The musealization of a seized collection
infocommunication challenges in the Oceano Gêmeos Collection of the Museu Nacional da República in Brasilia
DOI:
https://doi.org/10.1590/1808-5245.30.139659Keywords:
information processes, seized collections, Oceanos Gêmeos Collection, Museu Nacional da República, musealizationAbstract
This paper analyzes some infocommunication processes in the musealization of art collections seized in police operations, using the Oceanos Gêmeos Collection as a case study. The collection is made up of a set of 183 works of art resulting from a judicial process of a criminal nature, originating from the Federal Court in the State of São Paulo and currently under the custody and responsibility of the Museu Nacional da República, in Brasilia. The time frame covers the years 2009 to 2022, the dates of the collection’s allocation to the museum, and the completion of field research. The research methodology is descriptive and exploratory with a qualitative approach, privileging the case study based on the scientific literature on the subject and documentation relating to the musealization of the collection. The article highlights the challenges faced by museum professionals when being custodians of collections seized in police operations, highlighting the infocommunication processes carried out in the collection under analysis. In the final considerations, it points to the need to develop judicial procedures to guarantee the conditions for safeguarding collections, at no cost to institutions, and the urgency of public policies around seized and musealization collections.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Kim Rafael Lima Carvalho. A destinação de xilogravuras de Gilvan Samico ao Museu da Chácara do Céu em 2016 como ferramenta coibitiva ao tráfico ilícito de bens culturais. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Museologia) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Museologia e Ciência da Informação: diálogos possíveis. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 11, n. 4, p.10-27, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.26512/museologia.v2i4.16360. Acesso em: 12 jul. 2024.
BARJA, Wagner (org.). Entre séculos: acervos públicos do Distrito Federal. Brasília: Museu Nacional do Conjunto Cultural da República, 2009.
BARJA, Wagner (org.). Acervos em movimento: Museu de Arte de Brasília - Museu Nacional MUN. Brasília: Museu Nacional do Conjunto Cultural da República, 2013.
BARJA, Wagner (org.). Entrecopas: Arte brasileira 1950-2014. Brasília: Thesaurus, 2014.
BARJA, Wagner (org.). Mundez: Brasília57. Brasília: Viva Editora, 2018.
BRASIL. Lei n. 11.904, de 14 de janeiro de 2009. Institui o Estatuto de Museus e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 146, n. 10, p. 1, 15 jan. 2009.
BRASIL. Lei n. 9.613, de 3 de março de 1998. Dispõe sobre os crimes de “lavagem” ou ocultação de bens, direitos e valores; a prevenção da utilização do sistema financeiro para os ilícitos previstos nesta Lei; [...]. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 136, n. 42, p. 1, 4 mar. 1998.
BRASIL. Lei n. 13.105, de 16 de março de 2015. Código de Processo Civil. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 152, n. 51, p. 1, 17 mar. 2015.
BRASIL. Ministério Público Federal. Procuradoria Geral da República Operação Lava Jato. Brasília, 2022. Disponível em: https://www.mpf.mp.br/grandes-casos/casos-historicos/lava-jato. Acesso em: 20 jul. 2024.
BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Museologia: a luta pela perseguição ao abandono. 2000. Tese (Livre Docência em Museologia) - Museu de Arqueologia e Etongrafia da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
CÂMARA NETO, Hamilton Calazans. Lavagem de dinheiro no mercado de arte. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2020.
CAMPOS, Pedro. A incidência da lavagem de dinheiro no mercado de arte: o crime como objeto na regulação do mercado de obras de arte e antiguidades brasileiro. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2020.
CARDOZO, Cláudia; COELHO, Jade. Acervo de obras de arte de Maria do Socorro era digno de Museu Nacional, denuncia PGR. Bahia Notícias, Salvador, 10 dez. 2019.
CONSELHO DE CONTROLE DE ATIVIDADES FINANCEIRAS (COAF). O que é lavagem de dinheiro, financiamento do terrorismo e da proliferação de armas de destruição em massa. Brasília, 2020.
CURY, Marília Xavier. Comunicação museológica: uma perspectiva teórico-metodológica de recepção. 2005. Tese (Doutorado em Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005.
DE SANCTIS, Fausto Martin. Lavagem de dinheiro por meio de obras de arte: uma perspectiva judicial criminal. Belo Horizonte: Del Rey, 2015.
FERREZ, Helena Dodd. Documentação Museológica: teoria para uma boa prática. Estudos de Museologia: Cadernos de Ensaio n. 2. Rio de Janeiro: MINC/IPHAN, 1994. p. 65-74.
LIMA, Diana Farjalla Correia. Museologia, campo disciplinar da musealização e fundamentos da inflexão simbólica: “tematizando” Bourdieu para um convite à reflexão. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 2, n. 4, p. 48-61, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.26512/museologia.v2i4.16363. Acesso em: 12 jul. 2024.
LIMA, Diana Farjalla Correia. Museologia-Museu e Patrimônio, patrimonialização e musealização: ambiência de comunhão. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi, Belém, v. 7, n. 1, p. 31-50, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1981-81222012000100004. Acesso em: 12 jul. 2024.
LIMA, Diana Farjalla Correia. Acervos artísticos e informação: modelo estrutural para pesquisas em artes plásticas. In: PINHEIRO, Lena Vania R.; GONZÁLEZ DE GOMÉZ, Maria Nélida (org.). Interdiscursos da Ciência da Informação: Arte, Museu, Imagem. Rio de Janeiro; Brasília: IBICT/DEP/DDI, 2000. p. 17-40.
LOUREIRO, Maria Lúcia de Niemeyer Matheus. Preservação in situ X ex situ: reflexões sobre um falso dilema. In: SEMINÁRIO DE INVESTIGAÇÃO E MUSEOLOGIA DOS PAÍSES DE LÍNGUA PORTUGUESA E ESPANHOLA, 3, 2011, Madri. Anais [...]. Lisboa: Instituto de História da Arte, 2012.
LOUREIRO, Maria Lucia de Niemeyer Matheus. Museu, informação e arte: a obra de arte como objeto museológico e fonte de informação. 1998. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 1998.
LOUREIRO, Maria Lucia de Niemeyer Matheus. Musealização e cultura material da Ciência & Tecnologia. Museologia e Patrimônio, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, 2015.
LOUREIRO, Maria Lúcia de Niemeyer Matheus. O objeto de museu como documento: um panorama introdutório. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 13-36, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.19132/1808-5245251.13-36. Acesso em: 12 jul. 2024.
MAGALDI, Monique. A documentação sobre exposições em museus de arte: a musealização dos processos, a história da exposição e a museografia. 2017. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
MAGALHÃES, Ana et. al. As coleções do Banco Santos na USP. ICOM Brasil Newsletter, São Paulo, 25 set. 2020.
MENESES, Ulpiano T. Bezerra. A exposição museológica e o conhecimento histórico. In: FIGUEIREDO, Betânia Gonçalves; VIDAL, Diana Gonçalves (org.). Museus: dos gabinetes de curiosidades à Museologia moderna. Belo Horizonte: Argumentum, 2010. p.15-84.
MIRANDA, Marcos Paulo de Souza. Destinação de instrumentos, objetos e produtos de crimes para museus públicos. Conjur, São Paulo, 6 fev. 2021.
NAVARRETE, Trilce; OWEN, John Mackenzie. The museum as information space: metadata and documentation. In: BOROWIECKI, K.; FORBES, N.; FRESA, A. (ed.). Cultural heritage in a changing world. Cham: Springer, 2016.
SALAZAR, Daniela. Políticas e performatividades da memória: museus e performance. Museologia & Interdisciplinaridade, Brasília, v. 9, n. 18, p. 21-41, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.26512/museologia.v9i18.34538. Acesso em: 12 jul. 2024.
SEILERT, Sara; GOMES, Ana Lúcia de Abreu. Um Museu Nacional em Brasília: considerações sobre a formação de seu acervo. Em Questão, Porto Alegre, v. 30, p. 1-30, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1808-5245.30.136156. Acesso em: 12 jul. 2024.
SEILERT, Sara. Um Museu Nacional da República em Brasília: aspectos sobre a formação de um acervo de artes visuais. 2023. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2023.
SMIT, Johanna Wilhemina. A documentação e suas diversas abordagens. Mast Colloquia, Rio de Janeiro, v. 10, p. 11-23, 2011.
SMIT, Johanna Wilhemina. Arquivologia/Biblioteconomia: interfaces das Ciências da Informação. Informação e Informação, Londrina, v. 8, n. 2, p. 66-78, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.5433/1981-8920.2003v8n2p66. Acesso em: 12 jul. 2024.
SOUSA, Wilton Borges. Dos crimes ao museu: processos informacionais nas coleções de arte apreendidas pela Operação Lava Jato (2014-2024). 2024. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2024.
SOUSA, Wilton Borges. O Museu Nacional da República e a construção de uma cadeia operatória museológica na Coleção Oceanos Gêmeos: a documentação de uma coleção apreendida (2009-2022). 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Museologia) - Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2022.
TERRA, Ana Lúcia; SILVA, Armando Malheiro. Informação/Comunicação na dinâmica pública dos Estados e das Organizações Supraestatais: conceitos operatórios e método de pesquisa em Ciência da Informação. In: CONGRESSO LUSOCOM, 10, 2012, Lisboa. Atas [...]. Lisboa: Universidade Técnica de Lisboa, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wilton Borges de Sousa, Clovis Carvalho Britto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.