Gaucho Gazette: speech and sensationalism

discurso e sensacionalismo

Authors

  • Roberto José Ramos PUCRS

Keywords:

Jornalism. Sensationalism. Semiology.

Abstract

The Gaucho Gazette presents itself as a “popular newspaper”. Attempts to produce a denial about his aesthetic tabloid. Search only say that discloses what happens, as if the media were merely a reflection of society. This paper will seek to understand and explain your Sensationalism, through their speeches. Use for both, semiology, Roland Barthes, in their possibilities transdisciplinary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGRIMANI, Danilo. Espreme que sai Sangue–um estudo do Sensacionalismo na Imprensa. São Paulo: Summus, 1994.

ASSIS, Machado, Balas de Estalo. Crônica, 14 de março de 1885 in COUTINHO, Afrânio (org.). v. 3. Machado de Assis: Obra Completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1997.

______________. A Semana. Crônica, 31 de janeiro de 1897. In: Obras Completas de Machado de Assis, v. 3, São Paulo: Jackson, 1955.BARTHES, Roland. A Câmara Clara.

________________. Ensaios Críticos. Lisboa: Edições 70, 1971.

________________. Fragmentos de um Discurso Amoroso. 13ª ed.. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1994.

____________________. O Neutro.São Paulo: Martins Fontes, 2003.

_____________________. Aula. 7ª. ed.. São Paulo: Cultrix, 1996.

_________________. A Câmara Clara.3ª ed.. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

LACAN, Jacques. Os Quatro Conceitos fundamentais da Psicanálise. O Seminário, livro 11. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

MEYER, Marlyse. Folhetim, uma História. 2ª Ed.. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

ENNE, Ana Lúcia. O Sensacionalismo como processo cultural. Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p.77-84, dez. 2007.

GENERALI, Luís Augusto. Entrevista [abr. 2000]. Porto Alegre: TV Com, 2000. Entrevista concedida ao programa Estúdio 36.

PEDROSO, Rosa Nívea. A Construção do Discurso de Sedução em um jornalsensacionalista.São Paulo: Annablume, 2001.

RABAÇA, Carlos Alberto, BARBOSA, Gustavo Guimarães. Dicionário de Comunicação. 7ª ed.. Rio de Janeiro: Elsevier, 2001.

RAMOS, Roberto, GUARESCHI, Pedrinho. A Máquina Capitalista. 5ª ed.. Petrópolis: Vozes, 1988.

RBS, Departamento Comercial (Org.). Diário Gaúcho. Porto Alegre: 2000. Material Promocional.

SOIFER, Raquel. A Criança e a TV –uma visão psicanalítica. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

STEPHENS, Mitchell. A History of News. New York: Penguin Books, 1988.

SUNKEL, Guillermo. La Prensa Sensacionalista y los sectores populares. Bogotá: Grupo Editorial Norma, 2002.

WALKER, David H.. Outraje and Insight —Modern french and the Fait Divers. Oxford -Washington: Berg Publishers, 1995.

Published

2013-07-15

How to Cite

Ramos, R. J. “Gaucho Gazette: Speech and Sensationalism: Discurso E Sensacionalismo”. Intexto, no. 28, July 2013, pp. 225-44, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/24954.

Issue

Section

Articles