Carmelo Bene, a Stuttering War Machine

Authors

  • Silvia Balestreri (Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, Brasil) Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS

Keywords:

Carmelo Bene, Actorial Machine, War Machine, Stuttering Machine, Deleuze-Guattari

Abstract

This article presents one of the topics raised by the research in progress on the work of the Italian artist Carmelo Bene. The author resumes a relation already made at the beginning of the research between the Benean actorial machine and the Deleuzean-Guattarian war machine, adding elements from an approach of stuttering in Gilles Deleuze, as well as from materials and experiences collected in the field research developed in Italy and France along the last three years. The initial goal of the research was to study the concepts that Carmelo Bene created in scene, seeking a closeness to what was original in his work. From the observation of the multiplicity of Bene’s theoretical and artistic alliances, it became necessary to interrogate and contaminate the research and writing modes themselves, establishing a production by means of fragments and closeness, being this text one of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Balestreri (Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, Brasil), Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS

Silvia Balestreri é mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1991) e doutora em Psicologia pelo Núcleo de Estudos e Pesquisa da Subjetividade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). É Professora Associada 2 no Departamento de Arte Dramática e no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência nas áreas de Artes, com ênfase em Teatro e Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: teatro e filosofias da diferença, Carmelo Bene, teatro do oprimido e teatro em projetos sociais. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFRGS e do Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Artes/Artes Cênicas no biênio 2011-2012. De 2015 a 2017 coordenou a Comissão de Pesquisa do Instituto de Artes da UFRGS.

Published

2022-10-04

How to Cite

Balestreri (Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, Brasil), S. (2022). Carmelo Bene, a Stuttering War Machine. Brazilian Journal on Presence Studies, 8(1), 82–98. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/72337

Issue

Section

Politics en Scène