From television to cinema: parody and memory of the Brazilian military dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201534.163-177Keywords:
Television. Cinema. Brazilian military dictatorship. Rede Globo. Globo Filmes.Abstract
This study examines how the films A taça do mundo é nossa (2003), directed by Lula Buarque de Hollanda, and Reis e ratos (2012), directed by Mauro Lima, represent the Brazilian military dictatorship. Within the debate about the context of transmidiation in cinema and television, we intend to discuss how, in both films produced by Globo Filmes, the construction of a memory of that period was made as a parody, based on well succeed models from television created by Rede Globo during the eighties by Guel Arraes and by Casseta & Planeta group. In the cinema, these models surely lost the innovative dimension that they had at time they were made as television series. Simultaneously, they construct a memory that places that period as something concluded, far from the tensions of the moment when those films were produced.Downloads
References
BUTCHER, Pedro. A dona da história: origens da Globo Filmes e seu impacto no audiovisual brasileiro. 2006. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
CASSETA & PLANETA. A taça do mundo é nossa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2003.
FIGUEROA, Alexandre; FECHINE, Yvana. Guel Arraes: um inventor no audiovisual brasileiro. Recife: CEPE, 2008.
FIGUEROA, Alexandre; FECHINE, Yvana. Cinema e televisão no contexto da transmediação. In: RIBEIRO, Ana Paula Goulart; SACRAMENTO, Igor; ROXO, Marco (Org.). História da televisão no Brasil: do início aos dias de hoje. São Paulo: Contexto, 2010. p. 281-311
KORNIS, Mônica Almeida. Uma história do Brasil recente nas minisséries da Rede Globo. 2001. Tese (Doutorado em Artes) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2001.
KORNIS, Mônica Almeida. Ficção televisiva e identidade nacional: o caso da Rede Globo. In: CAPELATO, Maria Helena et al. (Org.). História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda, 2007. p. 97-114
KORNIS, Mônica Almeida. As revelações do melodrama, a Rede Globo e a construção de uma memória do regime militar. Significação, São Paulo, v. 38, n. 36, p. 173-193, 2011.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.
MARTINS, Andréa França. O pensamento do documentário na televisão brasileira: a década de 1970. Revista Eco-Pós, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 129-141, 2011.
SACRAMENTO, Igor. Nos tempos de Dias Gomes: a trajetória de um intelectual comunista nas tramas comunicacionais. 2012. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Cultura da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
SACRAMENTO, Igor. Depois da revolução, a televisão: cineastas de esquerda no jornalismo televisivo dos anos 1970. São Carlos: Pedro & João Editores, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Mônica Almeida Kornis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).