Higher education in diaries: libraryscience course in the memories of new professors

Authors

  • Edileuda Soares Diniz Curso de Graduação em Biblioteconomia/ Universidade Federal do Mato Grosso - Campus Universitário de Rondonópolis
  • Simone Albuquerque da Rocha PPGEdu/UFMT-Campus Universitário de Rondonópolis

Keywords:

Professoral knowledge. Teaching diaries. Professor education. Higher education teaching. Libraryscience.

Abstract

This work analyzes teaching procedures present in diaries. The research was developed aiming substitute teachers in the graduation Course in Library Science at the UFMT, Campus Rondonópolis, Brazil from 2005 to 2007. These diaries have been adopted since it is a reflex of teaching procedures in different contexts. The method used by the research was an autobiographic once narration enables practice reflection on behalf of the subject as well as permits the construction of new knowledge instead of reproducing what was done. The seven diaries that were distributed to the participants only five returned for analysis. These diaries considered three new professors and related to their experience in higher education teaching. Thus, the autobiographical reports demonstrate that the professors do not acknowledge teaching theory. The research also pointed out the precarious formation for those who aim to be higher education professors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edileuda Soares Diniz, Curso de Graduação em Biblioteconomia/ Universidade Federal do Mato Grosso - Campus Universitário de Rondonópolis

Foto Possui graduação e pós-graduação pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB, em 1992 e 1998 respectivamente. Atualmente é professora efetiva Assistente IV da Universidade Federal do Mato Grosso/Campus de Rondonópolis. Especialista em Didática e Metodologia do Ensino Superior/CESUR-FACSUL(2008). Tem experiência na área de Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas:Ensino de Biblioteconomia, Currículo, Mercado de Trabalho, Formação Profissional, Formação de Professor do Ensino Superior, Docência no Ensino Superior.

Simone Albuquerque da Rocha, PPGEdu/UFMT-Campus Universitário de Rondonópolis

Foto Possui graduação em PEDAGOGIA pela FUNDAMES(1973), hoje Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1996), doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001) e Pós-Doutorado pela PUC-SP( 2011), sob a orientação de Marli André. Atualmente é professor associado na Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação, com Planejamento Educacional, currículo, avaliação e estágio curricular supervisionado. Desenvolve pesquisa na área de formação de professores, abordando a identidade e profissionalidade docente, a formação continuada de professores em exercício, educação no campo, formação de professores em educação a distância e formação de professores da educação do campo. É líder do grupo de Pesquisa investigAção e Vice-coordenadora do PPGEdu/UFMT.

Published

2013-07-25

How to Cite

DINIZ, E. S.; ROCHA, S. A. da. Higher education in diaries: libraryscience course in the memories of new professors. Em Questão, Porto Alegre, v. 19, n. 1, p. 128–155, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/32141. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Article