LEISURE IN THE CURRICULUM OF PHYSICAL EDUCATION SCHOOLS: DIVERSITIES AND TRENDS

Authors

  • Fernando Resende Cavalcante Universidade Federal de Jataí (UFJ). Unidade Acadêmica de Ciências da Saúde. Jataí, Goiás http://orcid.org/0000-0002-6992-6261
  • Ari Lazzarotti Filho Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Educação Física e Dança, Goiânia, GO http://orcid.org/0000-0003-0610-2641

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.114216

Keywords:

Leisure Activities. Curriculum. Physical Education. Education, Higher.

Abstract

This article describes courses related to leisure in the curricula of Physical Education schools in Brazil. Mixed methodology and the Categorical Analysis technique were used. As a conclusion, leisure seems to have little space in the number of courses and the time dedicated to them. Its place in the curriculum flow is varied, but courses tend to be in the first half of undergraduate studies. Relations with other topics are diversified in course summaries, but recreation, public policies, education, culture and sport stand out. Theoretical-conceptual approaches prevail over instrumental ones. Bibliographies are diversified and a there is high presence of books, especially introductory and conceptual works. Nelson Carvalho Marcellino is the most often cited author.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Resende Cavalcante, Universidade Federal de Jataí (UFJ). Unidade Acadêmica de Ciências da Saúde. Jataí, Goiás

Graduado em educação física licenciatura pela Universidade Federal de Goiás - UFG (2014-2017) e mestre em educação física pela Universidade de Brasília (2018-2012). Atualmente é pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação-GEPELC internamente à Universidade Federal de Goiás e professor da Universidade Federal de Jataí.

Ari Lazzarotti Filho, Universidade Federal de Goiás (UFG). Faculdade de Educação Física e Dança, Goiânia, GO

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Viçosa-MG, mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2000) e Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina (2011) com Estagio de Doutorado na Università Cattolica Sacro Cuore di Milano. Atualmente, é professor da Universidade Federal de Goiás, foi Diretor da Faculdade de Educação Física e Dança 2014/2018. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física e do Mestrado Profissional em Educação Física em rede. Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília. Professor pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e comunicação-GEPELC; Desenvolve pesquisa com os temas da formação de professores de Educação Física, o esporte e o lazer. É editor da Revista Brasileira de Ciências do Esporte.

Published

2021-10-08

How to Cite

CAVALCANTE, F. R.; LAZZAROTTI FILHO, A. LEISURE IN THE CURRICULUM OF PHYSICAL EDUCATION SCHOOLS: DIVERSITIES AND TRENDS. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27056, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.114216. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/114216. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.