Reflorestar os sentidos a partir de saberes feministas e indígenas
DOI:
https://doi.org/10.22456/2238-152X.133927Abstract
In this essay we foment the debate for the decolonization of Psychology knowledge and practices. First, we highlight our commitments in the quest to question the epistemological lenses used in this field. Following, we discuss the challenges and riches of operations with the Kaiowá and Guarani peoples, located in the Grande de Dourados region - Mato Grosso do Sul, we present an excerpt stem from the women and their struggles. Afterwards, we bring questions and dreams in the quest to take sensitivity as a policy to face colonial violence. The work “Settlement”, by the artist Rosana Paulino, is used as a device to feel/think racialities. Finally, we position ourselves so that the (re)cognition of other knowledge and practices guided by Amerindian perspectives, black and Latin American feminisms and dissidents in the production of psychologies engaged with policies of justice and care for all species.
Downloads
References
Anzaldúa, G. (2021). A vulva é uma ferida aberta & outros ensaios. Rio de Janeiro, Brasil: A bolha.
Anzoategui, P. (2017). Somos todas Guarani-Kaiowá: Entre narrativas (d)e retomadas agenciadas por mulheres Guarani e Kaiowá sul-mato-grossenses (Dissertação de Mestrado). Recuperado de https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5646707.
Barros, M. (2013). Poesia completa. Rio de Janeiro, Brasil: Casa da Palavra.
Benites, T. (2014). Rojeroky hina ha roike jevy tekohape (Rezando e lutando): o movimento histórico dos Aty Guasu dos Ava Kaiowa e dos Ava Guarani pela recuperação de seus tekoha (Tese de Doutorado). Recuperado de https://buscaintegrada.ufrj.br/Record/aleph-UFR01-000824969.
Brand, A. (1997). O impacto da perda da terra sobre a tradição Kaiowa/Guarani: os difíceis caminhos da Palavra (Tese de Doutorado). Recuperado de https://acervo.socioambiental.org/acervo/tesesdissertacoes/o-impacto-da-perda-da-terra-sobre-tradicao-kaiowaguarani-os-dificeis.
Conselho Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional. (2017). Tekoha: direitos dos Povos Guarani e Kaiowá: visita do Consea ao Mato Grosso do Sul. Recuperado de http://www4.planalto.gov.br/consea/publicacoes/site/tekoha-direitos-dos-povos-guarani-e-kaiowa#:~:text=A%20comitiva%20liderada%20pelo%20Consea,Uma%20verdadeira%20trag%C3%A9dia%20humana.
Conselho Indígena Missionário (2019). Relatório violência contra os povos indígenas no Brasil – dados 2019. Recuperado de https://cimi.org.br/wp-content/uploads/2020/10/relatorio-violencia-contra-os-povos-indigenas-brasil-2019-cimi.pdf.
Carneiro, S. (2022). Casa Sueli Carneiro, Curso Ler o Brasil. Recuperado de https://casasuelicarneiro.org.br/curso/ler-o-brasil/.
Carneiro, S. (2011). Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo, Brasil: Selo Negro.
Evaristo, C. (2020). Escrevivência. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=QXopKuvxevY.
Evaristo, C. (2019). Olhos d’agua. Rio de Janeiro, Brasil: Pallas.
Faria, L. L. (2020). Psicologia em movimento com os/as Kaiowá e Guarani: diálogos fronteiriços e desobedientes. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Grande Dourados. Dourados, MS, Brasil. Recuperado de https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/bitstream/prefix/4658/1/LucasLuisdeFaria.pdf
Faria, L. L. & Martins, C. P. (2023). “Terra é Vida, Despejo é Morte”: Saúde e Luta Kaiowá e Guarani. Psicologia: Ciência e Profissão, 43 (e245337), 1-17. Recuperado de https://www.scielo.br/j/pcp/a/Q6SNtKGVK9ZYFqc36b5NGbP/
Fernandes, T. O., Martins, C. P., Souza, F. S., Trajber, Z. & Machado, I. R. (2019). A Saúde na Reserva Indígena de Dourados: histórico, lutas e (re)existências. In J. G. B. Mota & T. L. V. Cavalcante (Org.), Reserva Indígena de Dourados: histórias e desafios contemporâneos (pp. 185 - 202). São Leopoldo, Brasil: Karywa.
Hooks, b. (2020). Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo, Brasil: Elefante.
Kuñangue Aty Guasu. (2019). Documento Final da VII Kunãgue Aty Guasu. Recuperado de https://apublica.org/wp-content/uploads/2019/10/relatorio-final-da-vii-kunangue-aty-guasu-2019.pdf.
Kuñangue Aty Guasu. (2021). Corpos silenciados e vozes presentes: a violência no olhar das mulheres Kaiowá e Guarani. Recuperado de https://www.kunangue.com/mapeamento-da-viol%C3%AAncia?lightbox=dataItem-kq7v1bbu.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2023). Com a coleta concluída na TI Yanomami... Recuperado de https://www.ibge.gov.br/novo-portal-destaques/36595-com-a-coleta-concluida-em-tis-yanomamis-censo-ja-registra-1-652-876-pessoas-indigenas-em-todo-o-pais.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). Conheça o Brasil. População cor ou raça... 2022. Recuperado de https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/18319-cor-ou-raca.html.
Lorde, A. (2020). Irmã outsider. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica.
Lorde, A. (2021). Nossos mortos em nossas costas. Rio de Janeiro, Brasil: A bolha.
Lugones, M. (2008, dez.). Colonialidade e Género. Tabula Rasa, Bogotá, (9), 73-102. Recuperado de https://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf.
Guajajara, S. (2023). Discurso oficial de posse como ministra dos povos indígenas. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=IV_fa_1M_g8.
Martins, C. P. (Des)aprendizagens com as e os Kaiowá e Guarani: uma provisória cartografia da terra vermelha. In M. L. Dutra & C. N. Sathler (Org.), Psicologia, Direitos Humanos e Políticas Públicas: ética e intervenções (pp. 39 – 54). São Carlos, Brasil: Pedro & João Editores.
Martins, C. P. (2021, set.). “Desaprender 8 horas por dia”: psicologia e saúde indígena. Fractal, Rev. de Psicologia, 33 (3), 192-198. Recuperado de https://www.scielo.br/j/fractal/a/wSLnTkqHT3WLXCXRSGzTGxD/?format=pdf&lang=pt
Martins, C. P. (2020, abril). Alinhavos para pensar o presente: arte de Rosana Paulino e Beth Moysés. Rev. Polis Psique, 10, (1), 47-62. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-152X2020000100004
Martins, C. P. (2019). Breves costuras a partir de Rosana Paulino e as vozes do Sul. Revista Ñanduty, 7 (11), 135-144. Recuperado de https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/nanduty/article/view/10757/5693
Martins, C. P. (2014). “Nada sobre nós em nós”: aprendizados a partir do Apoio na articulação entre o HumanizaSUS e a saúde indígena. R. Pinheiro, F. H. Silva, T. Lopes & A. S. Junior (Org.), Experiência(ações) e práticas de apoio no SUS (pp. 103-117). Rio de Janeiro, Brasil: Cepesc/Ims/Uerj/Abrasco.
Martins, M. C. (Org.). (2006, jan.). Curadoria educativa: inventando conversas. Reflexão e Ação, 14 (1), 9-27. Recuperado de http://fvcb.com.br/site/wp-content/uploads/2012/05/Canal-do-Educador_Texto_Curadoria-Educativa.pdf
Menezes, J. A. (2021). Estágio Pós-doutoral: Vozes mulheres em tempos de pandemia: (re)encontros narrativos. Universidade Federal de Pernambuco, Recife.
Menezes, J. A., Sampaio, J. & Lins, S. (2019). Provocações pós-coloniais à formação em psicologia. Psicologia & Sociedade, 31, 01-09. Recuperado de https://www.scielo.br/j/psoc/a/Smrgx8QZPdgW6RwwJLL8b8M/.
Silva, R. A. & Menezes, J. A. (2020) A interseccionalidade na produção científica brasileira. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 15 (4), 01-16. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082020000400010.
Moreira, L. & Menezes, J. A. (2022). Disciplina Políticas de escrita. Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Oliveira, E. A. & Araujo, J. (2020). Marcas necropolíticas sobre corpos dissidentes em Mato Grosso do Sul. Perspectivas em Diálogo, 7 (14), 295-306. Recuperado de https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/9269.
Oliveira, E. A. & Sathler, C. N. (2024). Por entre sangue, pus e suor: nas tessituras de uma Psicologia encarnada. São Paulo, Brasil: Devires.
Oliveira, E. S. (2020, jul.). A docência como uma performance feminista. Pesquisa e práticas Psicossociais, 15 (3), 01-13. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082020000300007.
Paulino, R. (2013). Assentamento - pdf educativo. Recuperado de https://rosanapaulino.com.br/material-para-estudo/
Pereira, L. M. (2014). A atuação do órgão indigenista oficial brasileiro e a produção do cenário multiétnico da Reserva Indígena de Dourados, MS. 38º Encontro Anual da Anpocs. Recuperado de https://www.anpocs.com/index.php/papers-38-encontro/gt-1/gt21-1/8809-a-atuacao-do-orgao-indigenista-oficial-brasileiro-e-a-producao-do-cenario-multietnico-da-reserva-indigena-de-dourados-ms/file
Rodrigues, B. M., Vieira, B. B., Pereira, J. M., Martins, C. P. (2023). Mulheres Kaiowá e Guarani: Aprendizagens, Lutas e Sonhos. In A. A. R. Ioris, L. Seraguza & E. S. Ladeia (Org.), Mulheres guarani e kaiowá: modos de existir e produzir territórios (pp. 321 - 332) Curitiba, Brasil: Appris.
Rossi, J. & Becker, S. (2019). “Humano que não se pode consertar”: a necropolítica dos corpos femininos. Revista Ñanduty, 7 (10), 159-174. Recuperado de https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/nanduty/article/view/10305.
Seraguza, L. (2018). Mulheres em retomadas: sobre política e relações de gênero entre os Kaiowá e Guarani em Mato Grosso do Sul. Tessituras, 6 (2), 215-228. Recuperado de https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/tessituras/article/view/975.
Sorgatto, A. & Martins, C. P. (2020). “Que tiro foi esse?”: Saúde, fronteira(s) (d)e gênero. In P. Staliano & M. Mondardo (Org.), Violência, gênero, saúde e fronteira(s): diálogos interdisciplinares (pp. 83 - 107). Curitiba, Brasil: Brazil Publishing.
Viveiros de Castro, E. (2006). No Brasil, todo mundo é índio, exceto quem não é. Entrevista. In B. Ricardo & F. Ricardo. Povos indígenas do Brasil: 2001-2005 (pp. 41 - 49). São Paulo, Brasil: Instituto Socioambiental.
Viveiros de Castro, E. (2015). Prefácio: O recado da mata. In D. Kopenawa & A. Bruce. A queda do céu: palavras de um xamã yanomami (pp. 11 - 41). São Paulo, Brasil: Companhia das Letras.
Walker, A. (2021). Em busca do jardim de nossas mães: prosa mulherista. Rio de Janeiro, Brasil: Bazar do Tempo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: