Training as a Path to Ethos in the Formation of the Actor

Autores

  • Chavannes Procópio Péclat UNICAMP
  • Renato Ferracini
  • Elias Lopes

Palavras-chave:

Theater Laboratory, Odin Teatret, LUME Teatro, Training

Resumo

In this article, the authors discuss training as a way of shaping the ethos of the actor. The laboratory practice developed by the artists of the Odin Teatret and LUME Teatro serves as fundamental reference. Beginning with a historical contextualization of the European theater laboratories of the 20th century, the text moves on to focus on training within the context of the aforementioned groups. From the analysis of their artistic practices, the article proposed an interpretation of the training session as a place for developing and consolidating the ethos of the actor, understood as a catalyst for a set of practices and knowledge that artists acquire by through their work routines. In conclusion, the authors reaffirm the perspective that they offer by explaining how the laboratory practices of these theater groups has been reinvented, in light of the global pandemic restrictions of COVID-19.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Chavannes Procópio Péclat, UNICAMP

Doutorando em Artes da cena pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Mestre em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP (2017).Bacharel em Teatro pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB (2013). Participou do grupo de pesquisa Teatro Tradição e Contemporaneidade na linha de pesquisa Ator e Cena, sob a orientação da Professora Doutora Paula Coelho, onde foi pesquisador CNPQ PIVIC/PIBIC (2010/2011). Atualmente é membro do grupo de pesquisa Música, Linguagem e Cultura (Musilinc), sob a orientação do Professor Doutor Jorge Luiz Schroeder. Ator contratado pelo INSTYTUTEM IM. JERZEGO GROTOWSKIEGO (Wroclaw - Polônia) no projeto Dynamika Metamorfozy (2012-2013). Foi um dos fundadores e pesquisadores do NUPTA Núcleo de Pesquisa do Trabalho do Ator (2010-2014). Tem experiência internacional na área de Artes, com ênfase em Teatro, tendo atuado no Brasil em peças teatrais e experimentos teatrais na Argentina e Polônia e trabalhado como ator em produção audiovisual no Brasil. Atua principalmente nos seguintes temas: Teatro, Trabalho do Ator/Performer, Voz e Atuação.

Publicado

2021-10-11

Como Citar

Procópio Péclat, C., Ferracini, R., & Lopes, E. (2021). Training as a Path to Ethos in the Formation of the Actor. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 11(4), 01–27. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/117353

Edição

Seção

Laboratórios em fluxo