AFRO-BRAZILIAN CULTURE AND PHYSICAL EDUCATION: A PORTRAIT OF KNOWLEDGE PRODUCTION

Authors

  • Isabela Talita Gonçalves de Lima Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Educação. Recife, PE, Brasil.
  • Lívia Tenorio Brasileiro Universidade de Pernambuco, Escola Superior de Educação Física. Recife, PE, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.93164

Keywords:

Culture. African continental ancestry group. Capoeira. Soccer.

Abstract

This article analyzes scientific articles in Physical Education journals that address Afro-Brazilian Culture. Our research focused on 2001-2017 and found 8 (eight) journals in the area, cataloguing 92 articles. The data indicate that articles focus on two themes: Capoeira and Racism in football. We conclude that although Afro-Brazilian Culture is very rich, its influence on knowledge production in the area has to be increased to provide the stage for research that deepens its theoretical framework, especially in a country still racist like Brazil, in order to contribute to valuing that culture, especially in terms of its role in building social equality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabela Talita Gonçalves de Lima, Universidade Federal de Pernambuco, Centro de Educação. Recife, PE, Brasil.

É mestre em Educação Física pelo no Programa Associado de Pós-Graduação em Educação física UPE/UFPB. Graduada em Licenciatura em Educação Física pela Universidade de Pernambuco. É membro do Grupo ETHNÓS - Pesquisa de Estudos Etnográficos em Educação Física e Esporte. Atuando nas linhas de pesquisas: Formação de professores em Educação Física; e Educação Física, Cultura e Dança. Vislumbrando fomentar as discussões no âmbito educacional afim de contribuir para a prática pedagógica da Educação Física. Atualmente é Professora dos cursos de licenciatura em Educação Física do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco.

 

Lívia Tenorio Brasileiro, Universidade de Pernambuco, Escola Superior de Educação Física. Recife, PE, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2009) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (2001). Especialista em Educação Física Escolar pela Universidade de Pernambuco - UPE (1995). Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física e Técnico em Desporto pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (1992). Atualmente é professora da Escola Superior de Educação Física - ESEF da Universidade de Pernambuco - UPE, atuando como vice-coordenadora do Curso de Licenciatura. Pesquisa os temas: educação física escolar, dança e educação física, currículo, prática pedagógica e produção do conhecimento. Vice-coordenadora do Grupo de Estudos Etnográficos em Educação Física e Esporte - ETHNÓS. Professora da Pós-graduação - Especialização em Educação Física Escolar ESEF/UPE. Professora do Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física UPE/UFPB na linha Prática Pedagógica e Formação Profissional em Educação Física. Professora do Programa de Pós-graduação Mestrado Profissional em Educação Física UPE/UNESP. Membro do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte - CBCE.

Published

2020-03-27

How to Cite

LIMA, I. T. G. de; BRASILEIRO, L. T. AFRO-BRAZILIAN CULTURE AND PHYSICAL EDUCATION: A PORTRAIT OF KNOWLEDGE PRODUCTION. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26022, 2020. DOI: 10.22456/1982-8918.93164. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/93164. Acesso em: 26 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles