The decision making process of school managers in the Federal District public high schools and its interface with information literacy

Authors

  • Patrícia Resende Pereira Universidade de Brasília - UnB http://orcid.org/0000-0003-3200-317X
  • Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245253.40-60

Keywords:

Information Literacy. School management. Decision making. High school.

Abstract

This study analyzed the behavior in search and use of information for decision making of school managers in relation to the information literacy patterns in the high schools of the Distrito Federal, that are part of the public school system. The research is qualitative-quantitative, based on official documents of the educational system of the Distrito Federal, a questionnaire and a semi-structured interview. The results show that the main access to information is carried out through the internet and also that the volume of data along with the lack of time to obtain information hinders the decision making. In order to make decisions, besides the political pedagogical projects, managers consult information available at schools. They verify the origin of the information received and the results achieved by the school in external evaluations, which are proposed by the government. Finally, the data collected from school managers in relation to information literacy patterns show the development of few skills and the need for systematic and adequate training to learn how to deal with information.

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Author Biographies

Patrícia Resende Pereira, Universidade de Brasília - UnB

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB). Possui graduação em Letras pelo Centro Universitário de Brasília (1990), especialização em Administração em Educação (UnB). É professora da Secretaria de Estado de Educação do DF desde 1987, onde além da atividade docente para crianças, jovens e adultos, exerceu cargos de gestão no Ensino Médio, desde 2013. Tem experiência na área de gestão e coordenação pedagógica, em escolas públicas e particulares, atuando na implantação e implementação de projetos inovadores e políticas públicas. Desenvolve pesquisa na área de Letramento Informacional e Gestão junto a escolas da rede pública do DF. 

Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque, Universidade de Brasília

Doutorado e mestrado em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (2008); especialização em Literatura Brasileira pela Universidade Católica de Brasília e graduação em Biblioteconomia e Documentação pela Universidade de Brasília. Professora adjunta da Universidade de Brasília. Experiência em Ciência da Informação e educação, atuando nos temas: letramento informacional, comunicação cientifica, comportamento informacional (estudos de usuários), aprendizagem, leitura, formação de professores, bibliotecas escolares.

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Published

2019-08-07

How to Cite

PEREIRA, P. R.; GASQUE, K. C. G. D. The decision making process of school managers in the Federal District public high schools and its interface with information literacy. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 3, p. 40–60, 2019. DOI: 10.19132/1808-5245253.40-60. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/83114. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article