Documentary representation for access and visibility to graffiti
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245283.114056Keywords:
Graffiti, Graffiti documentation, Descriptive representation of image information resources, Cultural heritageAbstract
The artistic production is one of the vestiges of the material and immaterial cultural heritage left by human beings throughout their existence. The artistic manifestations are also on the walls of cities, places that enshrine the ephemeral nature of graffiti, where their surfaces are changed and whitewashed frequently. Due to that, the question is: how can graffiti persistence be guaranteed as an information resource and, consequently, attest its access and visibility to future generations? As a general objective, it is proposed a graffiti document representation model, oriented to access and visibility, with descriptive, thematic, cultural, space-temporal, and ideological characteristics. Its scope is defined as specific objectives: to discuss graffiti and its ephemeral aspects, including on account to evaluate methods and instruments that provide conditions for the persistence of graffiti and its identification as an information resource. This research, with a qualitative and applied approach, seeks descriptive and exploratory objectives and makes the use of bibliographic and documentary procedures. As contributions include: discussion of information resources and documentary representation as the object of Information Science, graffiti as a cultural manifestation, the ephemerality of street art, with emphasis on graffiti and the consecration of information resources as material cultural goods.
Downloads
References
BUCKLAND, M. K. Information as thing. Journal of the American Society for Information Science (JASIS), Washington, v. 42, n. 5, p. 351-360, 1991.
CAMPOS, R. Movimentos da imagem no graffiti: das ruas da cidade para os circuitos digitais. In: CARMO, R.; SIMÕES, J. A produção das mobilidades: redes, espacialidades e trajectos. Lisboa: Imprensa de Ciências Sociais, 2013. p. 91-112.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CASTLEMAN, C. Getting up: subway graffiti in New York. Cambridge: Mit Press, 1982.
COOPER, M.; CHALFANT, H. Subway art. Londres: Thames & Hudson, 1984.
DODEBEI, V. Patrimônio e memória digital. Revista Morpheus, Rio de Janeiro, v. 5, n. 8, p. 1-15, 2006.
FERREIRA, S. L.; SANTOS, M. Elementos da descrição de imagens de arte em ambiente eletrônico: considerações sobre o padrão VRA Core 4.0. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE CATALOGADORES, 9.; ENCONTRO NACIONAL DE CATALOGADORES, 2., 2013, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: FIRJAN, 2013, p. 1-17.
GITAHY, C. O que é graffiti. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.
LIMA, D. F. C. Acervos artísticos e informação: modelo estrutural para pesquisas em artes plásticas. In: PINHEIRO, L. V. R.; GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. (org.). Interdiscurso da Ciência da Informação: arte, museu, imagem. Rio de Janeiro; Brasília: IBICT/DEP/DDI, 2000. p. 117-140.
LIMA, F. R. B. O graffiti como patrimônio cultural material. 2018. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2018.
LIMA, F. R. B.; SANTOS, P. L. V. A. C.; FRANCISCO, J. B. Superfícies alteradas: a condição dos grafites nos espaços urbanos de São Paulo. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2016. p. 4086-4101.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
OLIVEIRA, S. L. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1997.
ORTEGA, C. D. Ciência da informação: do objetivo ao objeto. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 13., 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2012.
OTLET, Paul. Documentos e documentação: introdução aos trabalhos do Congresso Mundial da Documentação Universal. Paris: [s. n.], 1937.
PATO, P. R. G. Ícone, índice e símbolo, fundamentos para ler e organizar a informação em imagens. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15, 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2014.
PINHEIRO, L. V. R. Prefácio. In: PINHEIRO, L. V. R.; GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. (org.). Interdiscurso da Ciência da Informação: arte, museu, imagem. Rio de Janeiro; Brasília: IBICT/DEP/DDI, 2000. p. 7-14.
RANGANATHAN, S. R. Prolegomena to Library Classification. Bombay: Asia Publishing House, 1967.
RIOUT, D. et al. Le livre du graffiti. Paris: Editions Alternatives, 1985.
RODRIGUES, B. C.; CRIPPA, G. A ciência da informação e suas relações com arte e museu de arte. Biblionline, João Pessoa, v. 5, n. 1/2, 2009.
SÃO PAULO (Município). Lei nº 14.223, de 26 de setembro de 2006. Dispõe sobre a ordenação dos elementos que compõem a paisagem urbana do Município de São Paulo. São Paulo: Poder Executivo, 2006.
VISUAL RESOURCES ASSOCIATION. VRA Core 4.0 element description. [S .l.]: Library of Congress, 2007.
ZAFALON, Z. R. et al. Representação documental de graffiti como patrimônio cultural: proposta metodológico-conceitual. In: CONGRESSO ISKO ESPANHA-PORTUGAL, 3., 2017. Atas [...]. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2017. p. 1151-1160.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Fábio Rogério Batista Lima, Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Costa Santos, Zaira Regina Zafalon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.