ADVENTURE ACTIVITIES IN NATURE AND DEVELOPMENT OF PRO-ENVIRONMENTAL BEHAVIOR: COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN ELDERLY PRACTITIONERS AND THEIR CONDUCTORS

Authors

  • Cheng Hsin Nery Chao Pos Doutorando em Ciências da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP. Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.
  • Juliana de Paula Figueiredo Mestre em Ciências da Motricidade / UNESP / Rio Claro /SP. Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), no Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID). Membro do LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física / IB / Universidade Estadual Paulista / Rio Claro / SP e do Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF/CEFID/UDESC/CNPq).
  • Viviane Kawano Dias Doutoranda em Desenvolvimento Humano e Tecnologias -UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.
  • Cinthia Beatriz da Fonseca Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.
  • Ivan Igor de Oliveira Sobrinho Graduando em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.
  • Giselle Helena Tavares Pós Doutoranda em Ciências da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.
  • Gisele Maria Schwartz Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP, LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB, Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.46491

Keywords:

Nature. Elderly. Environmental Education.

Abstract

This qualitative study aimed at comparing results regarding pro-environmental behavior of elderly practitioners and conductors of adventure activities. The Ecocentrism and Anthropocentrism Scale (THOMPSON; BARTON, 1994) was applied to intentional samples of elderly practitioners and young adult conductors of adventure activities in nature. Data were descriptively analyzed by content analysis and indicate that elderly and younger adults are included in the ecocentric dimension. However, the former are more anthropocentric and environmentally apathetic. New studies are suggested to subsidize new action strategies in the Human Motricity field, to stimulate the development of pro-environmental behavior.

 

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Author Biographies

Cheng Hsin Nery Chao, Pos Doutorando em Ciências da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP. Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.

Pos Doutorando em Ciências da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP. Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.

Juliana de Paula Figueiredo, Mestre em Ciências da Motricidade / UNESP / Rio Claro /SP. Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), no Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID). Membro do LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física / IB / Universidade Estadual Paulista / Rio Claro / SP e do Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF/CEFID/UDESC/CNPq).

Mestre em Ciências da Motricidade / UNESP / Rio Claro /SP. Professora da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), no Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID). Membro do LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física / IB / Universidade Estadual Paulista / Rio Claro / SP e do Laboratório de Pesquisa em Lazer e Atividade Física (LAPLAF/CEFID/UDESC/CNPq). 

Viviane Kawano Dias, Doutoranda em Desenvolvimento Humano e Tecnologias -UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.

Doutoranda em Desenvolvimento Humano e Tecnologias -UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.

Cinthia Beatriz da Fonseca, Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.

Ivan Igor de Oliveira Sobrinho, Graduando em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.

Graduando em Educação Física, Departamento de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN.

Giselle Helena Tavares, Pós Doutoranda em Ciências da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.

Pós Doutoranda em Ciências da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP. LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB,Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.

Gisele Maria Schwartz, Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP, LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB, Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.

Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Motricidade-UNESP-Rio Claro, SP, LEL - Laboratório de Estudos do Lazer - Departamento de Educação Física, IB, Universidade Estadual Paulista / Rio Claro – SP.

Published

2015-02-05

How to Cite

CHAO, C. H. N.; FIGUEIREDO, J. de P.; DIAS, V. K.; FONSECA, C. B. da; OLIVEIRA SOBRINHO, I. I. de; TAVARES, G. H.; SCHWARTZ, G. M. ADVENTURE ACTIVITIES IN NATURE AND DEVELOPMENT OF PRO-ENVIRONMENTAL BEHAVIOR: COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN ELDERLY PRACTITIONERS AND THEIR CONDUCTORS. Movimento, [S. l.], v. 21, n. 1, p. 169–180, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.46491. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/46491. Acesso em: 10 may. 2025.

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