Fonds or collection?
A continuous debate in Archival Science
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245.29.124736Keywords:
collection, fonds, principle of respect des fonds, principle of provenanceAbstract
The aim is to discuss the dualism between the concepts of fonds and collection, almost always conceived, respectively, as an organic and artificial assemblage of documents. The discussion inevitably refers to the Principle of Respect des Fonds and/or the Principle of Provenance, depending on the understanding of each author. Through a qualitative approach, the study reviews the archival literature in search of definitions and nuances for the two types of aggregation. Traditional categorization is often found to be problematic, generating doubts about the essential elements that determine the nature of the aggregation of records. Based on Geoffrey Yeo's reflections, an alternative view of the fonds-collection dualism is presented. The concepts of conceptual fonds and physical collection, proposed by Yeo, allow a continuum approach and open perspectives for the treatment of dispersed or mixed fonds, records with multiple provenances and body of records of questionable organic relationship.
Downloads
References
ARQUIVO NACIONAL (Brasil). Dicionário brasileiro de terminologia arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2005.
BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Arquivos permanentes: tratamento documental. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Introdução metodológica. In: NOGUEIRA, Arlinda Rocha; BELLOTTO, Heloísa Liberalli; HUTTER, Lucy Maffei. Catálogo dos manuscritos: coleção Alberto Lamego. 2 ed. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 2002. p. 121-126.
BELLOTTO, Heloísa Liberalli. A terminologia nas áreas do saber e do fazer: o caso da arquivística. In: BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Arquivo: estudos e reflexões. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014. p. 144-55.
CAMARGO, Ana Maria de Almeida; BELLOTTO, Heloísa Liberalli (org.). Dicionário de terminologia arquivística. São Paulo: Associação dos Arquivistas Brasileiros, 1996.
CAMARGO, Ana Maria de Almeida; GOULART, Silvana. Tempo e circunstância: a abordagem contextual dos arquivos pessoais. São Paulo: Instituto Fernando Henrique Cardoso, 2007.
CONSELHO INTERNACIONAL DE ARQUIVOS. ISAD (G): norma geral internacional de descrição arquivística. 2. ed. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2000.
CONSELHO NACIONAL DE ARQUIVOS (Brasil). NOBRADE: norma brasileira de descrição arquivística. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2006.
COOK, Terry. O conceito de fundo arquivístico: teoria, descrição e proveniência na era pós-custodial. Rio de Janeiro: Arquivo Nacional, 2017.
CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de biblioteconomia e arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 2008.
DICTIONARY of Archives Terminology. Chicago: The Society of American Archivists, c2005-2022.
DOUGLAS, Jennifer. Origens: ideias em evolução sobre o princípio da proveniência. In: EASTWOOD, Terry; MACNEIL, Heather. Correntes atuais do pensamento arquivístico. Horizonte: Editora UFMG, 2016. p. 47-74.
DUCHEIN, Michel. O respeito de fundos em Arquivo: princípios teóricos e problemas práticos. Arquivo & Administração, Rio de Janeiro, v. 10-14, n. 1, p. 14-33, 1986.
DURANTI, Luciana. Origin and development of the concept of archival description. Archivaria, Ottawa, n. 35, p. 47-54, 1993.
GREENE, Mark. Archival collection. In: DURANTI, Luciana; FRANKS, Patricia C. (ed.). Encyclopedia of Archival Science. Lanham: Rowman & Littlefield, 2015. p. 32-35.
HEREDIA HERRERA, Antonia. Archivística general: teoría y práctica. 5. ed. Sevilha: Diputación Provincial de Sevilla, 1991.
HEREDIA HERRERA, Antonia. ¿Qué es un archivo? Somonte-Cenero: Trea, 2007.
HEREDIA HERRERA, Antonia. Manual de Archivística básica: gestión y sistemas. Puebla: Benemérita Universidade Autónoma de Puela, 2013.
HEYMANN, Luciana Quillet. O lugar do arquivo: a construção do legado de Darcy Ribeiro. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2012.
HORSMAN, Peter. Adestrando o elefante: uma abordagem ortodoxa do Princípio da Proveniência. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 10, n. 2, p. 443-454, 2017.
JENKINSON, Hilary. A manual of archive administration: including the problems of war archives and archive making. Londres: Humphrey Milford, 1922.
JENKINSON, Hilary. The english archivist: a new profession. In: JENKINSON, Hilary. Selected writings of Sir Hilary Jenkinson. Gloucester: Alan Sutton Pub, 1980. p. 236-259.
JOHNSTON, Pete; ROBINSON, Bridget. Collections and collection description. Collection Description Focus Briefing Paper, Bath, v. 31, n. 1, p. 1-4, jan. 2002.
KETELAAR, Eric. Archival theory and the Dutch Manual. Archivaria, Ottawa, n. 41, p. 31-40, 1996.
MARTÍN-POZUELO CAMPILLOS, María Paz. La construcción teórica en archivística: el principio de procedencia. Madri: Universidad Carlos III, 1996.
MILLAR, Laura. A morte dos fundos e a ressurreição da proveniência: o contexto arquivístico no espaço e no tempo. Informação Arquivística, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 144-162, 2015.
MULLER, Samuel; FEITH, Johan; FRUIN, Robert. Manual for the arrangement and description of archives: drawn up by direction of the Netherlands Association of Archivists. 2. ed. Chicago: Society of American Archivists, 2003.
NOGUEIRA, Arlinda Rocha; BELLOTTO, Heloísa Liberalli; HUTTER, Lucy Maffei. Catálogo dos manuscritos: coleção Alberto Lamego. 2 ed. São Paulo: Instituto de Estudos Brasileiros, 2002.
ROUSSEAU, Jean-Yves; COUTURE, Carol. Os fundamentos da disciplina arquivística. Lisboa: Dom Quixote, 1998.
SCHELLENBERG, Theodore Roosevelt. Arquivos modernos: princípios e técnicas. 6. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
SCHMIDT, Clarissa Moreira dos Santos. Arquivologia e a construção do seu objeto científico: concepções, trajetórias, contextualizações. 2012. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
YEO, Geoffrey. The conceptual fonds and the physical collection. Archivaria, Ottawa, n. 73, p. 43-80, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Fukuhara, Sonia Troitiño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.