Memes as technoimages: a discussion in light of Vilém Flusser’s ideas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583202051.242-258

Keywords:

Media. Meme. Technical images. Technoimages. Flusser.

Abstract

Memes are replicant and viral cultural elements that have become immensely popular on the internet, and their creation, consumption and spread has become a social practice among internet users. This article, through bibliographic research, aims to understand and discuss the meme phenomenon in light of the ideas of the philosopher Vilém Flusser about images in postmodernity, which he calls “technical images” or “thecnoimages”. Internet memes, thus, are presented as a form of language typical of postmodern communication and as a digital culture practice within what the philosopher calls post-history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur de Oliveira Rocha, UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando do Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPgEM/UFRN), mestre pelo Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPgEM/UFRN), graduado em Jornalismo e Rádio e TV pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Maria do Socorro Furtado Veloso, UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Ciências da Comunicação (ECA/USP). Docente do Programa de Pós-graduação em Estudos da Mídia (PPgEM/UFRN) e do curso de Jornalismo no Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Decom/UFRN).

References

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2015.

BLACKMORE, Susan. The meme machine. Oxford: Oxford University Press, 2000.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro: as conferências de Bochum. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

FONTANELLA, Fernando. O que é um meme na Internet? Proposta para uma problemática da memesfera. In: Simpósio Nacional da ABCiber, 3., 2009, São Paulo. Anais […]. São Paulo: ABCiber, 2009.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência: a colisão entre os velhos e novos meios de comunicação. Tradução de Susana Alexandria. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.

LEMOS, André. Ciber-cultura-remix. Seminário sentidos e processos. São Paulo: Itaú Cultural, 2005.

LIPOVETSKY, Gilles. A sociedade humorística. In: LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio. Barueri: Manole, 2005.

OLIVEIRA, Juracy. A imagem técnico-memética no Facebook. 2016. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-graduação em Comunicação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

PRIMO, Alex. Digital trash e lixo midiático: a cauda longa da micromídia digital. In: PEREIRA, Vinicius Andrade (org.). Cultura digital trash: linguagens, comportamentos, entretenimento e consumo. Rio de Janeiro: E-papers, 2007.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2013.

SHIFMAN, Limor. Memes in digital culture. Cambridge: MIT Press, 2013.

SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

Published

2020-12-21

How to Cite

Rocha, A. de O., and M. do S. F. Veloso. “Memes As Technoimages: A Discussion in Light of Vilém Flusser’s Ideas”. Intexto, no. 51, Dec. 2020, pp. 242-58, doi:10.19132/1807-8583202051.242-258.

Issue

Section

Dossiê Flusser: 100 anos