SCIENTIFIC PRODUCTION RELATED TO WOMEN’S SOCCER IN BRAZILIAN DOCTORAL THESES AND MASTER’S DISSERTATIONS IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.113239

Keywords:

Soccer. Women. Bibliometrics.

Abstract

Our aim was to map and explore scientific production related to women’s football in Brazilian Physical Education theses and dissertations during the last decade. The works were retrieved from the CAPES, IBICT and NUTESES banks of theses and dissertations, using the equation Futebol and feminino or Mulher. The findings include: nine master’s dissertations and two doctoral theses; 11 different researchers (mostly women); the year of 2017 stands out; only Brazil’s South and Southeast regions were covered; seven institutions had studies on the subject; the most frequently researched sub-area was Sociocultural, with key words related to it; most of the studies had no external funding. These results express the need for investment in research and graduate studies outside traditional Brazilian academic centers. The findings reflect Brazil’s fledging scientific production on women’s football. More research is justified by its historical, social and cultural impacts.

 

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Author Biographies

Mariana Klauck Beirith, Universidade do Estado de Santa Catarina

Acadêmica em Educação Física (Licenciatura) pela Universidade do Estado de Santa Catarina. Integrante do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF/UDESC).

 

Franciane Maria Araldi, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Educação Física Licenciatura pelo Centro Universitário para o Desenvolvimento do Alto Vale do Itajaí. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, na Universidade do Estado de Santa Catarina. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, na Universidade do Estado de Santa Catarina. Foi professora de futebol na Prefeitura Municipal de Rio do Sul. Professora no Estado de Santa Catarina. Professora da Escola Social Marista São José. Professora tutora nos cursos de graduação em Educação Física no Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Foi membro do Grupo de Pesquisa Teorias e Práticas Pedagógicas da Educação Física (TEPPEF). Membro do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF). Realiza pesquisas relacionadas com as seguintes temáticas: qualidade de vida; satisfação no trabalho; ensino superior; carreira docente; desenvolvimento profissional; educação física escolar; futebol de mulheres.

Alexandra Folle, Universidade do Estado de Santa Catarina

Possui graduação em Educação Física (2002) e e especialização em Esporte Escolar (2004) pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó. Mestre (2009) e Doutora em Educação Física (2014) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Professora Associada 3 do Departamento de Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano do Centro de Ciências da Saúde e do Esporte da Universidade do Estado de Santa Catarina. Vice-Coordenadora do Laboratório de Pesquisa em Práticas Pedagógicas da Educação Física (LAPRAPEF) e Membro do Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar e formação esportiva, atuando principalmente nos seguintes temas: Estágio Curricular Supervisionado; carreira docente; desenvolvimento profissional; prática pedagógica/ Educação Física Escolar,; satisfação profissional; qualidade de vida; iniciação esportiva; avaliação do desempenho; treinamento técnico-tático; basquetebol.

Published

2021-11-11

How to Cite

BEIRITH, M. K.; ARALDI, F. M.; FOLLE, A. SCIENTIFIC PRODUCTION RELATED TO WOMEN’S SOCCER IN BRAZILIAN DOCTORAL THESES AND MASTER’S DISSERTATIONS IN PHYSICAL EDUCATION. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27064, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.113239. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/113239. Acesso em: 23 apr. 2025.

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