Physical Education remote teaching in narrative
on the ruptures and learning in experiences with technology
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.122440Keywords:
Physical Education, COVID-19 Pandemic, Education, distance, Personal NarrativeAbstract
Literature has focused on the co-evolutionary understanding between technology and education, highlighting the teacher as a key player in this process. The objective of the text is to problematize the pedagogical experience of a Physical Education teacher from the state education network during the Covid-19 pandemic, under the lens of neotechnicism and emerging literacies. A qualitative methodology was adopted based on narrative studies, pedagogical cases and their contributions to teacher training. As a result, it was noticed the feeling of incompetence to deal with digital platforms, the support of a peer collaboration network, the urgency of “how to use technological tools” and, in the background, “what to teach”. Finally, it is considered that thinking about remote Physical Education teaching in the pandemic is more than thinking about technology, but rather it is reflecting on how the teacher is formed by experience and the possibilities of modifying the perception of Physical Education classes in this context.
Downloads
References
ARAÚJO, Allyson Carvalho. Potência acadêmica da Mídia-Educação Física brasileira e internacionalização do diálogo: reflexões a partir do livro Digital technologies and learning in Physical Education: Pedagogical cases. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 41, n. 3, p. 338-339, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.09.002.
ARAÚJO, Allyson Carvalho et al. Mídia e tecnologia no currículo de Educação Física: um estudo exploratório em diálogo internacional. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n.3, p.1768-1785, 2021a. doi: 10.35786/1645-1384.v21.n3.39
ARAÚJO, Allyson Carvalho et al. Competências digitais, currículo e formação docente em Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 43, e002521, 2021b. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e002521.
ARAÚJO, Allyson Carvalho, KNIJNIK, Jorge; OVENS, Alan. How does Physical Education and Health respond to the growing influence in media and digital technologies? An analysis of curriculum in Brazil, Australia and New Zealand. Journal of Curriculum Studies, v. 53, n. 4, p. 563-577, 2021. DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2020.1734664
BÔAS, Mônica Villas; NASCIMENTO, Jussara Cassiano. As aulas de Educação Física frente ao ensino remoto. In: NASCIMENTO, Jussara Cassiano. Cotidiano escolar: os diferentes saberes nas práticas pedagógicas. Curitiba: CRV, 2021. v. 2, p. 143-152.
BURNE, Gregory. Moving in a virtual world: a self-study of teaching Physical Education with digital technologies. Dissertation (Masters’ Degree in Education) - University of Auckland, Auckland, 2017.
CASEY, Ashley; GOODYEAR, Victoria A.; ARMOUR, Kathleen M. Digital technologies and learning in physical education: pedagogical cases. New York: Routledge, 2017.
COSTA, Alan Queiroz da. Comunicação e jogos digitais em ambientes educacionais: literacias de mídia e informação dos professores de educação física da cidade de São Paulo. In: SOARES, Ismar de Oliveira; VIANA, Claudemir Edson (org). Educomunicação: caminhos entre a pesquisa e a formação, no II Congresso Internacional de Comunicação e Educação. São Paulo: Associação Brasileira de Pesquisadores e Profissionais em Educomunicação, 2021. Available at: https://abpeducom.org.br/publicacoes/index.php/portal/catalog/view/28/21/866-1. Accessed on: 26 nov. 2021.
DAVIS N, EICKELMANN B, ZAKA P. Restructuring of educational systems in the digital age from a co-evolutionary perspective. Journal of Computer Assisted Learning, v. 29, n. 5, p. 438-450, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/jcal.12032.
GRIZZLE, Alton et al. (org.). Media and information literate citizens: think critically, click wisely! Media & Information Literacy. Paris: UNESCO, 2021.
HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu, 2020.
KELCHTERMANS, Geert. A utilização de biografias na formação de professores. Aprender, v. 18, p. 5-20, 1995.
NIC.br - NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: Pesquisa TIC Educação (Edição COVID-19 - Metodologia adaptada), 2021. Available at: https://cetic.br/pt/arquivos/educacao/2020/gestoresescolares. Accessed on: 26 nov. 2021.
OLIVEIRA, Nathalia Dória et al. Linguagens e Educação Física na BNCC: uma análise a partir das habilidades prescritas. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. v. 43, e004421, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.43.e004421.
PASSARELLI, Brasilina et al. Identidade conceitual e cruzamentos disciplinares. In: PASSARELLI, Brasilina; SILVA, Armando Maniel B. Malheiros.; RAMOS, Fernando Manuel dos Santos (org.). E-infocomunicação: estratégias e aplicações. São Paulo: Senac, 2014. p. 79-121.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino. O movimento (auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, 2017.
PEREIRA Rogério S. Multiletramentos, tecnologias digitais e os lugares do corpo na Educação Tese (Doutorado em Educação) - Centro da Ciência da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina; Florianópolis, 2014. Available at: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/123332 Accessed on: 26 nov. 2021.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; DIJCK, José Van. Plataformização. Revista Fronteiras – estudos midiáticos, v. 22, n. 1, p. 2-10, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2020.221.01.
REDECKER Christine; PUNIE Yves. European Framework for the digital competence of Educators: DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2017.
RIO GRANDE DO NORTE. Decreto nº 29.524, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre medidas temporárias para o enfrentamento da Situação de Emergência em Saúde Pública provocada pelo novo Coronavírus (covid-19). Natal, RN, mar. 2020. Available at: http://diariooficial.rn.gov.br/dei/dorn3/docview.aspx?id_jor=00000001&data=20200318&id_doc=677489. Accessed on: 15 nov. 2021.
ROSA, Beatrice Bonami. A transdisciplinaridade das literacias emergentes no contemporâneo conectado: um mapeamento do universo documental das Literacias de Mídia e Informação (MIL). Dissertação (Mestrado) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Available at: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-09032017-143021/pt-br.php. Accessed on: 26 nov. 2021.
SANTOS, Rita; AZEVEDO, José; PEDRO, Luís. Literacia(s) digital(ais): definições, perspectivas e desafios. Media & Jornalismo, v. 15, n. 27, p. 17-44, 2016. DOI: https://doi.org/10.14195/2183-5462_27_1.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2011.
SELWYN, Neil. Education and technology: key issues and debates. 2nd. ed. London: Bloomsbury, 2017.
SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA, Antonio Jansen Fernandes et al. Dilemmas, challenges and strategies of Physical Education teachers-researchers to combat Covid-19 (SARS-CoV-2) in Brazil. Frontiers in Education, v. 6, p. 583952, 2021. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.583952.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
SOARES, Carmen Lúcia et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOUZA, Elizeu Clementino; MEIRELES, Mariana Martins. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018. Available at: http://periodicos.estacio.br/index.php/reeduc/article/view/4750. Accessed on: 21 nov. 2021.
TINÔCO, Rafael Góis, ARAÚJO, Allyson Carvalho. Concepção crítico-emancipatória e mídia-educação: uma interlocução possível na Educação Física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 42, e2068, 2020;42. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.42.2020.0037
UNESCO-IBE. Glossário de Terminologia Curricular. Paris, 2016.
VAN LANCKER, Wim; PAROLIN, Zachary. COVID-19, school closures, and child poverty: a social crisis in the making. The Lancet: Public health, v. 5, n. 5, p. e243-244, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30084-0.
VAREA, Valeria; GONZÁLEZ-CALVO, Gustavo; GARCÍA-MONGE, Alfonso. Exploring the changes of physical education in the age of Covid-19. Physical Education and Sport Pedagogy, v. 27, n. 1, p. 32-42, 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1861233.
VIEIRA, Nelson. As literacias e o uso responsável da internet. Observatório (OBS*) Journal, v. 5, p. 193-209, 2008.
WILSON, Carolyn et al. Media and information literacy curriculum for teachers. Paris: UNESCO, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Movimento (Porto Alegre)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
