Integrated Secondary Education and Youth: challenges and projects for the future

Authors

  • Celecina Veras Sales Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza/CE
  • Maria Aurilene de Deus Moreira Vasconcelos Secretaria de Educação do Estado do Ceará, Fortaleza/CE

Keywords:

Youth. Project for the Future. School. Secondary Education.

Abstract

The encounters between the Integrated Secondary Education and the projects for the future of former students of Paulo Petrola Professional Education State School challenge school education. While the pedagogical proposal of the investigated school is the curriculum integration expressed in the conception of human formation, able to educate the youth to be autonomous young citizens, the city offers winding paths and uncertain ways. By means of narrative interviews, we have identified that the innovative school curriculum has an affirmative repercussion on the trajectory of these young students. The entrance and the permanence of the youth in the secondary education are marked by the desire to enter higher education, come into the work market and, sometimes, to lose themselves in the vicissitudes of their lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celecina Veras Sales, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza/CE

Celecina Veras Sales possui doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará e Pós-Doutorado pelo Instituto de Ciências Sociais de Lisboa. Pesquisa e orienta sobre: Juventude, Gênero e Movimentos Sociais. É Professora Associada da Universidade Federal do Ceará do Curso de Graduação de Gestão de Políticas Públicas e da Pós-Graduação em Educação.

Maria Aurilene de Deus Moreira Vasconcelos, Secretaria de Educação do Estado do Ceará, Fortaleza/CE

Maria Aurilene de Deus Moreira Vasconcelos é graduada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará/UFC. Pesquisa sobre juventude e ensino médio. É diretora da Escola Estadual de Educação Profissional Paulo Petrola desde sua implantação no Estado do Ceará.

Published

2015-12-30

How to Cite

Sales, C. V., & Vasconcelos, M. A. de D. M. (2015). Integrated Secondary Education and Youth: challenges and projects for the future. Educação & Realidade [Education & Reality], 41(1). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/56094

Issue

Section

Ensino Médio e Juventudes

Similar Articles

<< < 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.