesso em: 07 mar. 2022.

ARAÚJO JÚNIOR, R. H. de. Precisão no processo de busca e recuperação da informação. 2005. 245 f. Tese (Doutorado) - Universidade de Brasília, Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação e Documentação, Departamento de Ciência da Informação e Documentação, Brasília, 2005. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/943. Acesso em: 07 mar. 2022.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 12676: métodos para análise de documentos: determinação de seus assuntos e seleção de termos de indexação. Rio de Janeiro: ABNT, 1992.

BHANGAL, S.; JANKOWSKI, T. Foundation web design. New York: Apress, 2013.

BORGES, G. S. B.; MACULAN, B. C. M. dos S.; LIMA, G. Â. B. de O. Indexação automática e semântica: estudo da análise do conteúdo de teses e dissertações. Informação & Sociedade: estudos, v. 18, n. 2, p.181-193, maio/ago. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/1759/2129. Acesso em: 07 mar. 2022.

BRANDAU, R.; MONTEIRO, R.; BRAILE, D. M. Importância do uso correto dos descritores nos artigos científicos. Brazilian Journal of Cardiovascular Surgery, v. 20, n. 1, p. VII-IX, mar. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-76382005000100004. Acesso em: 07 mar. 2022.

BÜTTCHER, S.; CLARKE, C. L. A.; CORMACK, G. V. Information retrieval: implementing and evaluating search engines. Cambridge, MA: MIT, 2010.

CAMOSSI, R. C. V. et al. Search engine optimization (SEO) aplicadas em comércio eletrônico. Informação@Profissões, v. 10, 2021. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/44713/pdf. Acesso em: 7 mar. 2022.

CAMPOS, F.; BAX, M. P. Como os mecanismos de busca da web indexam páginas HTML. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, Belo Horizonte, 2000. Disponível em: https://docplayer.com.br/18625243-Como-os-mecanismos-de-busca-da-web-indexam-paginas-html.html. Acesso em: 07 mar. 2022.

CARNEIRO, M. V. Diretrizes para uma política de indexação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, v. 14, n. 2, 1985.

CENDÓN, B. V. Ferramentas de busca na web. Ciência da Informação, v. 30, n. 1, p. 39-49, jan./abr. 2001. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/937/974. Acesso em: 07 mar. 2022.

CHAUMIER, J. Analisis y lenguajes documentales. Barcelona: Mitre, 1986.

CINTRA, A. M. M. Elementos de linguística para estudos de indexação. Ciência da Informação, v. 12, n. 1, 1983.

CONEGLIAN, C. S. et al. A experiência do usuário nos mecanismos de busca knowledge graph e o knowledge vault. Informação@Profissões, v. 6, n. 2, p. 35-59, 2017. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/infoprof/article/view/33103/23614. Acesso em: 7 mar. 2022.

DAVID, M. Word Press 3 search engine optimization. Birmingham: Packt Publishing, 2011.

ENGE, E. et al. The art of SEO: mastering search engine optimization. Sebastopol, CA: O′Reilly, 2010.

FUJITA, M. S. L. A identificação de conceitos no processo de análise de assunto para indexação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 1, n. 1, p. 60-90, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.20396/rdbci.v1i1.2089. Acesso em: 07 mar. 2022.

GANDOUR, A.; REGOLINI, A. Web site search engine optimization: a case study of Fragfornet. Library Hi Tech News, v. 28, n. 6, p. 6-13, ago. 2011.

GIL-LEIVA, I. La automatización de la indización de documentos: 25. Gijón, Asturias: Trea, 1999.

GIL-LEIVA, I. A indexação na internet. Brazilian Journal of Information Science, v. 1, n. 2, p. 47-68, 2007. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/38/36. Acesso em: 07 mar. 2022.

GUEDES, R. de M.; MOURA, M. A.; DIAS, E. J. W. A abordagem dialógica na indexação social. DataGramaZero, v. 13, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/7626. Acesso em: 7 mar. 2022.

HOLANDA, C.; BRAZ, M. I. Indexação automática de conteúdos na web: análise de sites de museus. Biblionline, v. 8, n. 1, jan./jun. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/11766. Acesso em: 5 jan. 2022.

JERKOVIC, J. I. Seo warrior: essential techniques for increasing web visibility. Beijing; Sebastopol, CA: O’Reilly Media, 2009.

JONES, K. B. Search engine optimization: your visual blueprint for effective Internet marketing. [S.l.]: John Wiley, 2010.

KAUSHIK, R. Digital marketing in Indian context. International Journal of Computational Engineering and Management, v. 19, n. 2, p. 12-17, mar. 2016. Disponível em: https://www.ijcem.org/papers032016/ijcem_032016_03.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.

KUMAR, G.; PAUL, R. K. Revisão de literatura sobre SEO on-page e off-page para fins de classificação. United International Journal for Research & Technology (UIJRT), v. 1, n. 6, p. 30-34, 2020. https://uijrt.com/paper/literature-review-onpage-offpage-seo-ranking-purpose. Acesso em: 07 mar. 2022.

LANCASTER, F. W. Indexação e resumos: teoria e prática. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1993.

LARA, M. L. G. de. Representação documentária: em jogo a significação, 1993. 133 f. Dissertação (Mestrado em Biblioteconomia e Documentação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27137/tde-21112019-154348/publico/MarildaLopesGinesdeLaraMestrado.PDF. Acesso em: 07 mar. 2022.

LEDFORD, J. L. SEO: search engine optimization bible. [S.l.]: John Wiley, 2007.

LEEFLANG, P. S. H. et al. Challenges and solutions for marketing in a digital era. European management journal, v. 32, n. 1, p. 1-12, 2014.

LIEB, R. The truth about search engine optimization. New Jersey: Pearson, 2009.

LIEBERAM-SCHMIDT, S. Analyzing and influencing search engine results: business and technology impacts on Web information retrieval. [S.l.] Springer Science & Business Media, 2010.

LIMA, G. Â. B. de O. Mapa hipertextual (MHTX): um modelo para organização hipertextual de documentos. 2004. 207 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/LHLS-6BUPG9. Acesso em: 7 mar. 2022.

LIMA, G. Â. B. de. Organização e representação do conhecimento e da informação na web: teorias e técnicas. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, p. 57-97, 27 fev. 2020. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/4299/2369. Acesso em: 07 mar. 2022.

LIMA, G. Â. B. de; G. N. B. O.; FUJITA, M. S. L.; REDIGOLO, F. M. A importância do contexto para a indexação. Ponto de Acesso, v. 15, n. 3, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/47469/25920. Acesso em: 7 mar. 2022.

MALAGA, R. A. Worst practices in search engine optimization. Communications of the ACM, v. 51, n. 12, p. 147-150, dez. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1145/1409360.1409388. Acesso em: 07 mar. 2022.

MCVITTIE, D. SEO tools: looking at SEO specialists as a user class. 2012. Dissertação (Mestrado) - University of Guelph, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10214/3244. Acesso em: 7 mar. 2022.

MIGUÉIS, A. et al. A importância das palavras-chave dos artigos científicos da área das ciências farmacêuticas, depositados no estudo geral: estudo comparativo com os termos atribuídos na MEDLINE. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 4, n. 2, p. 112-125, dez. 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/incid/article/view/69284/71742. Acesso em: 07 mar. 2022.

NEVES, B. C.; SANTANA, R. D.; GOMES, D. V. de A. Marketing digital na recuperação da informação: técnicas de SEO para visibilidade de periódico científico. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas: 3ª série (Portugal), n. 14, p. 133-143, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/152816. Acesso em: 23 dez. 2022.

OLIVEIRA, A. M. de et al. Search engine optimization, SEO: a contribuição do bibliotecário na otimização de websites para os mecanismos de busca. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, v. 1, p. 137-159, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/10792. Acesso em: 7 mar. 2022.

OLIVEIRA, G. A. de; ARAÚJO, W. J. Usar ou não usar?: qual a relevância das meta tags na recuperação da informação pelos mecanismos de busca? Biblionline, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 60-77, 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/51817. Acesso em: 07 mar. 2022.

OLIVEIRA, L. P. de et al. Política de indexação em periódicos da ciência da informação: um estudo das diretrizes para atribuição de palavras-chave aos artigos. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 25, n. 4, p. 140-169, dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/26936/20507. Acesso em: 07 mar. 2022.

PALANISAMY, R.; LIU, Y. User search satisfaction in search engine optimization: an empirical analysis. Journal of Services Research, v. 18, n. 2, p. 83-120, 2018.

PEREIRA, F. A.; KRZYZANOWSKI, R. F.; IMPERATRIZ, I. M. de M. Técnicas de Search Engine Optimization (SEO) aplicadas no site da Biblioteca Virtual da FAPESP. Cadernos BAD (Portugal), n.1, p. 251-265, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/110157. Acesso em: 07 mar. 2022.

PICALHO, A. C. Bibliotecários como especialistas em SEO: reflexões a partir do Google = Librarians as SEO experts: reflections from Google. Revista Bibliomar, v. 20, 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/17615/9991. Acesso em: 7 mar. 2022.

PIÑEIRO-OTERO, T.; MARTÍNEZ-ROLÁN, X. Understanding digital marketing: basics and actions. In: MACHADO, C.; DAVIM, J. P. (ed.). MBA. [Switzerland]: Springer, 2016. p. 37-74. Disponível em: http://www.investigo.biblioteca.uvigo.es/xmlui/bitstream/handle/11093/395/2016%202%20Understanding%20Digital%20Marketing%E2%80%94Basics%20and%20Actions%20.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 07 mar. 2022.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Porto Alegre: Feevale, 2013.

RATHORE, D. A. S.; PANT, M.; SHARMA, C. Emerging trends in digital marketing in India. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INNOVATIVE RESEARCH IN SCIENCE, TECHNOLOGY AND MANAGEMENT, 2017. p. 107-115. Disponível em: http://data.conferenceworld.in/MIMT/P107-115.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.

ROBREDO, J. Documentação de hoje e de amanhã: uma abordagem revisitada e contemporânea da Ciência da Informação e de suas aplicações biblioteconômicas, documentárias, arquivísticas e museológicas. 4. ed. rev. e ampl. Brasília: Edição de Autor, 2005.

RUBI, M. P. Os princípios da política de indexação na análise de assunto para catalogação: especificidade, exaustividade, revocação e precisão na perspectiva dos catalogadores e usuários. In:

FUJITA, M. S. L. (org.). A indexação de livros: a percepção de catalogadores e usuários de bibliotecas universitárias: um estudo de observação do contexto sociocognitivo com protocolos verbais. São Paulo: UNESP; Cultura Acadêmica, 2009. p. 81-94. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/wcvbc/pdf/boccato-9788579830150.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.

SARTI, E. Meta tags: o que são e como utilizá-las. InfoWester, 2011. Disponível em: https://www.infowester.com/metatags.php. Acesso em: 14 mar. de 2022.

SERRA, F. A. R.; FERREIRA, M. A. S. P. V. O título, resumo e palavras-chave dos artigos. Revista Ibero-Americana de Estratégia, v. 13, n. 4, p. 1-7, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/3312/331237822001.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.

SILVA, M. dos R. da; FUJITA, M. S. L. A prática de indexação: análise da evolução de tendências teóricas e metodológicas. Transinformação, v. 16, n.2, p. 133-161, ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/cNngvqQdWfBGrJtLSdLRKnP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 mar. 2022.

SOUZA, R. R.; ALVARENGA, L. A. Web semântica e suas contribuições para a ciência da informação. Ciência da Informação, v. 33, n.1, p. 132-141, abr. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-19652004000100016. Acesso em: 07 mar. 2022.

SPINDLER, S. Online marketing: how to increase international sales with search engine optimisation. Norderstedt: GRIN, 2010.

TREVISAN, G. L.; MONTEIRO, S. D.; VIDOTTI, S. A. B. G. Search engine optimization e qualidade das fontes de informação digital: elementos construtores à busca. Perspectivas em Gestão & Conhecimento; v. 9, n. 2, p. 4-23, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/pgc/article/view/43522/27429. Acesso em: 07 mar. 2022.

UNISIST. Princípios de indexação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 83-94, mar. 1981.

VACHHANI, A. Digital marketing in India and its challenges & opportunities ahead. International Journal of Advanced Research, v. 4, n. 12, p. 1554-1558, 2016. Disponível em: http://www.journalijar.com/uploads/204_IJAR-14216.pdf. Acesso em: 07 mar. 2022.

VAN SLYPE, G. Lenguages de indización: concepción, construcción y utilización en los sistemas documentales. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 1991.

Published

2023-07-26

How to Cite

CAMOSSI, G.; FUJITA, M. S. L.; TARTAROTTI, R. C. D.; RODAS, C. M. The contribution of indexing to the search engine ranking process. Em Questão, Porto Alegre, v. 29, 2023. DOI: 10.1590/1808-5245.29.124785. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/124785. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Article