Occupations of the RS secondary schools: cultural tensions and communicative reconfigurations
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201637.193-214Keywords:
Semiotics of culture. Occupations Secondary students in Rio Grande do Sul. Semiotic borders. Semiosis horizontality. Media activism.Abstract
This study presents reflections on the movement of occupations of high schools in Rio Grande do Sul (RS) in order to characterize it as a semiotic object. The proposal is linked to the understanding of this mobilization as a cultural phenomenon and, as such, will be guided by the concepts of Semiotics of Culture. Thus, we conducted a field study, inspired by ethnographic observation and guided by categories in search of cultural traces in the occupation of the State School Padre Reus in Porto Alegre. We also tracked back among the field of documentary research some reports on dispersion collected on social networks and other sources, such as, press and nontraditional activists media spaces. In this conjunction, we highlight the potential of semiosis of occupations, implementing new processes and languages of resistance and inovation, while operating on the borders of the concept of horizontality and advancing effectively in the reconfiguration of new kinds of communication possibilities.Downloads
References
BENTES, Ivana. Mídia-Multidão: estéticas da comunicação e biopolíticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2015.
CAIAFA, Janice. As aventuras da cidade. Rio de Janeiro: FGV, 2007.
ECO, Umberto. Guerrilha semiológica. In: ECO, Umberto. Viagem na irrealidade cotidiana. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984. p. 165-175.
FOGLIATTO, Débora. Secundaristas contam como é a vida nas ocupações e o que os move: ‘estamos amadurecendo’. Sul21, Porto Alegre, 30 mai. 2016. Disponível em: <http://www.sul21.com.br/jornal/secundaristas-contam-como-e-a-vida-nas-ocupacoes-e-o-que-os-move-estamos-amadurecendo/>. Acesso em: 9 nov. 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GARCIA, Marta Rizo, ALDAYA, Vivian Romeu. Interculturalidad y fronteras internas. deSignis, Buenos Aires, n.13, p. 47-54, 2009.
HARDT, Michael; NEGRI, Antonio. Multidão: guerra e democracia na era do Império. Rio de Janeiro: Record, 2005.
JAKOBSON, R. Lingüística e comunicação. Tradução de Isidoro Blinkstein e José Paulo Paes. 8. ed. São Paulo: Cultrix, 1975.
LAZZARATO, Maurizio. As revoluções do capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.
LOTMAN, Yuri. Cultura y explosión. Barcelona: Gedisa, 1999.
LOTMAN, Yuri. Semiosfera I: semiótica de la cultura e del texto. Madrid: Cátedra, 1996.
LOTMAN, Yuri. Semiosfera III: semiótica de las artes e de la cultures. Madrid: Cátedra, 2000.
LOTMAN, Yuri. Sobre el concepto contemporâneo de texto. Entretextos, Granada, n. 2, nov. 2003.
LOTMAN, Iúri; USPENSKI, Boris; IVÁNOV, V. Ensaios de Semiótica Soviética. Trad.V. Navas e S. T. de Menezes. Lisboa, Horizonte, 1981.
MACHADO, Irene. Escola de Semiótica. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
OCUPA Padre Réus. Manifesto dos secundaristas do Padre Réus. [S.I.]: 16 de maio de 2016. Disponível em: <https://www.facebook.com/ocupa.padreco/posts/1025682050854910>. Acesso em: 7 dez. 2016.
OCUPA Padre Réus. Página do Facebook. [S.I]. Disponível em: <https://www.facebook.com/ocupa.padreco/>. Acesso em: 9 nov. 2016.
OCUPA Tudo RS. Página do Facebook. [S.I]. Disponível em: <https://www.facebook.com/ocupatudors/>. Acesso em: 9 nov. 2016.
PIRES, Ericson. Cidade ocupada. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2007. (Tramas urbanas, v. 2).
RIO GRANDE DO SUL (Estado). Projeto de Lei nº 44, de 2016. Dispõe sobre a qualificação de entidades como organizações sociais cujas atividades sejam dirigidas ao ensino, à pesquisa científica, ao desenvolvimento tecnológico, à gestão, proteção e preservação do meio ambiente, à ação social, ao esporte, à saúde e à cultura. Assembléia Legislativa do Estado do Rio Grande do Sul. Poder Executivo, Rio Grande do Sul, 2016. Disponível em: <http://www.al.rs.gov.br/legislativo/ExibeProposicao/tabid/325/SiglaTipo/PL/NroProposicao/44/AnoProposicao/2016/Origem/Px/Default.aspx>. Acesso em: 7 dez. 2016.
RIO GRANDE DO SUL (Estado). Projeto de Lei nº 190, de 2015. Institui, no âmbito do sistema estadual de ensino, o ”Programa Escola sem Partido”. Assembléia Legislativa do Estado do Rio Grande do Sul. Poder Executivo, Rio Grande do Sul, 2015. Disponível em: < http://www.al.rs.gov.br/legislativo/ExibeProposicao.aspx?SiglaTipo=PL&NroProposicao=190&AnoProposicao=2015&Origem=Dx>. Acesso em: 7 dez. 2016.
SANTOS, Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo: razão e emoção. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 1996.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record, 2000.
TARDE, Gabriel. Monadologia e sociologia. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
VELHO, Ana Paula Machado. A semiótica da cultura: apontamentos para uma metodologia de análise da comunicação. Revista Estudos de Comunicação, Curitiba, v. 10, n. 23, p. 249-257, set./dez. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).