EVERYDAY PHYSICAL ACTIVITY OF CHILDREN AND YOUTH WITH DISABILITIES FROM PELOTAS-RS MUNICIPAL SCHOOLS

Authors

  • Laura Garcia Jung Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas
  • Alexandre Carriconde Marques Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas
  • Angélica Xavier Kalinoski Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas
  • Gabriela Brisolara Xavier Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.30181

Keywords:

Estilo de Vida. Deficiência. Educação Física. Inclusão.

Abstract

The goal was, from the point of view of parents and teachers, to establish the profile of disabled students from municipal schools in Pelotas, and to explore their daily habits with respect to physical activity in and out of school environment. The sample included 76 parents and 32 teachers. The most common disability was the intellectual deficit. According to teachers, most students participate in Physical Education Classes. The results demonstrate that the inclusive process is improved in the moment that disabled students are included in society and, consequently, achieve opportunities to develop themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Garcia Jung, Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas

Aluna do Curso de Mestrado em Educação Física da ESEF - UFPEL

Área de Concentração: Atividade Física, Saúde e Desempenho

Linha de Pesquisa: Atividade Física e Saúde

Membro do Núcleo de Estudos em Atividade Física Adaptada - ESEF - UFPEL

Alexandre Carriconde Marques, Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas

Professor Adjunto da Escola Superior de Educação Física (ESEF) – UFPel e do curso de Mestrado em Educação Física

Angélica Xavier Kalinoski, Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas

Aluna do Curso de Mestrado em Educação Física da ESEF - UFPEL

Área de Concentração: Atividade Física, Saúde e Desempenho

Linha de Pesquisa: Atividade Física e Saúde

Membro do Núcleo de Estudos em Atividade Física Adaptada - ESEF - UFPEL

Gabriela Brisolara Xavier, Escola Superior de Educação Física - Universidade Federal de Pelotas

Aluna do Curso de Mestrado em Educação Física da ESEF - UFPEL

Área de Concentração: Atividade Física, Saúde e Desempenho

Linha de Pesquisa: Atividade Física e Saúde

Membro do Núcleo de Estudos em Atividade Física Adaptada - ESEF - UFPEL

Published

2013-03-15

How to Cite

JUNG, L. G.; MARQUES, A. C.; KALINOSKI, A. X.; XAVIER, G. B. EVERYDAY PHYSICAL ACTIVITY OF CHILDREN AND YOUTH WITH DISABILITIES FROM PELOTAS-RS MUNICIPAL SCHOOLS. Movimento, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 207–226, 2013. DOI: 10.22456/1982-8918.30181. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/30181. Acesso em: 25 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.