Media and semioesthetic individuation

Authors

  • Guilherme Nery Atem Universidade Federal Fluminense

Keywords:

Mídias. Individuação semioestética. Subjetividades.

Abstract

This article aims to map, for a review of the literature, the philosophical and semiotic production of modern subjectivities, through the media. This clearly articulated and incorporated the philosophy of empiricism (Hume) and semiotic theory (Peirce), from an ontological interpretation (Deleuze) of contemporary subjectivity. If the culture in general already produces subjectivities, the media in particular specify and intensify some of these forms of subjectivity. Media processes of semiosis presupposes a “mood” constitution of the subjects - more so than by the content - and this brings so much ontological as political developments. We conclude that what we call “semiocapitalism” (or “semiotic capital”) became the fundamental stance of the current “modes of subjectivity” - which means new semioesthetic individuation relationships as well as new power and powerlessness existence.

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Author Biography

Guilherme Nery Atem, Universidade Federal Fluminense

Possui graduação em Comunicação Social - Publicidade e Propaganda - pelas Faculdades Integradas Hélio Alonso (1995); especialização em Filosofia Contemporânea pela PUC-Rio (1997); mestrado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000); mestrado em Letras / Lingüística, pela UERJ (2009) e doutorado em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professor Adjunto 2 da Universidade Federal Fluminense (IACS / Deptº Comunicação Social). Tem experiência na área de Comunicação Social, com ênfase em Teoria da Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: pensamento político, semiótica e teorias da linguagem, análise do discurso, filosofia contemporânea, publicidade e propaganda, cultura do consumo. É professor credenciado no PPGCOM (Programa de Pós-Graduação em Comunicação) da UFF.

Published

2010-12-20

How to Cite

ATEM, Guilherme Nery. Media and semioesthetic individuation. Em Questão, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 135–147, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/13624. Acesso em: 27 aug. 2025.

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