Contribution of dialogical and ethical dimensions of information mediation to open peer review
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245.29.122916Keywords:
information mediation, dimensions of information mediation, dialogical dimension, ethical dimension, open peer reviewAbstract
This study proposes to present theoretical and conceptual reflections about the contributions of the dialogic and ethical dimensions of information mediation to open peer review. The dimensions adopted in this research are part of the mediation process developed by Gomes, and its use is justified by the fact that the dimensions presented can be materialized from different perspectives in informational environments, including in the spaces of dissemination of the production of the knowledge, such as scientific journals, and, consequently, in the scope of open review, an evaluation modality that aims, from different characteristics, to provide more transparency, ethics and collaboration for the flow of manuscript appreciation, and to consolidate itself as one of the facets addressed by open science. Of an exploratory nature, with a qualitative approach and based on bibliographic research, theoretical and conceptual approximations were found between the mediation of information and its dimensions with open peer review. It is believed that such reflections provided from the understanding of the dimensions, especially the dialogic and ethical ones, can contribute to expand the understanding about the mediation of information in the editorial environment, its approximations with open science, and in particular, with open review.
Downloads
References
ALBAGLI, Sarita; CLÍNIO, Anne; RAYCHTOCK, Sabryna. Ciência Aberta: correntes interpretativas e tipos de ação. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 434-450, nov. 2014.
ALBAGLI, Sarita. Ciência Aberta: movimento de movimentos. In: SHINTAKU, Milton; SALES, Luana Farias (org.). Ciência aberta para editores científicos. Botucatu: ABEC, 2019. p. 15-20.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 2, n. 1, p. 89-103, jan./dez. 2009.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José da (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 1-13.
BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovilson José da (org.) Mediação oral da informação e da leitura: a visibilidade dos mediadores da Ciência da Informação. Londrina: ABECIN, 2015.
COUZINET, Viviane. Ce que disent les revues: de la revue scientifique à une typologie des revues. In: COUZINET, Viviane. Les revues: figure et cas. Toulouse: Cépaduès, 2015. p. 9.
FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
FORD, Emily. Defining and characterizing open peer review: a review of literatura. Library Faculty Publications and Presentations, Portland, july 2013.
FORTALEZA, Juliana Meirelles; BERTIN, Patrícia Rocha Bello. A parceria para governo aberto e o compromisso pela ciência aberta. In: SHINTAKU, Milton; SALES, Luana Farias (org.). Ciência aberta para editores científicos. Botucatu: ABEC, 2019. p. 21-28.
GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago. 2014.
GOMES, Henriette Ferreira. Protagonismo social e mediação da informação. LOGEION: Filosofia da informação, Rio de Janeiro, v. 5 n. 2, p. 10-21, mar./ago. 2019.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2020.
GOMES, Henriette Ferreira. Dimensão ética da mediação da informação: eixo articulador das demais dimensões e o desafio do intelectual orgânico em favor do protagonismo social. The International Review of Information Ethics, Edmonton, v. 30, n. 1, 2021.
MAIA, Francisca Clotilde de Andrade; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Revisão por pares aberta: uma análise dos periódicos científicos indexados no Directory of Open Access Journals. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolos, v. 26, 2021.
HENNING, Patrícia Corrêa et al. GO FAIR e os princípios FAIR: o que representam para a expansão dos dados de pesquisa no âmbito da Ciência Aberta. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 389-412, maio/ago. 2019.
NASSI-CALÒ, Lilian. Avaliação por pares: modalidades, prós e contras [online]. SciELO em Perspectiva, São Paulo, 27 mar. 2015. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2015/03/27/avaliacao-por-pares-modalidades-pros-e-contras. Acesso em: 20 jan. 2022.
NUNES, Martha Suzana Cabral. Mediação editorial e dimensão estética em revistas científicas da Ciência da Informação. In: ENANCIB, 20., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2019, p. 1-18.
OLIVEIRA, Eloísa da Conceição Príncipe de. Revisão por pares aberta: análise das revistas open access. In: ABEC MEETING, 2., 2018, São Paulo. Anais [...] São Paulo: Associação Brasileira de Editores Científicos, 2018. p. 1-5.
PEDRI, Patrícia; ARAÚJO, Ronaldo Ferreira. Vantagens e desvantagens da revisão por pares aberta: consensos e dissensos na literatura. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 26, n. esp, p. 01-18, 2021.
PONTIKA, Nancy et al. Fostering open science to research using a taxonomy and an elearning portal. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON KNOWLEDGE TECHNOLOGIES AND DATA-DRIVEN BUSINESS, 15., 2015. Proceedings [...] Graz: Association for Computing Machinery, 2015. p. 1-8.
ROSS-HELLAUER, Tony. What is open peer review? A systematic review. F1000Research, London, v. 6, p. 588, 31 ago. 2017.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2016.
SILVA, Fabiano Couto Corrêa da; SILVEIRA, Lúcia da. O ecossistema da Ciência Aberta. Transinformação, Florianópolis, v. 31, p. 1-13, 2019.
SILVEIRA, Lúcia da et al. Ciência aberta na perspectiva de especialistas brasileiros: proposta de taxonomia. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 26, p. 1-27, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Francisca Clotilde de Andrade Maia, Maria Giovanna Guedes Farias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.