The pedagogical role of the performance analyst of brazilian football categories
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.126473Keywords:
Performance Analysis, Sport Pedagogy, FootballAbstract
Performance Analysis and Sport Pedagogy are areas of knowledge that point to ways to improve sports practice. This article sought to identify the pedagogical role in the performance of performance analysts of the base categories of Brazilian clubs. The research, with a qualitative approach, used the Triangulation of Methods analysis procedure, based on semi-structured interviews with ten performance analysts from the basic categories of Brazilian men's soccer clubs in the series A (2020). It is concluded that although the analysts do not perceive their performance within the clubs as pedagogical, in practice this interface has been necessary in the development of the work of these professionals. In this way, the dialogue between the areas of Sport Pedagogy and Performance Analysis can contribute to the qualification and professional performance of performance analysts, enhancing the process of training young soccer players.
Downloads
References
BERGER, Artur Goulart; GINCIENE, Guy; LEONARDI, Thiago José. Pedagogia do esporte e o referencial socioeducativo: diálogos entre a teoria e a prática. Movimento, v. 26, jan/dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.102084
BETTEGA, Otávio Baggiotto et al. Formação de jogadores de futebol: princípios e pressupostos para composição de uma proposta pedagógica. Movimento, v. 21, n. 3, p. 791–801, 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.49051
BETTEGA, Otávio Baggiotto et al. Formar o treinador e o jogador nas categorias de base do futebol: engendrando na interação e/ou na especificidade? Movimento, v. 25, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.88087
CALVO, Alberto Lorenzo. Las tecnologías de la información en los deportes colectivos: valoración del rendimiento deportivo. In: TAVARES, Fernando; GRAÇA, Amândio; GARGANTA, Júlio; MESQUITA, Isabel. Olhares e contextos da performance nos jogos desportivos. Portugal: Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, 2008. p. 9-24.
CARLET, Rodrigo. Análise de desempenho: a era dos dados no futsal. Porto Alegre: S2C; Secco Editora, 2020.
CARLING, Christopher; WILLIAMS, A. Mark; REILLY, Thomas. Handbook of soccer match analysis: a systematic approach to improving performance. London; New York: Routledge, 2005.
CORREIA, Vitor Augusto Paié; SILVA, Luis Felipe Nogueira; SCAGLIA, Alcides José. O analista de desempenho no brasil: panoramas e perspectivas no futebol profissional. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v. 13, n. 52, p. 158–171, 2021. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1086. Acesso em: 12 fev. 2022.
GALATTI, Larissa Rafaela. AFEs, desenvolvimento humano e esporte de alto rendimento. In: PNUD Brasil. Relatório Nacional de Desenvolvimento Humano, v.1, p1-49, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/320161827_AFEs_Desenvolvimento_Humano_e_Esporte_de_Alto_Rendimento#fullTextFileContent. Acesso em: 12 fev. 2022.
GALATTI, Larissa Rafaela et al. Pedagogia do Esporte: Tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da Educação Física, v. 25, n. 1, p. 153–162, 2014. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/21088. Acesso em: 3 set. 2022.
GARGANTA, Júlio Manuel. A análise da performance nos jogos desportivos. Revisão acerca da análise do jogo. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, v.1, n. 1, p. 57–64, 2001. DOI: https://doi.org/10.5628/rpcd.01.01.57
GARGANTA, Júlio Manuel. ¿Scouting en fútbol base? - reflexiones. In: PEDREÑO, Javier Madrid. Scouting en Fútbol. Del fútbol base al alto rendimiento. 2. ed. Vigo: MC Sports, 2018. p 66-69.
GLAZIER, Paul S. Game, Set and match? substantive issues and future directions in performance analysis. Sports Medicine, v. 40, n. 8, p. 625–634, 2010. DOI: https://doi.org/10.2165/11534970-000000000-00000
GÓMEZ-RUANO, Miguel A. La importancia del análisis notacional como tópico emergente en Ciencias del Deporte. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, v. 13, n. 47, p. 1-4, 2017. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2017.047ed
GROOM, Ryan; CUSHION, Christopher; NELSON, Lee. The delivery of video-based performance analysis by england youth soccer coaches: towards a grounded theory. Journal of Applied Sport Psychology, v. 23, n. 1, p. 16–32, jan. 2011. DOI: https://doi.org/10.1080/10413200.2010.511422
LEONARDI, Thiago José et al. Pedagogia do Esporte: sinalização para a avaliação formativa da aprendizagem. Pensar a Prática, v. 20, n. 1, p. 216–229, 2017. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v20i1.36744
LEONARDI, Thiago José et al. Referenciais da pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: interfaces teóricas e aplicadas. Pensar a Prática, v. 24, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.5216/rpp.v24.68983. Acesso em: 9 out. 2022
LEONARDI, Thiago José; BERGER, Artur Goulart; REVERDITO, Riller Silva. Esporte contemporâneo e novos desafios à pedagogia do esporte. In: BETTINE, Marco; GUTIERREZ, Gustavo Luis (org.). Esporte e sociedade: um olhar a partir da globalização. São Paulo: 2019. p. 254–269. DOI: https://doi.org/10.11606/9788563007131
LEONARDO, Lucas. Análise de Desempenho: contribuições da pedagogia do esporte para uma prática autônoma. Goiânia: Talu Esporte Educacional, 2020.
MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a Prática, v. 17, n. 2, p. 414–430, 2014. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v17i2.24459
MACHADO, Gisele Viola; GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues. Seleção de conteúdos e procedimentos pedagógicos para o ensino do esporte em projetos sociais: reflexões a partir dos jogos esportivos coletivos. Motrivivência, n. 39, 2012. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2012v24n39p164
MARCONDES, Nilsen Aparecida Vieira; BRISOLA, Elisa Maria Andrade. Análise por triangulação de métodos: um referencial para pesquisas qualitativas. Revista Univap, v. 20, n. 35, p. 201–208, 2014. DOI: https://doi.org/10.18066/revunivap.v20i35.228
MAZZEI, Leandro Carlos et al. High performance sport in Brazil structure and policies comparison with the international context. Gestión y Política Pública, volume temático, p. 83–111, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/133/13343542004.pdf. Acesso em: 11 nov. 2021.
MCGARRY, Tim. Applied and theoretical perspectives of performance analysis in sport: scientific issues and challenges. International Journal of Performance Analysis of Sport, v. 9, n. 1, p. 128–140, 2009. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/24748668.2009.11868469?needAccess=true&role=button. Acesso em: 5 ago. 2022.
MCLEAN, Scott et al. What’s in a game? A systems approach to enhancing performance analysis in football. PLoS ONE, v. 12, n. 2, p. 1–15, 2017. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0172565
MENDES, André. Scouting, o futebol (re) nasce aqui. Lisboa: Chiado, 2016
MILES, Matthew B.; HUBERMAN, A. Michael. Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Thousand Oaks: Sage, 1994.
O’DONOGHUE, Peter. An introduction to performance analysis of sport. New York: Routledge, 2015.
OTTE, Fabian W. et al. Understanding how athletes learn: integrating skill training concepts, theory and practice from an ecological perspective. Applied Coaching Research Journal, v. 7, n. April, p. 22–33, 2021. Disponível em: https://www.ukcoaching.org/getattachment/Resources/Topics/Research/Applied-Coaching-Research-Journal-April-2021/Research-Journal-Vol-7-Understanding-How-Athletes-Learn.pdf?lang=en-GB. Acesso em: 02 fev. 2021.
PEDREÑO, Javier Madrid. Scouting en Fútbol. Del fútbol base al alto rendimiento. 2. ed. Vigo: MC Sports, 2018
PEREIRA, João Jorge Gândara Mendes. Construção de um modelo de observação e análise do jogo de futebol baseado na visão de intervenientes profissionais em diferentes contextos de elite. 2017. Relatório de Estágio (Mestrado em Treino de Alto Rendimento) - Faculdade de Desporto, Universidade do Porto, Porto, 2017. Disponível em: https://sigarra.up.pt/icbas/pt/pub_geral.pub_view?pi_pub_base_id=218684 . Acesso em: 07 mai. 2021
REIN, Robert; MEMMERT, Daniel. Big data and tactical analysis in elite soccer: future challenges and opportunities for sports science. SpringerPlus, v. 5, n. 1410, 2016. DOI: https://doi.org/10.1186/s40064-016-3108-2
REVERDITO, Riller Silva; SCAGLIA, Alcides José; PAES, Roberto Rodrigues. Pedagogia do esporte: panorama e análise conceitual das principais abordagens. Motriz, v. 15, n. 3, p. 600–610, 2009. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/2478. Acesso em 07 mai.2021.
SÁNCHEZ, Francis. ¿Qué esconde tu rival?. 3. ed. Futbol de Libro, 2018.
SARMENTO, Hugo et al. Match analysis in football: a systematic review. Journal of Sports Sciences, v. 32, n. 20, p. 1831–1843, 2014. DOI: https://doi.org/10.1080/02640414.2014.898852
SHAMAH, Manoel Eduardo do Prado et al. Análise de desempenho: um olhar sobre os métodos empregados em categorias de base de clubes de futebol da cidade de Porto Alegre-RS. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v. 13, n. 52, p. 1–8, 2021. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/968 . Acesso em: 13 fev. 2022.
SHAMAH, Manoel Eduardo do Prado; VOSER, Rogério da Cunha. O analista de desempenho nas categorias de base do futebol: diálogo entre a teoria e a prática. São Paulo: Editora Dialética, 2022.
SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos. A pesquisa qualitativa em Educação Física. Revista Paulista de Educação Física, v. 10, n. 1, p. 87–98, 1996. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5904.rpef.1996.138481
VÁZQUEZ, Ángel Vales. Fútbol. Del análisis del juego a la edición de informes técnicos. Vigo: Moreno y Conde Sports, 2012.
VENTURA, Nuno. Observar para ganhar. O Scouting como Ferramenta do Treinador. 2. ed. Portugal: Prime Books, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
