BURNOUT SYNDROME: A STUDY WITH PHYSICAL EDUCATION TEACHERS

Authors

  • Edilene Cunha Sinott Prefeitura Municipal de Pelotas
  • Mariângela da Rosa Afonso Universidade Federal de Pelotas - Escola Superior de Educação Física (ESEF/UFPEL)
  • José Antonio Bicca Ribeiro Universidade Federal de Pelotas - Escola Superior de Educação Física (ESEF/UFPEL)
  • Gelcemar Oliveira Farias Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.43226

Keywords:

Burnout Syndrome. Teachers. Physical Education

Abstract

Teaching has as attribute the direct and intense contact with people, a propitious feature to the development of the Burnout Syndrome. This descriptive cross-sectional study aimed to verify the presence of this syndrome in the physical education teachers of public schools of the city ofPelotas-RS,Brazil, revealing that 60.6% of teachers were with high emotional exhaustion, 22.3% with high depersonalization and 34.0% with low professional fulfillment. In 8.5% of them, the rates display the presence of the syndrome. The results indicate the urgency of the attention to the implementation of public policies on prevention of diseases that affect teachers.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edilene Cunha Sinott, Prefeitura Municipal de Pelotas

Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação da ESEF/UFPEL e professora da rede municipal de Pelotas, RS, Brasil.

Mariângela da Rosa Afonso, Universidade Federal de Pelotas - Escola Superior de Educação Física (ESEF/UFPEL)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da ESEF/UFPEL - Pelotas, RS, Brasil.

José Antonio Bicca Ribeiro, Universidade Federal de Pelotas - Escola Superior de Educação Física (ESEF/UFPEL)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da ESEF/UFPEL - Pelotas, RS, Brasil. Bolsista CAPES.

Gelcemar Oliveira Farias, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) Florianópolis, SC, Brasil.

Published

2014-02-19

How to Cite

SINOTT, E. C.; AFONSO, M. da R.; RIBEIRO, J. A. B.; FARIAS, G. O. BURNOUT SYNDROME: A STUDY WITH PHYSICAL EDUCATION TEACHERS. Movimento, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 519–539, 2014. DOI: 10.22456/1982-8918.43226. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/43226. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Original Articles