Políticas de assistência social: entre a produção/governo da vida
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.86213Keywords:
vida humana, assistência social, produção de sujeitos, classes interativas.Abstract
O artigo tem por objetivo mostrar como a vida humana, em tempos de neoliberalismo, se tornou recurso importante que afeta os interesses e interfere na eficiência das instituições sociais. Para isso, realiza-se uma análise das classificações em diferentes níveis de complexidade do Sistema Único de Assistência Social (proteção social básica, proteção social média e alta complexidade) descritas na Tipificação Nacional de Serviços Socioassistenciais (2014). Tendo isto em vista, fundamentamo-nos no conceito de classes interativas de Ian Hacking e na noção de governamento dos estudos foucaultianos para apontarmos como o processo de produção de sujeitos e o governo da vida humana têm sido atravessados pelas políticas socioassistenciais do presente. Para tal, organizamos esta discussão em três pontos: introduzindo a discussão; políticas de assistência social e a produção das classes interativas; e o governo da vida.
Downloads
References
Brasil. (2001). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. São Paulo: Saraiva.
Brasil. (2004). Política nacional de assistência social. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Social e Secretaria Nacional de Assistência Social. Recuperado de http://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Normativas/PNAS2004.pdf
Brasil. (2014). Tipificação nacional de serviços socioassistenciais. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Social e Secretaria Nacional de Assistência Social. Recuperado de https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Normativas/tipificacao.pdf
Castel, R. (2005). A insegurança social: o que é ser protegido? São Paulo: Vozes.
Donzelot, J. (1994). L´invention du social: essai sur le declin des passions politiques. Paris: Seuil.
Deleuze, G. (1986). Prefácio. A ascensão do social. Em J. Donzelot. A polícia das famílias (pp. 1-8). Rio de Janeiro: Graal.
Eizirik, M. F. (2002). Verdade e discurso. Em M. F. Eizirik, Michel Foucault: um pensador do presente (pp. 30-53). Ijuí: Unijuí.
Foucault, M. (1993). Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal.
Hacking, I. (2001). La construccion social de qué? Barcelona: Paidós Ibérica.
Hillesheim, B. (2008). Entre a literatura e o infantil: uma infância. Porto Alegre: Abrapso Sul.
Larrosa, J. (1994). Tecnologias do eu e educação. Em T. T. da, Silva. (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos (pp. 35-86). Petrópolis: Vozes.
Lobo, L. F. (2008). Os infames da história: pobres, escravos e deficientes no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina.
Lopes, M. C. (2009). Inclusão como prática política de governamentalidade. Em M. C. Lopes & M. D. Hattge (Orgs.). Inclusão escolar: conjunto de práticas que governam (pp. 107-130). Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Maraschin, C. & Scisleski, A. C. (2008). Loucura e razão: produzindo classes interativas. Arquivos brasileiros de psicologia, 60(2), 40-47. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672008000200006
Marshall, J. (1994). Governamentalidade e Educação Liberal. Em T. T. da., Silva, (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos (pp. 21-34). Petrópolis: Vozes.
Miller, P. & Rose, N. (2012). Governando o presente: gerenciando a vida econômica, social e pessoal. São Paulo: Paulus.
Passetti, E. (2011). Governamentalidade e Violências. Em Currículo sem Fronteiras, 11(1), 42-53. Recuperado de http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss1articles/passetti.pdf
Ruiz, C. M. M. B. (2007). Paradoxos do biopoder: a redução da vida humana a mera vida natural. Revista do instituto humanitas Unisinos/IHU, 8(3), 263-275.
Silva, R. N. da., (2005). A invenção da psicologia social. Petrópolis: Vozes.
Veiga-Neto, A. (2000). Educação e governamentalidade neoliberal: novos dispositivos, novas subjetividades. Em V. Portocarrero & G. Castelo Branco. Retratos de Foucault (pp. 179-217). Rio de Janeiro: Nau.
Veiga-Neto, A. (2001). Incluir para excluir. Em J. Larrosa & C. Skiliar. Habitantes de Babel: Políticas e poéticas da diferença (pp. 105-118). Belo Horizonte: Autêntica.
Veiga-Neto, A. & Lopes, M. C. (2012). Inclusão como dominação do outro pelo mesmo. Pedagogia y Saberes, Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación, (36), 57-68.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: