Between senses and borders: the hair and blackness of light-skinned black people
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.147546Abstract
This article contributes to the field of ethnic-racial relations in direct dialogue with the debate on miscegenation and blackness. To this end, it starts from the analysis of interviews with light-skinned black people, aiming to understand the interfaces of the construction of blackness in bodies, read as mixed-race, through their relations, uses and meanings of the aesthetics named as black. The work focused on self-presentation strategies related to hair, with the objective of investigating the field of body aesthetics as a political discursivity linked to the identification and positivity of blackness among light-skinned black people. We note that the process of hair transition, the use of braids and turbans act on the materiality of the body as aesthetic and performative responses to discursive racism, whose movement brings light-skinned black people closer to their blackness, positively impacting the processes of subjectivation, especially self-esteem. Since whitening operates as a colonial trick in the racial experience of this group, we highlight in this work disruptive narratives of light-skinned black people through aesthetics in the face of colonial violence from the white world. In other words, these aesthetic hair productions are elements that enhance the process of becoming black, highlighting the importance of the relationship with hair for the constitution of a positive black identity.
Downloads
References
Antonacci, M. A. (2015). Memórias ancoradas em corpos negros. Editora da PUC.
Bourdieu, P. (1999). A miséria do mundo. Vozes.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Figueiredo, A. (2002). Cabelo, cabeleira, cabeluda e descabelada: Identidade, consumo e manipulação da aparência entre os negros brasileiros. XXVI Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais, ANPOCS, Caxambu.
Gomes, N. L. (2002). Trajetórias escolares, corpo negro e cabelo crespo: Reprodução de estereótipos ou ressignificação cultural? Revista Brasileira de Educação, 21, 40-51.
Gomes, N. L. (2003). Educação, identidade negra e formação de professores/as: Um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, 29, 167-182.
Gomes, N. L. (2020). Sem perder a raiz: Corpo e cabelo como símbolos da identidade negra. Autêntica Editora.
González, L. (1983). Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, 2, 223-244.
Hordge-Freeman, E. (2018). A cor do amor: Características raciais, estigma e socialização em famílias negras brasileiras. EdUFSCAR.
hooks, b. (2005). Alisando o nosso cabelo. Revista Gazeta de Cuba – Unión de Escritores y Artistas de Cuba. Recuperado de https://reaju.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/07/bell_hooks_alisando_nosso_cabelo.pdf
Jere-Malanda, R. (2008). Black women’s politically correct hair. New African Woman, 14-18.
Kilomba, G. (2019). Memórias da plantação. Cobogó.
Lagrou, E. (2007). A fluidez da forma: Arte, alteridade e agência em uma sociedade amazônica (Kaxinawa, Acre). TopBooks.
Lody, R. G. da M. (2004). Cabelos de axé: Identidade e resistência. Editora Senac Nacional.
Martins, L. M. (2021). Performance do tempo espiralar: Poéticas do corpo-tela. Cobogó.
Mattos, I. G. de. (2015). Estética afro-diaspórica e o empoderamento crespo. Pontos de Interrogação, 5(2), 37-53.
Mizrahi, M. (2015). Vida e arte colocando mundos em relação: Criatividade e conectividade no funk carioca. In L. Ferro, R. Gonçalves, & O. Raposo (Orgs.), Expressões artísticas urbanas: Etnografia e criatividade em espaços atlânticos (pp. 99-116). Mauad.
Mizrahi, M. (2019). As políticas dos cabelos negros, entre mulheres: Estética, relacionalidade e dissidência no Rio de Janeiro. Mana, 25, 457-488.
Nascimento, B. (2018). Beatriz Nascimento, quilombola e intelectual: Possibilidades nos dias da destruição. Editora Filhos da África.
Nascimento, B. (2021). Uma história feita por mãos negras: Relações raciais, quilombos e movimentos. Zahar.
Nogueira, I. B. (2021). A cor do inconsciente: Significações do corpo negro. Perspectiva.
Nogueira, O. (2007). Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: Sugestão de um quadro de referência para a interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, 19(1), 287-308.
Ohnmacht, T. D. M. (2019). Do laço social ao corpoema: Enlaces entre negritude e psicanálise (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Pereira, C. da S. (2022). Pessoas negras de pele clara: Um olhar para a identidade racial (Dissertação de mestrado), Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
Pinho, O. A. (2005). Etnografias do brau: Corpo, masculinidade e raça na reafricanização em Salvador. Revista Estudos Feministas, 13(1), 127-145.
Reis, D. dos S. (2022). Corpo-documento: Um ensaio para descolonizar memórias. Interritórios, 5(1).
Rosa, M. S. (2009). Repensar a história: Visual dreadlocks. Revista Brasileira do Caribe, 9(18), 485-501.
Rosa, M. D., & Braga, A. P. M. (2018). Articulações entre psicanálise e negritude: Desamparo discursivo, constituição subjetiva e traços identificatórios. Revista da ABPN, 10(24), 89-107.
Santos, T. E. (2009). Corporalidade e identidades políticas: Análise de elementos estéticos em mulheres negras do Distrito Federal (Trabalho de conclusão de curso). Universidade de Brasília, Brasília.
Santos, T. R. dos. (2023). Quem é da família de verdade: Discursos de racialidade entre famílias inter-raciais (Tese de doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Schwarcz, L. M. (2013). Nem preto nem branco, muito pelo contrário: Cor e raça na sociabilidade brasileira. Companhia das Letras.
Schucman, L. V. (2012). Entre o encardido, o branco e o branquíssimo: Raça, hierarquia e poder na construção da branquitude paulistana (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Segato, R. L. (2005). Território, soberania e crimes de segundo Estado: A escritura nos corpos das mulheres de Ciudad Juarez. Revista Estudos Feministas, 13(2), 265-285.
Soares, A. M. P. (2018). Cabelo importa: Os significados do cabelo crespo/cacheado para mulheres negras que passaram pela transição capilar (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Souza, N. S. (1983). Tornar-se negro ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Graal.
Thomas, T. (2013). ‘Hair’ they are: The ideologies of Black hair . The New York Review, 9(1), 1-10.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: