Reflections about academic formation in Physical Education on the light of technologies of self in Foucault

Authors

  • Flávio Soares Alves Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Rio Claro: Rio Claro, São Paulo, BR http://orcid.org/0000-0002-1698-6535
  • Carlos José Martins Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Rio Claro: Rio Claro, São Paulo, BR http://orcid.org/0000-0002-9255-1170

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.122484

Keywords:

Self Technologies, Physical Education, Formation, Subjectivation Process

Abstract

This article seeks support in Foucault´s conceptions about ethics and aesthetics of existence to compose reflections about academic formation in Physical Education. To mobilize this intent, the notion of “Self Technologies”, found in the last stage of Michel Foucault´s works, is contextualized. Subsequently, heterogeneous and differential approximations are drawn between the ethical issue posed to the constitution of the subject and academic formation. Although these approximations should be viewed with caution – so as not to take the practices of constitution of ancient subjects as a distant origin to forge and to explain a formative model for modern subjects –, such approximations point to other non-hegemonic rationalities that oppose the enabling logics commonly attributed to academic studies, which tend to be reduced to its instrumental aspects. In this way, the reflections ahead here do not affirm general theories, nor good or bad truths about academic formation, but give visibility to the composition of alternative discursive and non-discursive practices of elaboration and self-improvement, established in the power dynamics that sustain them throughout the formation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Soares Alves, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Rio Claro: Rio Claro, São Paulo, BR

Graduado em Educação Física - Licenciatura Plena - pela Unesp - Rio Claro (2001); Mestre em Artes pela Unicamp - Instituto de Artes (2006); Doutor em Ciências pela Escola de Educação Física e Esporte da USP (2011). Atualmente é Professor Assistente Doutor do Departamento de Educação Física da Unesp de Rio Claro, responsável pelas disciplinas de graduação: "Práticas Corporais e Autoconhecimento", "Atividades Rítmicas e Expressivas" e "Dança". É pesquisador e co-criador do Grupo "E-LABORE(si) - práticas corporais e tecnologias", liderado pelo prof. Dr. Carlos José Martins (Depto. de Educação Física - Unesp, Campus de Rio Claro). Docente do Programa de Pós-Graduação "Desenvolvimento Humano e Tecnologias", do Instituto de Biociências - Unesp, Campus de Rio Claro, responsável pela disciplina "Atentividade e Tecnologias de Si nas Práticas de Pesquisa". Docente do Programa de Mestrado Profissional Educação Física em Rede Nacional - PROEF (Polo de Rio Claro). Atual Vice-Coordenador do Conselho de Curso de Graduação da Educação Física - Depto. EF-IB-UNESP/RC. Coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa (CEP) do Instituto de Biociências da Unesp de Rio Claro. Pesquisa os movimentos da invenção, a aprendizagem do/no corpo, o cuidado de si e a arte do viver na capoeira, dança e outras práticas corporais. A partir destes focos de trabalho movimenta suas investigações, tendo como referencial teórico-conceitual e metodológico a filosofia, as artes e as ciências humanas. (Fonte: Currículo Lattes)

Carlos José Martins, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Instituto de Biociências, Rio Claro: Rio Claro, São Paulo, BR

Professor do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologias (Mestrado Acadêmico e Doutorado) Recomendado pela CAPES 2009 / Conceito 5 Área Multidisciplinar Saúde. Professor participante do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICAMP (2010). Doutorado em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005). Doutorado Sanduíche - Universite de Paris XII (Paris-Val-de-Marne)/CETSAH-EHESS (2004). Mestrado em Filosofia pela Universidade Estadual de Campinas (1998). Graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (1983). Atualmente é Professor Assistente Doutor Nível II (MS 3 II) no Depto. de Educação Física da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho Campus de Rio Claro. Tem experiência nas áreas de Educação Física e Filosofia Contemporânea, com ênfase no campo da filosofia e história das práticas corporais, atuando principalmente nos seguintes temas: corpo, filosofia, história, política, estética e gênero. (Fonte: Currículo Lattes)

References

CANDIOTTO, César Foucault e a crítica da verdade. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

DESCARTES, René. Meditações. In: DESCARTES, René. Obra escolhida. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1962.

FOUCAULT, Michel A hermenêutica do sujeito. Tradução de Márcio Alves da Fonseca e Salma Tannus Muchal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. Deux essais sur le sujet et le pouvoir: I. Pourquoi étudier le pouvoir: La question du sujet; II. Le pouvoir, comment s’exerce-t-il? (1982). In: DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault: un parcours philosophique. Trad. do inglês por Fabienne Durand-Bogaert. Paris: Gallimard, 1984.

FOUCAULT Michel. História da sexualidade III: o cuidado de si. Rio de Janeiro: Graal, 2002.

FOUCAULT, Michel. Tecnologias de Si, 1982. Verve, n. 6, p 321-360, 2004. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/verve/article/view/5017/3559. Acesso em: 17 jul. 2023.

GROS, Frédéric. O cuidado de si em Michel Foucault. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo (org.). Figuras de Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2008. p. 127-138.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.

LARROSA-BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

VINTGES, Karen. Liberdade e espiritualidade. In: TAYLOR, Dianna (ed.) Michel Foucault: conceitos fundamentais. Petrópolis: Vozes, 2018. p. 130-144.

Published

2023-10-12

How to Cite

ALVES, F. S.; MARTINS, C. J. Reflections about academic formation in Physical Education on the light of technologies of self in Foucault. Movimento, [S. l.], v. 29, p. e29043, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.122484. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/122484. Acesso em: 10 may. 2025.

Issue

Section

Essays