Reading and authorship from a dialogical perspective in training in Library Science in Brazil

Authors

  • Natália Raposo da Fonsêca Universidade Federal de Pernambuco http://orcid.org/0000-0001-6996-6389
  • Hélio Márcio Pajeú Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245274.328-358

Keywords:

Reading. Authorship. Library Science. Dialogism.

Abstract

Reading has a very direct relationship with the performance of the librarian, at the same time that discussions about it do not occupy a prominent place in library science curriculum. What is observed is a highlight for technical reading, such as documentary reading. In this sense, the objective of this research is to verify which place the reading and authorship issues occupy in the Library Science courses in Brazil - with the North and Northeast regions as an outline - and under which theoretical perspectives have been developed in the formation of future librarians. From a Bakhtinian dialogical view, reading is discussed as a political, social, ideological and responsible act, understanding the role of the librarian as a mediator of culture and information. This study is characterized as qualitative, exploratory, descriptive and documentary research. It analyzes the Pedagogical Projects of the Librarianship Courses of 13 federal universities in the North and Northeast of Brazil, focusing on the disciplines that deal with reading and authorship under a dialogical bias. Of these, discipline program and, in some cases, bibliographies were also analyzed. The results show that the majority of the analyzed Librarianship courses offer some discipline on reading and authorship, however it is still an inexpressive offer compared to the number of “technical” subjects. There was also a tendency to think about reading linked to literature, books, children, young people and school library. In addition, it was observed that the debate on authorship receives little prominence, being directly mentioned in a few analyzed discipline programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natália Raposo da Fonsêca, Universidade Federal de Pernambuco

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), bacharel em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e graduanda em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Hélio Márcio Pajeú, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor e mestre em Linguística pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), graduado em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e professor adjunto do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

ABREU, Márcia. Diferentes formas de ler. 2000. Disponível em: http://www.unicamp.br/iel/memoria/Ensaios/Marcia/marcia.htm. Acesso em: 15 fev. 2019.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco. F.; BICHERI, Ana Lúcia Antunes de. O. Bibliotecário escolar: um mediador de leitura. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 2, n. 1, p. 41-54, 2013.

ARÁN, Pampa Olga. A questão do autor em Bakhtin. Bakhtiniana, São Paulo, v. 9, n. especial, p. 4-25, jan./jul. 2014.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BAKHTIN, Mikhail. Estudo das ideologias e filosofia da linguagem. In: BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. O discurso no romance. In: BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Editora da Unesp: Hucitec, 1988.

BAKHTIN, Mikhail. Palavra própria e palavra outra: na sintaxe da enunciação. A palavra na vida e na poesia: introdução ao problema da poética sociológica. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011.

BORTOLIN, Sueli. Mediação oral literária: a voz dos bibliotecários lendo ou narrando. 2010. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista ‘Júlio de Mesquita Filho’, Marília, SP, 2010.

BRAIT, Beth. Bakhtin e a natureza constitutivamente dialógica da linguagem. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. rev. Campinas: Editora da Unicamp, 2005.

BRITTO, Luiz Percival Leme. Leitura e Política. In: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria B.; MACHADO, Maria Zélia Versiani (org.). A escolarização da leitura literária: o jogo do livro infantil e juvenil. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

BRITTO, Luiz Percival Leme; BARZOTTO, Valdir Heitor. Promoção x mitificação da leitura. Boletim Informativo da Associação de Leitura do Brasil, Campinas, ago. 1998.

CLARK, Katerina; HOLQUIST, Michael. Mikhail Bakhtin. São Paulo: Perspectiva, 1998.

CECCANTINI, João Luís. Mentira que parece verdade: os jovens não leem e não gostam de ler. In: FAILLA, Zoara (org.) Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

FAILLA, Zoara (org.) Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & Diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, 1989.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FONSÊCA, Natália Raposo da; GOMES, Isaltina Maria de Azevedo. Dialogismo e vozes discursivas na cobertura de saúde: leituras do Bom Dia Pernambuco. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 37., Foz do Iguaçu. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2014.

GERALDI, João Wanderley. Ancoragens: estudos bakhtinianos. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

LIMA, Celly de Brito; PERROTTI, Edmir. Bibliotecário: um mediador cultural para a apropriação cultural. Informação@Profissões, Londrina, v. 5, n. 2, p. 161-180, jul./dez. 2016.

MIOTELLO, Valdemir. Ideologia. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2012.

PAJEÚ, Hélio Márcio. Do texto ao gênero do discurso. In: PAJEÚ, Hélio Márcio. Os gêneros do discurso na criação estética colaborativa. São Carlos: Pedro & João Editores, 2014.

PAJEÚ, Hélio Márcio. Leitura e autoria sob uma perspectiva dialógica no curso de Biblioteconomia da UFPE: a vivência da disciplina Seminários de Leitura. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, Salvador. Anais [...]. Salvador: PPGCI: UFBA, 2016.

PAJEÚ, Hélio Márcio; ALMEIDA, Arthur Henrique Feijó de. A mediação cultural na biblioteca escolar e o bibliotecário infoeducador. Revista Digital de Biblioteconomia & Ciência da Informação, Campinas, v. 18, 2020.

SOBRAL, Adail Ubirajara. A concepção de autor do "Círculo Bakhtin, Medvedev, Voloshinov": confrontos e definições. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 1, n. 2, p. 123-142, dez. 2012.

SOUSA, Laiana Ferreira de; FEITOZA, Rayan Aramís de Brito. Responsabilidade social do bibliotecário enquanto mediador literário: análise nos currículos dos cursos de graduação em biblioteconomia no nordeste do Brasil. Informação@Profissões, Londrina, v. 7, n. 1, p. 58-76, 2018.

SOUZA, Solange Jobim e. Mikhail Bakhtin e Walter Benjamin: polifonia, alegoria e o conceito de verdade no discurso da ciência contemporânea. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin, dialogismo e construção do sentido. Campinas: Editora da Unicamp, 2005.

TARGINO, Maria das Graças. Mediação cultural e mediação da leitura como estratégia de inclusão social: bibliotecas comunitárias. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-17, 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Pró-Reitoria de Graduação. Projeto Pedagógico do Curso de Biblioteconomia. Fortaleza: UFC, 2006.

VÁ LER UM LIVRO. Como ler mais e melhor? 6 técnicas para ler mais livros. [S. l.: s. n], 2019. 1 vídeo (8 min). Publicado pelo canal Vá ler um livro.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2003.

Published

2021-09-29

How to Cite

FONSÊCA, N. R. da; PAJEÚ, H. M. Reading and authorship from a dialogical perspective in training in Library Science in Brazil. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 4, p. 328–358, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245274.328-358. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/104689. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)