The search and the eye tracking: a semiotic overlook about the knowledge graph

Authors

  • Silvana Drumond Monteiro Universidade Estadual de Londrina. Departamento de Ciência da Informação.
  • Cecílio Merlotti Rodas Professor do Instituto Federal de São Paulo - Campus Votuporanga
  • Silvana Aparecida Borsetti Gregório Vidotti Universidade Estadual Paulista-Campus Marília. Departamento de Ciência da Informação.

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245261.304-326

Keywords:

Eye Tracking, Peirce’s Semiotics, Knowledge Graph, Google, Taxonomy of Web Search.

Abstract

The eye tracking is, at the same time, a technology and a research method used in several areas of knowledge and, recently, in the area of Information Science. Its main thesis, formulated by Just and Carpenter (1976), is the strong eye-mind hypothesis, that is a strong relation between visualization and information processing. In this direction, a basic research was done with an experimental design, aiming to evaluate the search behavior in a Search Engine Results Page (SERP) of Google, especially the visualization of the Knowledge Graph (KG) or Knowledge Map. The research proposition was based on the Peirce’s Semiotics, in which signs in a search result (SERP), to a lesser or greater extent, can influence choices, qualify results, capture the look and be important or determinant in a choice from a search, explaining the strong eyemind. The results demonstrated that the image is a cognitive attractor; however, the choice also depends on other factors, such as the type of search and the habit of the subject in searches in search engines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Drumond Monteiro, Universidade Estadual de Londrina. Departamento de Ciência da Informação.

Pós-doutora em Ciência e Informação. Doutora em Comunicação e Semiótica. Professora associada do Departamento de Ciência da Informação. Pesquisadora Produtividade Pq 2. Líder do Grupo de Pesquisa Informação e Conhecimento no Ciberespaço.

Cecílio Merlotti Rodas, Professor do Instituto Federal de São Paulo - Campus Votuporanga

Doutor em ciência da Informação. Professor do Instituto Federal de São Paulo - Campus Votuporanga

Silvana Aparecida Borsetti Gregório Vidotti, Universidade Estadual Paulista-Campus Marília. Departamento de Ciência da Informação.

Doutora em Ciência da Informação. Professora Assistente-Doutora da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília, Departamento de Ciência da Informação. Assessora da Pró-Reitoria de Graduação da Unesp - PROGRAD (inicio: 2017). Líder do Grupo de Pesquisa - Novas Tecnologias em Informação Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - nível 2  

References

ARRAZOLA, Víctor; MARCOS, Mari-Carmen. Fotografía de prensa y redes sociales: la técnica de Eye Tracking. Ambitos: Revista Internacional de Comunicación, Sevilha, n. 27, p. 1-21, 2014.

BARRETO, Ana. Eye tracking como método de investigação aplicado às Ciências da Comunicação. Revista Comunicando, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 168-186, 2012.

BATELLE, John. A busca: como o Google e seus competidores reinventaram os negócios e estão transformando nossas vidas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

BRODER, Andrei. The Taxonomy of web search. Sigir Forum, [S.l.], v. 36, n. 2, p. 3-10, 2002.

CRUZ, Carla; RIBEIRO, Uirá. Metodologia científica: teoria e prática. 2.ed. Rio de Janeiro: Axcel Books, 2004.

DUCHOWSKI, Andrew. Eye Tracking methodology. 2 ed. Clemson: Springer, 2007.

GOOGLE. The Knowledge Graph. [S.l.], 2012.

JUST, Marcel; CARPENTER, Patrícia. Eye Fixations and Cognitive Processes. Cognitive Psychology, [S.l.], v. 8, p. 441-480, 1976.

HOLMQVIST, Kenneth et al. Eye tracking: a comprehensive guide to methods and measures. Oxônia: Oxford University Press, 2011.

MARCEL, Frank. Rich Snippets - mais informação na Snippet do Google. [S.l.] 13 maio. 2009.

MARCOS, Mari-Carmen; GONZÁLEZ-CARO, Cristina. Comportamiento de los usuarios en la página de resultados de los buscadores: un estudio basado en Eye Tracking. El Profesional de la Información, [S.l.], v. 19, n. 4, p. 348-358, 2010.

MAYNES, Rebecca; EVERDELL, Ian. L’évolution des pages de résultats de recherche Google et leurs effets sur le comportement des utilisateurs. [S.l.]: Mediative, 2014.

MONTEIRO, Silvana et al. Em busca da compreensão da "busca" no ciberespaço. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 12., 2011, Brasília. Anais [...]. Brasília: UnB,. p. 2536-2551, 2011.

MONTEIRO, Silvana Drumond. Knowledge Graph e a significação: novos agenciamentos semióticos dos índices contemporâneos. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 203-218, 2015.

MONTEIRO, Silvana Drumond; MOURA, Maria. Knowledge Graph e Peirce: uma abordagem semiótica dos índices contemporâneos no ciberespaço. In: TOMAÉL, Maria; ALCARÁ, Adriana (org.). Fontes de informação digital. Londrina: EDUEL. p. 119-146 , 2016.

MONTEIRO, Silvana Drumond; MOURA, Maria Aparecida. Knowledge Graph and 'Sematization' in cyberspace: a study of contemporary indexes. Knowledge Organization, [S.l.], v. 41, n. 1, p. 429-439, 2014.

NÖTH, Winfried. Máquinas semióticas. Galáxia, São Paulo, n. 1, p. 51-73, 2001.

ORTIZ-CHAVES, Laura et al. AdWords, imágenes y ceguera a los banners. Un estudio con eye tracking. El profesional de la información, [S.l.], v. 23, n. 3,79-287, 2014.

PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers. Cambrigde: Harvard University Press, c1931.

PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers. Cambrigde: Harvard University Press, c1958.

PEIRCE, Charles Sanders. Collected papers. Cambrigde: Harvard University Press, c1902.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

POOLE, Alex; BALL, Linden. Eye Tracking in human-computer interaction and usability research: current status and future prospects. In: GHAOUI, Claude (ed.). Encyclopedia of Human Computer Interaction. Hershey: Idea Group Reference, p. 211-219, 2006.

RODAS, Cecilio; MARCOS, Mari; VIDOTTI, Silvana. Tecnologia de eye tracking em User Experience. In: ENCONTRO NACIONAL DE GESTÃO, POLÍTICAS E TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO, [1], 2014, Goiânia. Anais: tecnologias da informação aplicadas [...]. Goiânia: UFG, p. 1-8, 2014.

RODAS, Cecílio; VIDOTTI, Silvana. Eye tracking em interface do Google: a influência do elemento “rich snippet”. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., 2016, Londrina. Anais Eletrônicos [...]. Londrina: UEL, 2016. p.

RODAS, Cecilio; VIDOTTI, Silvana. Eye Tracking em User Experience: o que os seus olhos revelam. Brazilian Journal of information science: research trends, Marília, v.10, n. 3, p.112-119, 2015.

RODAS, Cecílio; VIDOTTI, Silvana; MONTEIRO, Silvana. Eye tracking em interface do Google: novos olhares sobre a influência do “rich snippet” na decisão dos usuários. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE DADOS, INFORMAÇÃO E TECNOLOGIA, 3., 2016, Marília. Anais [...]. Marília: Unesp, 2016a.

RODAS, Cecílio; VIDOTTI, Silvana; MONTEIRO, Silvana. Interface do Google e do Yahoo: a experiência do usuário sob o olhar do eye tracking. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 26, n. 2, p. 37-50, 2016b.

RODAS, Cecílio et al. Encontrabilidade da Informação: uma análise a partir da tecnologia de Eye Tracking. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2016. p. 3791-3810.

SANGIRARDI, Pedro. Tecnologias cognitivas, comunicação e a crise de representação política. Revista Compolítica, Rio de Janeiro, v. 1, n. 4, p. 218-234, 2014.

SANTAELLA, Lúcia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora visual verbal: aplicações na hipermídia. 3. ed. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2005.

SANTAELLA, Lúcia. O que é Semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SANTAELLA, Lúcia. A teoria geral dos signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Pioneira, 2004.

SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2009.

SANTARÉM SEGUNDO, José; SOUZA, Jessica; CONEGLIAN, Caio. Web Semântica: introdução a recursos de visualização de dados em formato gráfico. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 16., 2015, João Pessoa. Anais [...] João Pessoa: UFPB, 2015. p.1-17.

SAVAN, David. An introduction to C.S. Peirce’s full system of semiotic. Toronto: Victoria College of the University of Toronto, 1976.

TOBII. User’s Manual Tobii Studio: Version 3.3.1. [S.l.], 2015.

VIDOTTI, Silvana et al. Arquitetura da Informação e Eye Tracking: o que o olhar e os dados revelam. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2016. p. 3736-3754.

WIKIDATA. Sobre a Wikipédia. [S.l.], 2015.

WITTER, Geraldina; PASCHOAL, Giovana. Produção científica na área educacional: realização acadêmica na adolescência. Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 4, n. 2, p. 135-143, 2010.

Published

2020-01-01

How to Cite

MONTEIRO, S. D.; RODAS, C. M.; VIDOTTI, S. A. B. G. The search and the eye tracking: a semiotic overlook about the knowledge graph. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, n. 1, p. 304–326, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245261.304-326. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/88844. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article