BICICLETAS E LIBERDADE: DIALÉTICA, LIMIAR E AS DIMENSÕES SUBJETIVAS E POLÍTICAS DE DUAS OBRAS DE AI WEIWEI
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.104053Keywords:
psicanálise, arte, política, dialética, limiar.Abstract
Este artigo analisa duas obras do artista contemporâneo Ai Weiwei: “Bicicletas Forever” e “Flores pela Liberdade”. Partindo dos conceitos de imagem dialética e de limiar de Walter Benjamin, bem como seus desdobramentos na teoria de Didi-Huberman em interlocução com a psicanálise freudo-lacaniana, este artigo reflete, por meio do método psicanalítico da leitura flutuante, sobre as obras como sintomas de um tempo, analisando suas dimensões subjetivas e políticas. Colocam-se em discussão as imagens e significantes das obras, falas e contingências do artista, assim como aspectos políticos da arte contemporânea presente em suas criações. As obras de Ai Weiwei estão em interlocução com diferentes tempos e espaços, contextos artísticos e políticos, proporcionando experiências dialéticas, liminares, anacrônicas e críticas, abrindo brechas no autoritarismo e passagens para o desejo de liberdade e criação em um enlace singular entre artista e público.
Downloads
References
Autor (ano).
Balbi, C. (2019, 24 de setembro). Cildo Meirelles se diz com sangue nos olhos décadas após a última mostra de peso. Folha de São Paulo. Recuperado de https://www1.folha.uol.com.br/ilustrada/2019/09/cildo-meireles-se-diz-com-sangue-nos-olhos-decadas-apos-ultima-mostra-de-peso.shtml
Benjamin, W. (1987) Sobre o conceito de história. In: Walter Benjamin, Magia e técnica: arte e política: Ensaios sobre literatura e história da cultura (pp. 222 - 234). São Paulo, SP: Editora Brasiliense. (Original publicado em 1940)
Benjamin, W. (2007). Teoria do conhecimento, teoria do progresso. In: Willi Bolle (Org.). Passagens (pp. 499 - 530). Belo Horizonte, MG: Editora UFMG. (Original publicado em 1982)
Bourriaud, N. (2009a). Pós-produção: Como a arte reprograma o mundo contemporâneo. São Paulo: Martins Fontes.
Bourriaud, N. (2009b). Estética relacional. São Paulo: Martins Fontes.
Dantas, M. (2019). Exposição Ai Weiwei Raiz. Curitiba: Museu Oscar Niemeyer (MON).
Dias, R. M. (2015). Arte e vida no pensamento de Nietzsche. Cad. Nietzsche, 36 (1), 227-244. doi: https://doi.org/10.1590/2316-82422015v3601rmd
Didi-Huberman, G. (2008). Ante el tempo: Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires, Argentina: Adriana Hidalgo.
Didi-Huberman, G. (2010). O que vemos, o que nos olha. São Paulo, SP: Editora 34.
Freud, S. (1996). Recordar, repetir e elaborar (Novas recomendações sobre a técnica da psicanálise II). In: Sigmund Freud, Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas (Vol. 12, pp. 161-174). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1914)
Freud, S. (1996) Uma dificuldade no caminho da psicanálise. In: Sigmund Freud, Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas (Vol. 17, pp. 145- 156). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1917)
Freud, S. (1996) O estranho. In: Sigmund Freud, Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas (Vol. 17, pp. 235-276). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1919)
Freud, S. (1920/1996) Além do princípio do prazer. In: Sigmund Freud, Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas (Vol. 18, pp.13-74). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1920)
Freud, S. (1996) Psicologia de grupo e análise do ego. In: Sigmund Freud, Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas (Vol. 18, pp. 75-148). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1921)
Gagnebin, J. M. (2012). O que é a imagem dialética? In: Maria B. R. Flores; Patrícia Peterle (Orgs.), História e arte: imagem e memória (pp. 21-34). Campinas, SP: Mercado das Letras.
Gagnebin, J.M. (2014). Limiar, aura e rememoração. São Paulo, SP: Editora 34.
Hobsbawm, E. (2007). Era dos extremos: o breve século XX. São Paulo, SP: Companhia das Letras.
Lacan, J. (1985a). O seminário, Livro 11: os quatro conceitos fundamentais de psicanálise (1964). Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Lacan, J. (1985b). O Seminário, Livro 2: o eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise (1954-1955). Rio de Janeiro, RJ: Editora Zahar.
Lacan, J. (1999). O Seminário, Livro 5: as formações do inconsciente (1957-1958). Rio de Janeiro, RJ: Editora Zahar.
Paz, O. (2004). Marcel Duchamp ou o castelo da pureza. São Paulo, SP: Perspectiva.
Piffero, L. (2018, 09 de outubro). Em Porto Alegre, Ai Weiwei conta sua história de luta pela liberdade. GAUCHAZH – Grupo RBS. Recuperado de https://gauchazh.clicrbs.com.br/cultura-e-lazer/livros/noticia/2018/10/em-porto-alegre-ai-weiwei-conta-sua-historia-de-luta-pela-liberdade-cjn1xvy8603i701piwyekxk24.html
Raiz Weiwei (2018). Marcello Dantas (Org.). São Paulo, SP: UBU.
Rancière, J. (2005/2010). Política da arte. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, 2 (15), 45-60. doi: http://dx.doi.org/10.5965/1414573102152010045
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: