BODILY PRACTICE AS AN EXPRESSION OF CHILDREN’S IMAGINATION WHILE PLAYING: A HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY PERSPECTIVE

Authors

  • Juarez Oliveira Sampaio Universidade de Brasília (UnB) http://orcid.org/0000-0002-2054-6487
  • Ana Cristina de David Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) Brasília - DF
  • Lino Castellani Filho Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) Brasília - DF
  • Edson Marcelo Húngaro Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) Brasília - DF

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.72972

Keywords:

Vygostky. Learning. Play. Human development.

Abstract

This study established relations between playing and children’s learning and development processes in the light of historical-cultural psychology, elucidating how playing make-believe games materializes as a bodily practice of meanings and senses. For that, the text is organized in three stages: the first one presents the historical-cultural approach and some information about its main author; the second one seeks to define the basic foundations of children’s learning and development process – mediation, concept formation, internalization, and the zone of immediate development; the third one discusses playing from Vygotsky’s point of view, establishing relations with school education and especially with Physical Education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juarez Oliveira Sampaio, Universidade de Brasília (UnB)

Professor da Secretaria de Educação do Distrito Federal

Mestre e doutorando pela Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB)

Ana Cristina de David, Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) Brasília - DF

Possui doutorado em Educação Física e mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria. Realizou estágio pós-doutoral no Human Performance Laboratory na University of Calgary, Canadá.

Atualmente, é Professora Titular da Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) 

Lino Castellani Filho, Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) Brasília - DF

 Foi professor da Faculdade de Educação Física (FEF) da Universidade Estadual de Campinas, Unicamp 

Atualmente, é Professor Visitante da Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) 

Tem sua trajetória profissional construída através do estudo, pesquisa, observação e intervenção identificados com o campo das políticas de educação, educação física, esporte e lazer.

Edson Marcelo Húngaro, Faculdade de Educação Física da Universidade de Brasília (UnB) Brasília - DF

Possui Mestrado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001), Doutorado em Educação Física pela Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP (2008) - na área de concentração Educação Física e Sociedade; e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP (2015). Vice Diretor e Professor Adjunto III da Faculdade de Educação Física/FEF da Universidade de Brasília - UnB

Published

2017-11-25

How to Cite

SAMPAIO, J. O.; DAVID, A. C. de; CASTELLANI FILHO, L.; HÚNGARO, E. M. BODILY PRACTICE AS AN EXPRESSION OF CHILDREN’S IMAGINATION WHILE PLAYING: A HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY PERSPECTIVE. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 1447–1458, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.72972. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/72972. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Essays