Memes as technoimages: a discussion in light of Vilém Flusser’s ideas
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583202051.242-258Keywords:
Media. Meme. Technical images. Technoimages. Flusser.Abstract
Memes are replicant and viral cultural elements that have become immensely popular on the internet, and their creation, consumption and spread has become a social practice among internet users. This article, through bibliographic research, aims to understand and discuss the meme phenomenon in light of the ideas of the philosopher Vilém Flusser about images in postmodernity, which he calls “technical images” or “thecnoimages”. Internet memes, thus, are presented as a form of language typical of postmodern communication and as a digital culture practice within what the philosopher calls post-history.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2015.
BLACKMORE, Susan. The meme machine. Oxford: Oxford University Press, 2000.
DAWKINS, Richard. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.
FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
FONTANELLA, Fernando. O que é um meme na Internet? Proposta para uma problemática da memesfera. In: Simpósio Nacional da ABCiber, 3., 2009, São Paulo. Anais […]. São Paulo: ABCiber, 2009.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. Tradução de Susana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
LEMOS, André. Ciber-cultura-remix. Seminário sentidos e processos. São Paulo: Itaú Cultural, 2005.
LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade humorística. In: LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio. Barueri: Manole, 2005.
OLIVEIRA, Juracy. A imagem técnico-memética no Facebook. 2016. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-graduação em Comunicação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
PRIMO, Alex. Digital trash e lixo midiático: a cauda longa da micromídia digital. In: PEREIRA, Vinicius Andrade (org.). Cultura digital trash: linguagens, comportamentos, entretenimento e consumo. Rio de Janeiro: E-papers, 2007.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2013.
SHIFMAN, Limor. Memes in digital culture. Cambridge: MIT Press, 2013.
SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Arthur de Oliveira Rocha, Maria do Socorro Furtado Veloso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).