Impact of the Program of Support for Plans of Restructuring and Expansion of the Federal Universities (REUNI) in the investigative activity: increase, quality and internationalization

Authors

  • Cláudia Daniele de Souza Universidad Carlos III de Madrid
  • Daniela De Filippo Universidad Carlos III de Madrid. Laboratorio de Estudios Métricos de Información (LEMI). Instituto Interuniversitario de Investigación Avanzada sobre Evaluación de la Ciencia y la Universidad (INAECU).
  • Elías Sanz Casado Universidad Carlos III de Madrid. Professor catedrático. Laboratorio de Estudios Métricos de Información (LEMI). Instituto Interuniversitario de Investigación Avanzada sobre Evaluación de la Ciencia y la Universidad (INAECU)

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245213.336-367

Keywords:

Bibliometric analysis. Brazilian university system. Educational policy. Federal universities. REUNI.

Abstract

In the last years the Brazilian higher education system has been the object of numerous public policies and one of these is the Program of Support for Plans of Restructuring and Expansion of the Federal Universities (REUNI). The purpose of this study is to analyze its impact on the investigative activity of federal universities: increase, quality and internationalization, establishing a relationship between the results of the Program and scientific publications on the web of science. From data for the period 2003-2012 it is noted that there was a considerable increase in scientific production in Brazil and even more in federal universities. The tenure of PhD teachers has increased, however has not yet reflected in the quality of documents in the first quartile journals. Mobility programs helped to promote formation in different countries. In addition, the publications in international collaboration have grown rapidly, but not yet achieved outstanding percentage. While emphasizing an important transformation in the federal universities, it is necessary still to integrate efforts towards quality and international visibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Daniele de Souza, Universidad Carlos III de Madrid

- Doutoranda. Programa de Doctorado en Documentación: Archivos y Bibliotecas en el Entorno Digital.

- Laboratorio de Estudios Métricos de Información (LEMI)

- Universidad Carlos III de Madrid (UC3M)

References

ARAÚJO, C. B.; SANTOS, L. M. M. The REUNI in the perspective of the public university’s managers.Psicologia&Sociedade, Belo Horizonte, v. 26, n. 3, p. 642-651, dez. 2014.

ARAÚJO, M. A. D. DE; PINHEIRO, H. D. State management reform and reverberation on the educational system: an assessment of REUNI. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 69, p. 647-668, dez. 2010.

BARJAK, F.; ROBINSON, S. International collaboration, mobilityandteam diversityin thelife sciences: impacton researchperformance. Social Geography Discussions, v.3, p. 121-157, 2007.

BONACCORSI, A. (Ed.). Knowledge, diversity and performance in European Higher education:a changing landscape. Massachusetts: Edward Elgar, 2014.

BORGES, M. C.; AQUINO, O. F. Educação Superior no Brasil e as políticas de expansão de vagas do Reuni: avanços e controvérsias. Educação Teoria e Prática, Rio Claro, v. 22, p. 117-138, 2012.

BORSOI, I. C. F. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de Ensino Superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 81-100, 2012.

BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI). Diário Oficial[da]União, Brasília, DF, 25 abr. 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Análise sobre a expansão das universidades federais 2003 a 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/> Acesso em: 23 set. 2015.

BRASIL. Programa Ciência sem fronteiras: Bolsistas e Investimentos.Ministérios da Ciência, Tecnologia e Inovação (MCTI); Ministério da Educação (MEC). 2015. Disponível em: <http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/web/csf/painel-de-controle> Acesso em: 16 out 2015.

CARVALHO, C. H. A. Política para a educação superior no governo Lula: expansão e financiamento. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 58, p. 209-244, jun. 2014.

CALLON, M.; COURTIAL, J.P.; PENAN, H. Cienciometría. El estudio cuantitativo de la actividad científica: de la bibliometría a la vigilancia tecnológica. Gijón: Trea, 2005.

CASTRO, A. A.; CABRAL NETO, A. O ensino superior: a mobilidade estudantil como estratégia de internacionalização na América Latina. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 21, p. 69-96, 2012.

CANTO, I. O Brasil e a evolução da colaboração científica internacional. In: SARAIVA, J. F. S.; CERVO, A. L. (Org.). O crescimento das Relações Internacionais no Brasil. Brasília: IBRI, 2005. Cap. 3. p. 173-194.

COSTA, D. M.; COSTA, A. M.; BARBOSA, F. V. Financiamento público e expansão da educação superior federal no Brasil: o REUNI e as perspectivas para o REUNI 2. Revista Gestão Universitária na América Latina, Santa Catarina, v. 6, n. 1, p.106-127, 2013.

COLLINS, J.; HUSSEY, R. Pesquisa em Administração.Porto Alegre: Bookman, 2005.

DARAIO, C. et al. The European university landscape: A micro characterization based on evidence from the Aquameth project. Research Policy, Amsterdam, v. 40, p. 148-164, 2011.

DEFILIPPO, D., SANZ-CASADO, E., GÓMEZ, I. Quantitative and Qualitative approaches to the study of mobility and scientific performance:a case study of a Spanish university.Research Evaluation, Guildford-Inglaterra,v. 18, n. 3, set. 2009.

FADUL, I.; BLEICHER, L.; JESUS, S. C. S. Significados e sentidos do trabalho docente nas universidades federais brasileiras: das dinâmicas de precarização às práticas de resistência da desestruturação da carreira do magistério superior. In: CONGRESO LATINOAMERICANO DE SOCIOLOGÍA, 29., 2013, Santiago. Anais… Santiago, 2013. Crisis y Emergencias Sociales en América Latina, Congreso ALAS Chile, 2013.

GARCÍA PALMA, J. J. Movilidad estudiantil internacional y cooperación educativa en el nivel superior de educación. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, n. 61, p. 59-76, 2013.

GARFIELD, E. The impact factor. Current Contents, v. 25, n. 20, p. 3-8, jun. 1994.

GREGÓRIO, J. R. B. O REUNI na UFF e os impactos no quadro de pessoal docente. Universidade e Sociedade,Maringá, jun. 2012.

KYVIK, S.; LARSEN, I. M. International contact and research performance. Scientometrics, Amsterdam, v. 29, n. 1, p. 161-172, 1994.

KOERNER, K. C.; MAHONEY, M. J. Los orígenes del Doctorado en Psicología. In: BUELA-CASAL, G. (Dir.).Manual práctico para hacer un doctorado. Madrid: Eos, 2005. p. 19-39.

LASCURAIN SÁNCHEZ, M. L. La evaluación de la actividad científica mediante indicadores bibliométricos. Bibliotecas, La Habana, v. 24, n. 1-2, p. 9-26, 2006.

LEYDESDORFF, L. et al. International collaboration in science: the global map and the network. El profesional de lainformación, Barcelona, v. 22, n. 1, p. 87-95, 2013.

LIMA, L. C.; AZEVEDO, M. L. N.; CATANI, A. M. O processo de Bolonha, a avaliação da educação superior e algumas considerações sobre a Universidade Nova.Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 13, n. 1, mar. 2008.

LIMA, K. Trabalho docente e formação profissional nas universidades federais. Revista de Políticas Públicas, UFMA: São Luís, n. esp., p. 313-321, 2010.

LIMA, P. G. Políticas de educação superior no Brasil na primeira década do século XXI: alguns cenários e leituras. Avaliação: revista da avaliação da educação superior, v. 18, n. 1, p. 85-105, mar. 2013.

MANCEBO, D. et al. Políticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 60, p. 31-50, mar. 2015.

MICHELOTTO, R. M.; COELHO, R. H.; ZAINKO, M. A. S. The higher education enlargement policy and the proposal for higher education reform of Lula’s government. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 179-198, dez. 2006.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa de apoio a planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais Reuni 2008 –relatório de primeiro ano. Brasília: MEC, 2009.

MOROSINI, M. C. Internacionalização na produção de conhecimento em IES Brasileiras: cooperação internacional tradicional e cooperação internacional horizontal. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 27, n. 1, p. 93-112, abr. 2011.

MUGNAINI, R.; JANNUZZI, P. M.; QUONIAM, L. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise da base Pascal. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 123-131, 2004.

POBLACIÓN, D. A. et al. (Org.). Revistas científicas: dos processos tradicionais às perspectivas alternativas de comunicação. São Paulo: Ateliê, 2011.

PRESTES, E. M.T.; JEZINE, E.; SCOCUGLIA, A. C. Democratização do Ensino Superior Brasileiro: O caso da Universidade Federal da Paraíba. Revista Lusófona de Educação, Lisboa, n. 21, p. 199-218, 2012.

REESTRUTURAÇÃO E EXPANSÃO DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS (REUNI). O que é o REUNI. Disponível em: <http://reuni.mec.gov.br> Acesso em: 26 ago. 2015.

RISTOFF, D. O novo perfil do campus brasileiro: uma análise do perfil socioeconômico do estudante de graduação. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 19, n. 3, Nov 2014.

SANTOS, B. L. P. A representação do REUNI no debate do ensino superior enquanto direito. Educação em Revista, Marília, v.10, n.1, p.29-44, jan.-jun. 2009.

SANTOS, S. M. O desempenho das universidades brasileiras nos rankings internacionais: áreas de destaque da produção científica brasileira. 2015. 342 f. Tese (Doutorado) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

SGUISSARDI, V.; SILVA JUNIOR, J. R. La forma y los motivos de la expansión de la educación superior pública en Brasil. Revista de la educación superior, v. 41, n. 162, p. 67-86, jun. 2012.

SILVA, H. R. B.; ADEODATO, P. J. L. A data miningapproachforpreventingundergraduatestudentsretention. In: WORLD CONGRESS ON COMPUTATIONAL INTELLIGENCE, 2012, Brisbane. Proceedings... Brisbane, 2012.

SILVA, R. L.; FREITAS, F. C. H. P.; LINS, M. T. G. A implantação do Programa de reestruturação e expansão das universidades federais/REUNI: um estudo de caso. Revista Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 6, n. 4, p. 147-170, 2013.

SILVA, C. O. Programa Reuni: ampliação do acesso ao ensino superior? 2014. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

SOUSA, A. P. R.; COIMBRA, L. J. P.; SOUSA, M. S. Reforma universitária e as consequências para a qualidade da educação superior pública: o caso da Universidade Federal do Maranhão. In: JORNADA INTERNACIONAL DE POLÍTICAS PÚBLICAS, 5., 2011, São Luís. Anais...São Luís: UFMA, 2011.

STALLIVIERI, L. El sistema de educación superior de Brasil: características, tendencias y perspectivas. Universidades, n. 34, p. 47-61, mai./ago., 2007.

TONEGUTTI, C. A.; MARTINEZ, M. A universidade nova, o REUNI e a queda da universidade pública. Disponível em: <http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2008-1/Educacao-MII/Texto%209.pdf> Acesso em: 25 Julho 2015.

VANZ, S. A de S. As redes de colaboração científica no Brasil (2004-2006). 2009. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

WESKA, A. R. O Programa Reuni na Universidade Federal de Juiz de Fora. 2012. Dissertação (Mestrado) - Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.

ZAGO, J. O. L. A implementação do Programa Expansão (2003) e do REUNI (2007) na UFTM. 2013. 134 f. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2013.

ZAMBELLO, A. Universidades Federais Brasileiras e o Impacto Regional do Reuni. RevistaGestão&PolíticasPúblicas, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 246-267, 2013.

Published

2015-12-24

How to Cite

SOUZA, Cláudia Daniele de; DE FILIPPO, Daniela; SANZ CASADO, Elías. Impact of the Program of Support for Plans of Restructuring and Expansion of the Federal Universities (REUNI) in the investigative activity: increase, quality and internationalization. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 336–367, 2015. DOI: 10.19132/1808-5245213.336-367. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58527. Acesso em: 11 aug. 2025.

Issue

Section

Article

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.