Reflections on the Popular in the Context of the Grupo Mamulengo de Cheiroso de Teatro de Bonecos

Autores

Palavras-chave:

Popular Culture, Popular Theater, Mamulengo, Theater from Nordeste, Grupo Mamulengo de Cheiroso

Resumo

This article presents and discusses the notion of popular culture and theater based on the experience of the Grupo Mamulengo de Cheiroso de Teatro de Bonecos (Aracaju/SE), a popular nucleus with a specific relationship with the academic space. The study is a partial result of a master’s research and makes extensive use of literature review, primary sources, and interviews. Through these discussions, a critical view of popular theater is obtained, which can manifest itself in different places, modes, and contexts, deviating from a stereotyped and largely homogeneous view of these phenomena, resulting from literary production that approaches history from the perspective of lettered culture.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Pedro Rodrigues, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - Unirio

Mestrando em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (Unirio), orientado por Beti Rabetti. Professor de Teatro no Sesc Pernambuco, atuando na Unidade de Santo Amaro (Recife-PE). Possui graduação em Teatro pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Trabalhou como Professor Substituto no Departamento de Teatro (DTE) da Universidade Federal de Sergipe (UFS), ministrando disciplinas na Licenciatura em Teatro. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Teatro, atuando principalmente nos seguintes temas: pedagogia do teatro, encenação, formação de atores de teatro e formação de professores de teatro.

Publicado

2023-10-24

Como Citar

Rodrigues, P. (2023). Reflections on the Popular in the Context of the Grupo Mamulengo de Cheiroso de Teatro de Bonecos. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 13(4). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/134729

Edição

Seção

Culturas Populares