Contemporary Teacher’s Records: childhood and teaching in digital times

Authors

  • Cláudia Inês Horn Centro Universitário Univates (UNIVATES), Lajeado/RS
  • Elí Henn Fabris Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo/RS

Keywords:

Childhood. Child Education. Pedagogical Documentation. Digital Time.

Abstract

This paper aims to articulate the contemporary childhood with the practice of teaching record of pedagogical documentation. When approaching the contemporary children education and pointing out displacements in the child subjects’ ways of living, the paper problematizes the ways of being a student and a teacher in Child Education. We have also analyzed some Italian references addressing the pedagogical documentation approach, and we advocate the idea that this type of record evidences a gradual refinement in the ways of recording children’s actions, thus suggesting a digital, pointillist time permeated with fast ways of conveying information. A protagonist child and a teacher who organizes times and spaces have been evidenced in the Italian literature under analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Inês Horn, Centro Universitário Univates (UNIVATES), Lajeado/RS

Cláudia Inês Horn é professora do Centro de Ciências Humanas e Sociais do Centro Universitário Univates. Coordenadora do Laboratório Brinquedoteca e dos Estágios do Curso de Pedagogia Univates. Cursou Pedagogia pela Univates e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é Doutoranda em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Membro do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Pedagogias, Docências e Diferenças (GIPEDI/CNPq).

Elí Henn Fabris, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo/RS

Elí Henn Fabris é professora e pesquisadora do PPG em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Cursou Pedagogia pela Universidade de Passo Fundo (UPF), mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Pós-doutorado na UPorto/Portugal. É coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos e do Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Pedagogias, Docências e Diferenças (GIPEDI, CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2 - CA ED – Educação.

Published

2017-06-16

How to Cite

Horn, C. I., & Fabris, E. H. (2017). Contemporary Teacher’s Records: childhood and teaching in digital times. Educação & Realidade [Education & Reality], 42(3). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/60624

Issue

Section

Articles