Teachers' adventures and misadventures during the pandemic in Portugal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236132388vs01

Keywords:

Pandemic, Teachers, Professional Learning, Portugal

Abstract

The pandemic called for immediate adaptations in school work, the repercussions of which are not yet fully understood. This paper explores the effects of lockdown on teachers' ways of working, considering the intensive use of digital technologies and professional learning opportunities during this period. Data from a questionnaire completed by primary and secondary school teachers between July and September 2020 is used. Professional learning is identified as inseparable from changes in pedagogical and teaching dynamics. The adaptation to and adoption of new practices by teachers were found to vary according to gender, qualifications, level of education taught and length of service, among other variables.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Gaio Alves, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (UIDEF), Lisboa – Portugal

Mariana Gaio Alves é doutorada e agregada em ciências de educação pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa. Atualmente é professora catedrática no Instituto de Educação, Universidade de Lisboa (IE-ULisboa) e investigadora na UIDEF (Unidade de Investigação e Desenvolvimento em Educação e Formação) na mesma faculdade. A pesquisa educativa que vem realizando centra-se no ensino superior, desenvolvimento e aprendizagem profissionais dos professores, inserção profissional de diplomados do ensino superior e educação ao longo da vida. Presentemente, a maior parte do seu trabalho de investigação dirige-se às questões do desenvolvimento profissional e identidade de professores, com destaque para os de ensino superior.

Leonor Lima Torres, Instituto de Educação, Universidade do Minho (CIED), Braga – Portugal

Leonor Lima Torres é docente e investigadora no Departamento de Ciências Sociais da Educação da Universidade do Minho, desde 1991. Socióloga e Doutora em Educação (com agregação), na área de conhecimento em Organização e Administração Escolar. Desenvolvimento de vários trabalhos de investigação no domínio da sociologia das organizações educativas, privilegiando as problemáticas da cultura organizacional escolar, processos de liderança e excelência escolar. Desempenho dos cargos de Vice-Presidente e de Presidente do Conselho Pedagógico do Instituto de Educação entre 2013 e 2017. Atualmente desempenha o cargo de Diretora do Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho.

Published

2024-11-13

How to Cite

Gaio Alves, M., & Lima Torres, L. (2024). Teachers’ adventures and misadventures during the pandemic in Portugal. Educação & Realidade [Education & Reality], 49. https://doi.org/10.1590/2175-6236132388vs01

Issue

Section

Articles